Meditațiile | Cât costă succesul școlar și la ce preț emoțional? Ana-Maria Zamfir, la Părinți Prezenți / VIDEO
Neuropsihologul de la Harvard, Julia DiGangi, subliniază legătura puternică dintre părinții empatici și copiii empatici. În cartea sa, „Neuroștiința în creștere a energiei conducând emoțional”, DiGangi explorează importanța acordată dezvoltării socio-emoționale a copiilor și evidențiază că abilitățile emoționale sunt dobândite prin „contagiune”. Aceasta înseamnă că starea de bine socio-emoțională a copiilor este influențată de cea a părinților, a familiei și a mediului înconjurător.
Ea subliniază că cea mai puternică formă de învățare vine din exemplu, din modelele de comportament oferite de adulți, în special de părinți sau alte figuri familiale considerate importante de copii. DiGangi remarcă că, în mare parte, copiii nu fac întotdeauna ceea ce li se spune, dar învață din ceea ce observă că fac adulții din jurul lor.
În linia aceeași subliniată de DiGangi, mass-media specializată a publicat rapoarte, precum cel din Psychological Science, care dezvăluie modul în care empatia, capacitatea de a înțelege perspectiva altuia, și altruismul contribuie la o creștere sănătoasă și la dezvoltarea mentalității flexibile a copiilor. Alyssa Blask Campbell, expertă în educația parentală, și Lauren Staube, profesor de educație timpurie la Bunker Hill Community College din Statele Unite, sunt de acord cu DiGangi că adulții, fie ei părinți, îngrijitori sau profesori, joacă un rol esențial în ajutarea copiilor să învețe și să dezvolte inteligența emoțională.
Blask și Staube subliniază că empatia este una dintre abilitățile cele mai adesea trecute cu vederea în cazul copiilor cu o inteligență emoțională ridicată și recomandă trei chei pentru dezvoltarea acestei abilități la copii.
Psihologul Sara González Juárez reflectă și ea asupra empatiei și altruismului într-un articol publicat pe lamenteesmaravillosa.com, afirmând că, la prima vedere, e șocant să încerci să insufli astfel de abilități copiilor: „Dacă copiii nu sunt în stare să aibă grijă de ei înșiși, cum le putem cere să fie altruști și să aibă grijă de ceilalți?”, întreabă psihologul.
Totuși, González Juárez subliniază că încurajarea comportamentului altruist la copii este extrem de benefică, ajutându-i să-și întărească stima de sine și să-și controleze impulsurile. În plus, pe lângă a oferi un exemplu, așa cum subliniază DiGangi, recomandă și următoarele obiceiuri pentru a promova acest lucru:
SURSA FOTO: pexels.com @Gustavo Fring
Școlile lansează inițiative de solidaritate sau participă la acestea pentru a promova spiritul comunitar și pentru a-i implica pe elevi în acțiuni benefice. Împrumutul de cărți, colectarea de jucării de Crăciun sau de alimente sunt doar câteva exemple de astfel de inițiative.
Participarea la aceste evenimente îi oferă copilului ocazia de a experimenta direct impactul pozitiv al acțiunilor sale. Mai mult, ajutându-și colegii în mod direct, copiii resimt o satisfacție mai mare, cunoscând efectele benefice pe care le au asupra celor din jur.
Oferă copilului ceva de care să aibă grijă, fie că este vorba de o jucărie sau o plantă, adaptându-te la vârsta lui. Este important să eviți animalele de companie, cu excepția cazului în care copilul participă la îngrijire în mod complementar și un adult este responsabilul principal.
Prin această experiență, copilul va învăța să observe efectele îngrijirii sale și să-și dezvolte simțul responsabilității și empatia. Este o modalitate excelentă de a încuraja dezvoltarea acestor trăsături importante într-un mod practic și tangibil.
Încurajați voluntariatul în familie ca pe o modalitate de a promova altruismul la copii. Implicarea lor în activități de solidaritate nu numai că împarte timpul petrecut împreună în mod util, ci îi integrează și într-un mediu în care altruismul este o valoare fundamentală.
În practicarea bunătății și reciprocității, chiar și atunci când altruismul presupune faptul că nu aștepți nimic în schimb pentru acțiunile tale, este important să recunoaștem că reciprocitatea poate fi, de asemenea, încurajată.
Studiile arată că micile gesturi de reciprocitate pot stimula comportamentele altruiste chiar și la copiii cu vârste de 1 și 2 ani. Prin urmare, nu ezita niciodată să creezi un mediu plin de bunătate și altruism în propria ta casă, școală sau orice alt context. Aceste gesturi orientate spre ceilalți sunt ca semințe care germinează rapid și își formează rădăcinile într-un mod solid și pozitiv.
Să acorzi atenție consumului este o parte importantă a educației copilului, întrucât îl învață să înțeleagă ceea ce se petrece dincolo de lumea lor imediată.
Este benefic să le explici de unde provine ceea ce consumi, fie că este vorba despre alimente și obiecte fizice, fie despre conținut digital și informații online.
Este o modalitate eficientă de a-i ajuta să devină conștienți de mediul lor și de impactul pe care îl au acțiunile lor asupra acestuia.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Temele pentru acasă sunt o...
Bunele maniere la masă sunt...
Dezvoltarea unui copil trece...