Activitățile pe care micuții ar trebui să le facă după grădiniță sau după școală, conform unui expert în dezvoltarea creierului copilului
Data publicării:
În primii ani de viață, creierul micuților este o comoară pe care părinții o pot modela cu atenție. Adesea, însă, interpretăm greșit această idee și ne pierdem în metode complicate. Ei bine, secretul pare să fie mai simplu decât ne-am imagina. Dragostea, joaca și explorarea lumii înconjurătoare sunt ingredientele magice!

Ca părinți, putem contribui la dezvoltarea copiilor noștri în moduri atât de simple, dar eficiente, susține neuropsihologul Álvaro Bilbao pe blogul personal. Nu este nevoie de programe complexe sau gadgeturi scumpe. În loc să încercăm să „stimulăm” creierul micuților cu tot felul de tehnici, putem să ne dedicăm timpul să le oferim dragostea noastră sinceră.

„În primii trei ani, eu și micuții mei am făcut după școală o `sesiune` specială de dragoste, joc și explorare. Am descoperit că momentele petrecute împreună, fie că era vorba de simpla povestire a unei povești, construirea unui castel de nisip sau explorarea unui parc, au avut un impact semnificativ asupra dezvoltării lor”, a mai precizat expertul în dezvoltarea creierului copilului.

Citește și Vrei să-ți spună copilul problemele lui? Cele trei strategii de la un neuropsiholog care îl vor face să se deschidă în fața ta / VIDEO

Mult parc

SURSA FOTO: freepik.com @alexkich

În mijlocul unei adevărate oaze de distracție, se deschid larg porțile unui parc, un tărâm al diversității și al jocurilor care nu doar încântă, ci și susțin dezvoltarea micuților noștri. Acest spațiu ludic oferă nu doar distracție, ci și oportunități prețioase pentru a întări abilitățile psihomotorii ale copiilor.

În această lume plină de provocări, cei mici au șansa de a experimenta, de a lua decizii și de a învăța lecții importante despre cauză și efect. În timp ce urcă, alunecă, aleargă și se joacă, nu doar coordonarea și echilibrul lor sunt puse la încercare, ci și abilitățile lor de a face alegeri în diverse situații.

Aici, asumarea riscurilor și încercarea de lucruri noi devin componente esențiale ale dezvoltării. Fiecare cădere sau greșeală devine un pas către înțelegere, reflectare și dobândirea rezistenței necesare pentru a înfrunta provocările vieții viitoare. Astfel, în mijlocul jocului și al distracției, copiii noștri învață nu doar să se distreze, ci și să crească și să se pregătească pentru ceea ce le rezervă viitorul.

Faceți cumpărături

În călătoria lor printre rafturi și culori vibrante, copiii descoperă că mersul nu este doar o modalitate de a-și elibera energia, ci și o formă pozitivă de exercițiu. Fiecare pas înainte nu doar întărește mușchii, ci și îmbunătățește coordonarea lor motorie, oferindu-le oportunitatea de a-și dezvolta abilități fizice într-un mod distractiv.

Pe plan psihologic, explorarea unui mediu precum supermarketul devine o scenă captivantă a învățării. Copiii absorb informații despre diverse produse, materiale și chiar interacționează cu oamenii din jur. Această incursiune în lumea cumpărăturilor nu este doar o activitate cotidiană; este o școală vie pentru cei mici cu vârste cuprinse între 2 și 3 ani. Aici, ei nu doar își extind vocabularul, ci și dezvoltă o înțelegere mai profundă și captivantă a lumii din jurul lor.

Jucați-vă pe covor

SURSA FOTO: freepik.com @talkinapa

Jocul părinte-copil devine o poartă magică către construirea unei relații pline de afecțiune și solidaritate. Aici, în timp ce ne jucăm împreună, creăm nu doar o legătură emoțională puternică, ci și un mediu în care încrederea crește ca o floare delicată.

Indiferent dacă explorăm lumea păpușilor, rezolvăm puzzle-uri sau ridicăm construcții de blocuri, fiecare moment de joacă devine o oportunitate de învățare. Această interacțiune animată servește ca teren fertil pentru dezvoltarea cognitivă, emoțională și socială a micuților, în timp ce întărește conexiunile și înțelegerea reciprocă dintre părinți și copii. Așadar, pe covorul jocului, se desfășoară nu doar distracție, ci și un proces esențial de transmitere a cunoștințelor, valorilor și abilităților care marchează împreună călătoria noastră.

Joc liber

Copiii devin exploratori curajoși ai propriei imaginații, încurajați să își dezvolte autonomia, creativitatea și gândirea critică. Aici, ei descoperă lumea în propriul lor ritm, construindu-și încrederea în propriile abilități și în capacitatea lor de a interacționa cu mediul înconjurător. Fiecare pas în această călătorie neconvențională devine o lecție de viață, fiecare încercare, fiecare greșeală și succes fiind pietre de temelie în construirea sinelui.

Pentru a crea un mediu propice jocului liber, este esențial să reducem la minim distragerile externe. Asta înseamnă oprirea stimulilor constanți, precum televizorul sau dispozitivele mobile, și oferirea unui spațiu sigur în care micuții să poată explora și experimenta în voie. Mai mult decât atât, este important să respectăm momentele de concentrare ale copiilor, evitând să le distrugem fluxul creativ și procesul de învățare. 

