Cum să crești copii inteligenți din punct de vedere emoțional? Strategii de la un specialist în dezvoltarea micuților: „Le-ați spus vreodată să nu plângă?”
Anaïs Rodríguez și Mari Carmen Gutiérrez, de la biroul de psihologie Altascapaciqué, vorbesc frecvent în postările lor despre tendința de a ridiculiza abilitățile îndale în public, notează Ser Padres.
Într-una dintre cele mai recente publicații, cei doi profesioniști în psihologie demontează mitul geniului asociat cu abilitățile înalte, bazându-se pe mesajele pe care le primesc de la pacienții lor, mari și mici.
Aceste mesaje pot fi rezumate astfel: „Dacă sunt atât de inteligent, de ce mă simt atât de rău?”.
SURSA FOTO: freepik.com @sokor
Anaïs Rodríguez și Mari Carmen Gutiérrez subliniază că este esențial să înțelegem ce presupun abilitățile înalte și cum funcționează creierul acestor persoane, care reprezintă aproximativ 10% din populație.
Aceasta echivalează, în medie, cu doi sau trei copii în fiecare clasă.
„De multe ori, procesul de evaluare ridică numeroase întrebări, reflecții și preocupări, atât legate de evaluarea propriu-zisă, cât și de nevoile anterioare ale persoanei evaluate”, explică aceștia.
Psihologii subliniază că abilitățile înalte nu garantează succesul și nu sunt neapărat asociate cu probleme majore. Înseamnă că procesul de evaluare este esențial pentru a înțelege și sprijini persoanele cu aceste capacitați.
„Pentru a fi eficient, fiabil și riguros, procesul trebuie să includă mult mai mult decât simpla determinare a coeficientului de inteligență (IQ). Este necesară o abordare holistică care să ia în considerare funcțiile cognitive, creativitatea, personalitatea, dezvoltarea socio-emoțională, stilul și interesele de învățare”, afirmă cei doi experți.
După finalizarea unui proces complet de evaluare, se poate contura o imagine globală a fiecărui caz specific. Cu ajutorul specialiștilor, nevoile persoanei pot fi abordate eficient.
Anaïs Rodríguez și Mari Carmen Gutiérrez subliniază importanța acceptării și înțelegerii în procesul de sprijinire a acestor persoane.
De asemenea, ei atrag atenția asupra diferențierii dintre ideea de geniu și conceptul de abilități intelectuale îndale.
„Este important să demontăm idealul de geniu și să spargem miturile și stereotipurile legate de abilitățile înalte”, afirmă aceștia.
SURSA FOTO: freepik.com @BillionPhotos
La vârsta adultă: Psihologii recomandă lucrul asupra istoricului de viață și a repercusiunilor cauzate de lipsa identificării timpurii, precum și asupra perfecționismului, reglării emoționale și îmbunătățirii relațiilor sociale.
În adolescență: Este importantă promovarea conceptului de sine, a stimei de sine, reglarea emoțională și dezvoltarea strategiilor de coping. De asemenea, se recomandă optimizarea funcțiilor executive și orientarea academică și profesională, conectând interesele cu profilul individual.
În copilărie: Lucrul cu copiii mici include înțelegerea modului în care funcționează creierul și cum acesta influențează percepția lumii, gestionarea desincronizării interne și sociale, încurajarea curiozității și a învățării regulate, precum și dezvoltarea abilităților și funcțiilor executive prin joc.
Este esențial ca, în această etapă inițială, să existe o colaborare strânsă între familie și școala copilului, conchid Anaïs Rodríguez și Mari Carmen Gutiérrez.
Astfel, se pot facilita acceptarea și înțelegerea, cele două elemente fundamentale pentru a elimina mitul geniului asociat cu abilitățile înalte.
Publicitate
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.