Capcana hiperparentingului: Așezarea copiilor pe un piedestal este dăunătoare și îi creează stresați și nesiguri
El explică că în spatele comportamentului aparent „distructiv” al celor mici stă de fapt un instinct fundamental pentru descoperire și cunoaștere.
Fie că e vorba de smulgerea petalelor de pe flori, răsturnarea obiectelor sau spargerea ouălor, toate acestea sunt forme primare de experimentare.
În opinia sa, un „om de știință adult este un copil care nu a crescut niciodată” – un individ care a reușit să păstreze și să valorifice curiozitatea copilăriei.
Tyson pune accentul pe rolul părinților în dezvoltarea științifică a copiilor. În viziunea lui, părinții tind, din dorința de ordine și curățenie, să descurajeze activitățile exploratorii ale celor mici: „Ce este primul lucru pe care îl faci ca părinte? Încetează să te joci cu oul. S-ar putea sparge.”
Însă, acest simplu gest al copilului – să jongleze un ou – poate constitui un veritabil experiment de fizică și biologie, permițându-i să înțeleagă fragilitatea materialului și să exploreze misterele biologiei din spatele unui ou. Această interacțiune cu obiectele din jur devine astfel o lecție neconvențională și profundă.
Tyson recomandă părinților să adopte o abordare mai deschisă, în care să nu vadă în comportamentele exploratorii ale copiilor o sursă de deranj, ci o oportunitate de învățare. Când copiii scot toate oalele și tigăile din dulap și încep să bată în ele, ei descoperă proprietățile acustice ale metalului.
Deși poate părea o distracție zgomotoasă, aceasta este de fapt o primă lecție despre sunet și vibrație. Tyson avertizează că părinții sunt cei care, din dorința de a controla mediul, pot inhiba dezvoltarea științifică naturală a copiilor lor.
Pe lângă acest aspect, Tyson menționează că investiția în educație, chiar dacă implică riscuri sau costuri, este incomparabil mai valoroasă decât prețul pe care îl plătim pentru ignoranță.
Faimoasa afirmație a unui președinte de la Harvard, „Dacă crezi că educația este scumpă, încearcă să afli costul ignoranței,” sintetizează perfect ideea că explorarea cunoașterii nu trebuie limitată de costuri minore sau nevoia de ordine temporară.
Tyson atrage atenția că problema încurajării curiozității științifice nu este a copiilor, ci a adulților. Aceștia sunt cei care controlează resursele și au puterea de a influența viitorul prin decizii și prin vot.
„Copiii vor fi bine,” afirmă el, sugerând că cei mici nu au nevoie de motivație suplimentară pentru a fi interesați de știință, deoarece aceasta vine în mod natural. Cu toate acestea, adulții, cei care decid asupra sistemului educațional și a accesului la resurse, trebuie să înțeleagă importanța curiozității naturale și a experimentării.
În final, mesajul lui Tyson este clar: dacă părinții și adulții vor să contribuie la o societate bazată pe cunoaștere, trebuie să accepte micile „experimente” ale copiilor și să-i sprijine în călătoria lor de descoperire.
Astfel, nu doar că aceștia vor crește mai informați și curioși, dar vor dezvolta o viziune amplă, deschisă și orientată spre știință – o calitate esențială într-o lume în continuă schimbare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Cunoașterea personalității...
Gândirea distorsionată este o tendință comună a minții...
Succesul nu este doar o...
Bunele maniere la masă sunt...
Cunoașterea personalității...
Succesul nu este doar o...
Bunele maniere la masă sunt...