Cum să crești copii inteligenți din punct de vedere emoțional? Strategii de la un specialist în dezvoltarea micuților: „Le-ați spus vreodată să nu plângă?”
Pe măsură ce creștem, devenim temători, nesiguri, ne este teamă de eșec, de aceea, de multe ori, încetăm să mai încercăm lucruri pe care le-am putea realiza cu un pic mai mult efort. Învățați-vă copiii, cu ajutorul resurselor și al exemplului dumneavoastră, că nu trebuie să le fie teamă să greșească, deoarece aceasta este cea mai bună modalitate de a ști încotro ar trebui să-și îndrepte eforturile.
Cu toții facem greșeli, iar acest lucru este minunat, deoarece greșelile sunt o oportunitate de a învăța. Prin urmare, este important ca părinții să își încurajeze copiii să învețe din experiența lor, chiar dacă au făcut greșeli. Dacă îi pedepsim de fiecare dată când nu fac ceva bine, îi vom încuraja pe copii să se teamă să facă acele greșeli din care pot învăța atât de multe.
Recunoașterea greșelilor este un lucru curajos. Atunci când suntem capabili să identificăm că am făcut o greșeală, să devenim conștienți de rolul nostru în ea și să acționăm pentru a o rezolva, atunci suntem oameni integri și nu doar atunci când încercăm să urmărim perfecțiunea pentru ca toată lumea să ne laude.
Copiii au capacitatea de a învăța mai repede din experiențele lor și de aceea, greșelile la vârsta lor aduc multe cunoștințe utile, problema este că unii părinți le evită, pentru a nu-i face să sufere sau pentru a nu-și vedea așteptările împlinite. A greși este omenește și nimeni nu este scutit de a face unele dintre ele, cu atât mai puțin cei mai mici din casă, care sunt mai predispuși să facă lucruri fără să cunoască consecințele. De aceea, trebuie să lăsăm deoparte frica și dogmatismul, negându-le sau pretinzând că copiii nu sunt capabili să își asume responsabilitatea pentru acțiunile lor.
Funcționează pedepsele care sunt date copiilor în mod nejustificat pentru o greșeală simplă care poate fi reparată cu ușurință sau care nu provoacă o consecință gravă?
De exemplu, atunci când părinții spun „Ai spart geamul!” sau „Geamul este spart!” și apoi se strigă, se ceartă, se arată cu degetul sau se lovesc? Li se oferă copiilor vreun fel de învățare? Dimpotrivă. Pedepsele și reacțiile de acest gen cultivă frica de experiment și îndoiala de sine.
Greșelile ne permit să învățăm, ne fac înțelepți încetul cu încetul și ne ajută să ne maturizăm emoțional și psihologic. Eșecurile nu sunt negative în sine, ceea ce este negativ este modul în care interpretăm acel rezultat eșuat și teama generată de acesta. Este important să schimbăm modul în care vedem eșecul, să ne elaborăm reprezentări mentale pozitive și mai realiste, generând astfel o stare emoțională mai pozitivă și eliberându-ne de fricile care nu ne permit să fim, care ne împiedică să ne dezvoltăm, să devenim înțelepți și să avansăm în învățare.
Teama de eșec declanșează emoții negative care îi împiedică pe copii să fie ei înșiși. Astfel, frica devine cel mai mare dușman al creșterii și dezvoltării lor sănătoase și fericite. Teama de eșec apare deoarece copiii, pe baza experiențelor anterioare, se tem de rezultate negative. Ei fac interpretări exagerate și nerealiste ale consecințelor. Desigur, nimănui nu-i place să eșueze, dar nu ar trebui să ne fie frică de eșec, deoarece această frică nu va fi decât un impediment în a fi și a face.
Publicitate
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.