„Iubește-ți copilul! Nu este nimic mai dăunător pentru el decât să simtă că nu-ți pasă”, avertizează experții în parenting: „Rămân cicatrici pe viața!”
Experta aduce în prim-plan un aspect esențial: copiii preșcolari au nevoie de mai mult spațiu pentru joacă și mai puține lecții scrise pentru a-și dezvolta potențialul în mod corespunzător. Având o vastă experiență în acest domeniu, ca educator proeminent pentru copilărie și profesor asociat la Colegiul Silliman, Erika Christakis atrage atenția asupra faptului că preșcolarii de astăzi se află într-un mediu care deseori nu răspunde adecvat nevoilor lor de învățare timpurie.
SURSA FOTO: freepik.com @Ilugram
Potrivit profesorului Christakis, copiii preșcolari ar beneficia în mod semnificativ dacă educatorii lor ar adopta o abordare mai flexibilă și le-ar oferi mai multe oportunități de învățare prin joc, renunțând la scenariile rigide și formale. Ea susține că medii mai puțin aglomerate și mai puțin solicitante vizual ar permite copiilor să exploreze și să-și exprime curiozitatea naturală într-un mod mai liber.
Peter Salovey, președintele Universității Yale, a evidențiat dedicarea profundă și pe termen lung a profesorului Christakis față de educația copiilor, concentrându-se pe încurajarea acestora să nu doar vorbească între ei, ci și să asculte activ.
Vezi și Nouă sfaturi de la experții de la Harvard pentru a stârni motivația copiilor
SURSA FOTO: freepik.com @anna_grant
Erika Christakis pledază pentru ca micuții să-și poată stabili propriile ritmuri de învățare, având mereu sprijinul profesorilor lor. În acest sens, recunoaște că educatori în domeniul educației timpurii „au nevoie de adevărate abilități, cunoștințe și colegialitate profesională pentru a crea medii de clasă în care copiii să se poată vedea ca ingineri, fizicieni, povestitori, filozofi”, subliniind că acest tip de abordare nu este deloc simplu.
Pornind din propria experiență, consideră că există o disproporție între cerințele pragmatice și cele cognitive. Într-un interviu acordat publicației proprii a Universității Yale, a subliniat necesitatea schimbării sălilor de clasă preșcolare, pe care le-a descris ca fiind zgomotoase, supra-stimulatoare și lipsite de atractivitate estetică, cu un ritm alert și programe epuizante.
Erika Christakis adaugă că în viziunea sa, există prea multe discuții dirijate de profesori, pe subiecte banale, și prea puțin timp dedicat jocului neîntrerupt, considerând că ar trebui să fie exact invers.
Ea sugerează că poate este momentul să ne îndreptăm atenția mai mult spre copil în această perioadă importantă a dezvoltării lui, în loc să construim mediile de acasă și de la școală conform dorințelor și obiceiurilor adulților. „Ne așteptăm ca preșcolarii să se conformeze programelor noastre, obiceiurilor noastre, rutinelor noastre de somn și preferințelor noastre în utilizarea dispozitivelor electronice”, adaugă ea, subliniind necesitatea unei schimbări de perspectivă în abordarea educației timpurii.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Temele pentru acasă sunt o...
Temele pentru acasă sunt o...