Toată lumea la piscină!

Experiența acvatică, plină de satisfacții, nu necesită neapărat înscrierea în cursuri specializate. În această aventură acvatică, cufundarea împreună în apă se dovedește a fi una dintre cele mai captivante activități extracurriculare pentru cei mici, cu vârste între 0 și 3 ani. Aici, în lumea apei, copiii și îngrijitorii lor construiesc o legătură emoțională puternică, unde copilul caută ghidare și sprijin, solidificând un sentiment profund de încredere și siguranță.

Cheia acestei experiențe este familiarizarea treptată cu apa. La început, jocurile simple și râsul învăluit în stropi pot crea o atmosferă relaxată și distractivă. Pe măsură ce micuțul devine mai confortabil, provocările pot fi introduse treptat, cum ar fi să-l încurajezi să-și scufunde ușor capul în apă, întotdeauna arătându-i că ești acolo pentru el, gata să-i oferi sprijin și încredere.

Îmbrățișări, sărutări și mângâieri

În primele etape ale vieții unui copil, legătura fizică și emoțională cu cei care îi îngrijesc devine o piatră de temelie pentru starea de bine a micuțului. Fiecare îmbrățișare, sărut și mângâiere contribuie la întărirea sentimentului de securitate și apartenență. Aceste gesturi nu numai că consolidează conexiunea dintre părinte și copil, dar declanșează și răspunsuri neurobiologice care susțin dezvoltarea creierului în mod semnificativ.

Eliberarea oxitocinei, cunoscută și sub numele de „hormonul iubirii”, nu doar că promovează formarea unor legături emoționale puternice, ci contribuie și la construirea conexiunilor neuronale esențiale pentru procesul de învățare. Aceste manifestări de afecțiune nu fac doar să strălucească zâmbetele copiilor, ci și să consolideze încrederea în sine a micuțului, pregătindu-l astfel să exploreze lumea cu curaj și siguranță. 

Citiți povești

SURSA FOTO: freepik.com @YuriArcursPeopleimages

Cititul poveștilor devine o investiție neprețuită de timp și afecțiune. Aceasta este o activitate extracurriculară deosebit de benefică pentru copiii cu vârste între 3 și 4 ani, stimulând abilitățile lor lingvistice, extinzându-le vocabularul și îmbunătățindu-le capacitatea de exprimare. Cu fiecare pagină citită, memoria copiilor se ascute, iar capacitatea lor de a se concentra atinge noi culmi!

Poveștile nu sunt doar simple cuvinte așezate pe hârtie; ele sunt călătorii prin universuri magice care învață copiii despre lume, valori, emoții și relații umane. În plus, aceste momente de lectură nu fac doar să se contureze viitoarele minți strălucite, ci și să consolideze legătura inestimabilă dintre părinți și copii, creând amintiri ce vor dăinui în inimile lor. 

Vorbiți despre zi

Deschideți poarta conversațiilor, deoarece acestea reprezintă o comoară în dezvoltarea cognitivă și emoțională a copiilor. Focalizându-ne pe prezent, promovăm comunicarea sinceră și deschisă între părinți și copii, îmbunătățind în același timp capacitatea micuților de a se concentra și de a acorda atenție. A fi complet prezent în momentul actual devine un mod eficient prin care copiii pot asimila și procesa informațiile.

Pe de altă parte, atunci când conversațiile gravitează în jurul evenimentelor recente, cum ar fi cele petrecute în timpul după-amiezii sau ale zilei, încurajăm capacitatea copilului de a reflecta, de a memora și de a-și aminti. Acest tip de dialog nu numai că întărește amintirile copilului, ci și îi oferă un spațiu sigur pentru a împărtăși și retrăi experiențe, consolidând astfel legătura emoțională cu figura maternă. 



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Recomandari si sfaturi

Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite
Foto: Freepik@freepik

„Dacă, Doamne ferește, s-ar da așa ceva la BAC, nu ar mai lua nimeni examenul”, spune Prof. Mariana Badea

Cum susțin părinții, fără să realizeze, analfabetismul funcțional al copiilor? Prof. Mariana Badea: „Nu mi-aș fi imaginat vreodată! Este peste puterile mele” / FOTO: freepik.com @wavebreakmedia_micro

Cum susțin părinții, fără să realizeze, analfabetismul funcțional al copiilor? Prof. Mariana Badea: „Nu mi-aș fi imaginat vreodată! Este peste puterile mele” / VIDEO

Semnele care arată că ai primit o educație bună de la părinții tăi! Abilitățile care te fac să fii pregătit pentru succesul pe termen lung / FOTO: freepik.com @EyeEm

Semnele care arată că ai primit o educație bună de la părinții tăi! Abilitățile care te fac să fii pregătit pentru succesul pe termen lung

Prof. Mariana Badea, despre schimbările din sistemul de învățământ „Nu se mai numesc opere literare, se numesc texte, ca la manele” / FOTO: freepik.com@ zinkevych

Prof. Mariana Badea, despre schimbările din sistemul de învățământ: „Nu se mai numesc opere literare, se numesc texte, ca la manele” / VIDEO

pixel