Sindromul Savant. Medic psihiatru: „Există trei teorii principale care încearcă să explice originile acestei afecțiuni”
Profesorul Ron Ritchhart de la Harvard, expert în educație și psihologie, susține că cea mai mare greșeală pe care o fac părinții în astfel de momente este aceea de a exercita presiune și de a impune pedepse.
În loc să crească motivația copilului pentru învățare, această abordare poate distruge complet dorința de a învăța.
Profesorul Ritchhart explică faptul că mulți părinți, atunci când văd că un copil refuză să își facă temele, recurg la metode tradiționale de control: pedepse, ridicarea tonului, certuri sau impunerea unor restricții.
În mod ironic, această abordare este contraproductivă, deoarece întărește rezistența copilului și generează o reacție de opoziție. Cu cât părintele insistă mai mult, cu atât copilul se simte mai presat și mai puțin motivat să coopereze.
Astfel, conflictul escaladează și tema, în loc să devină o activitate de învățare, devine un câmp de luptă între părinte și copil.
„Când părinții încearcă să controleze situația prin forță sau manipulare, copiii își pierd complet interesul pentru învățare. Ei nu mai văd temele ca pe o oportunitate de a învăța, ci ca pe o obligație pe care trebuie să o evite”, afirmă Ritchhart. De fapt, el sugerează că această metodă de disciplinare subminează procesul natural de învățare și dezvoltare a copilului.
Înainte de a aplica măsuri coercitive, părinții ar trebui să înțeleagă motivele pentru care copilul refuză să își facă temele.
Pot exista multiple cauze, de la lipsa de înțelegere a materialului, până la probleme emoționale sau de motivație. Poate fi vorba și despre sentimente de anxietate legate de performanță, oboseală acumulată sau chiar lipsa unui mediu propice pentru studiu.
Profesorul de la Harvard sugerează că părinții trebuie să își pună întrebări esențiale: „Este copilul meu copleșit de dificultatea temelor?”, „Se simte lipsit de sprijin sau neînțeles?”, „Oare este stresat sau obosit?”.
În loc să critice copilul sau să îl certe, părintele trebuie să adopte o abordare mai empatică și să se concentreze pe identificarea cauzelor reale ale refuzului.
Profesorul Ritchhart oferă câteva sfaturi practice pentru părinții care se confruntă cu această problemă. În loc să aplice presiune, el sugerează abordări care să stimuleze motivația intrinsecă a copilului, încurajând dorința de a învăța din plăcere, nu din obligație.
Un spațiu de studiu organizat și fără distrageri poate contribui la creșterea concentrației copilului. Evitați să îl puneți să facă teme în locuri zgomotoase sau pline de stimuli care îi pot distrage atenția, precum televizorul sau jocurile video. În plus, un mediu calm și relaxat, unde copilul se simte în siguranță, îi va permite să se concentreze mai bine și să vadă temele ca pe o activitate productivă.
O altă greșeală frecventă este atunci când părinții preiau controlul asupra temelor copilului, ajutându-l excesiv sau chiar făcând temele în locul lui. Acest comportament poate transmite mesajul că părintele nu are încredere în capacitatea copilului de a rezolva problemele pe cont propriu.
„Este esențial să încurajăm copiii să își asume responsabilitatea pentru propriile teme. Acest lucru îi ajută să dezvolte abilități de organizare, autodisciplină și rezolvare a problemelor”, explică profesorul Ritchhart. În loc să se implice excesiv, părintele ar trebui să fie acolo doar ca un ghid sau mentor, oferind suport atunci când este solicitat, dar fără a interveni activ.
Mulți părinți pun accent pe notele pe care copilul le obține la școală și pe cât de bine sunt făcute temele. Această mentalitate orientată pe rezultate poate adăuga presiune suplimentară asupra copilului și poate transforma învățarea într-o activitate stresantă.
Profesorul Harvard recomandă să ne concentrăm mai mult pe procesul de învățare și mai puțin pe rezultatele imediate.
„Încurajați copilul să exploreze și să se bucure de procesul de învățare. Întrebați-l ce a învățat nou, ce a fost interesant în ceea ce a studiat, ce întrebări noi i-au apărut. Lăudați efortul depus, nu doar rezultatul obținut”, sugerează Ritchhart.
Un alt sfat al profesorului este să încerci să transformi temele într-o experiență pozitivă. În loc să le perceapă ca pe o sarcină plictisitoare și obligatorie, copilul ar trebui să fie motivat să învețe prin curiozitate și descoperire.
De exemplu, puteți explora subiectul temei prin activități practice sau jocuri educative. Dacă temele implică citirea unui text, citiți-l împreună și discutați pe marginea lui, punând întrebări care să stimuleze gândirea critică a copilului.
Profesorul Ritchhart subliniază importanța unui program de studiu structurat, dar flexibil. Dacă îi impui copilului să își facă temele la o anumită oră fixă, este posibil să apară rezistență. O abordare mai eficientă ar fi să îi oferi opțiuni: „Vrei să îți faci temele înainte de cină sau după ce ne plimbăm afară?”. Acest lucru îi oferă copilului o anumită autonomie și control asupra timpului său, reducând astfel tendința de a se opune.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Magia Crăciunului este deja...
Raluca-Emima Vasilciuc și...
Nu există nicio modalitate mai...
Este unul dintre momentele magice ale părinției pe care le-ai așteptat cu...
O țară a decis să suspende...