„Am analizat peste 200 de relații părinte-copil”: Cele 5 fraze „toxice” pe care părinții care reușesc să fie ascultați NU le spun niciodată copiilor lor, conform unui expert în parenting
Expresiile tradiționale de tipul „Oprește-te imediat!” sau „Dacă nu faci asta, atunci...” declanșează adesea reacția de tip „luptă sau fugi” în creierul copilului. Această reacție activează zona responsabilă cu supraviețuirea, nu cu învățarea.
Însă, atunci când folosim un limbaj care respectă autonomia copilului, dar păstrează limite clare, cooperarea vine natural.
„Pe baza cercetărilor mele și a experienței personale cu propriul copil, am identificat cinci fraze care pot sabota relația cu cei mici și îi fac mai puțin dispuși să asculte și am găsit alternative eficiente pe care le poți folosi în locul lor”, susține experta în parenting Reem Raouda în rubricile CNBC.
SURSA FOTO: freepik.com @talkinapa
Spune în schimb: „Știu că nu-ți place această decizie. Îți voi explica și apoi mergem mai departe”.
De ce funcționează:
„Pentru că așa spun eu” închide comunicarea și încurajează ascultarea oarbă, fără înțelegere. În schimb, când îți explici decizia, chiar și pe scurt, îi arăți copilului că îi respecți inteligența și emoțiile.
Nu este vorba de negociere, ci de a fi un lider calm și respectuos, care își recunoaște rolul, dar și sentimentele copilului.
Spune în schimb: „Când ești gata să faci [comportamentul dorit], putem face [activitatea dorită]”.
De ce funcționează:
Amenințările activează mecanismele de apărare ale copilului și cresc riscul de sfidare. Formula alternativă păstrează limitele, dar oferă copilului libertatea de a alege momentul în care cooperează.
Astfel, îl încurajezi să se autoregleze, fără să transformi situația într-o luptă pentru putere.
Spune în schimb: „Văd că ești foarte supărat. Vrei să-mi spui ce s-a întâmplat?”
De ce funcționează:
Negarea emoțiilor transmite copilului că ceea ce simte nu este acceptabil. În schimb, validarea emoțională, prin simplul fapt că îl asculți, îl ajută să se calmeze mai repede și să se simtă în siguranță.
Un copil care se simte înțeles este mai dispus să coopereze și dezvoltă o relație mai profundă cu tine.
Spune în schimb: „Ți-am mai spus asta de câteva ori. Mă poți ajuta să înțeleg ce anume îți face greu acest lucru?”
De ce funcționează:
Întrebarea clasică sugerează că micuțul tău este leneș sau sfidător. Dar, de multe ori, în spate stă o neînțelegere, o lipsă de conectare sau o abilitate încă în formare.
Întrebarea reformulată deschide calea către soluții, nu acuzații. Îl ajuți să se autoanalizeze și să coopereze, nu să se apere.
Spune în schimb: „Ceva te oprește să fii cea mai bună versiune a ta acum. Hai să vorbim despre asta”.
De ce funcționează:
Formularea „știi mai bine” induce rușine și pune sub semnul întrebării intențiile copilului. Dar alternativa transmite încredere: îi arăți că vezi partea lui bună, chiar și în momentele dificile.
Este o invitație la autoreflecție și colaborare, nu o etichetare negativă.
SURSA FOTO: freepik.com @user33154880
Nu este vorba despre a controla comportamentul copilului tău, ci despre a crea un mediu în care cooperarea să vină firesc.
Copiii înfloresc atunci când se simt respectați, în siguranță din punct de vedere emoțional și implicați în deciziile care îi privesc.
Schimbările de formulare propuse nu sunt doar ajustări de vocabular, ci reflectă o transformare în felul în care privim creșterea și educarea copiilor.
În loc să vedem sfidarea ca pe un comportament de pedepsit, o putem interpreta ca pe un semnal: o nevoie de conexiune, de claritate sau de sprijin emoțional.
Când alegem să răspundem cu empatie și fermitate blândă, în loc de control și critică, reducem conflictele și formăm copii care au încredere în noi, își dezvoltă autocontrolul și devin adulți echilibrați emoțional.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.