Situațiile în care folosim întărirea pozitivă fără să ne dăm seama. ATENȚIE! Acestea pot restricționa dezvoltarea copiilor!
Data publicării:
Încurajarea pozitivă este o metodă utilizată pentru a influența comportamentul copiilor, prin asocierea „comportamentului adecvat” cu o „recompensă” . Scopul este să îi motiveze să continue să adopte comportamente potrivite. 

Cu toate acestea, abordarea întăririi pozitive întâmpină anumite probleme. Cel mai semnificativ aspect este că poate stimula motivația extrinsecă a copiilor, astfel încât aceștia să aștepte întotdeauna o recompensă externă sau recunoaștere pentru acțiunile lor. Acest lucru poate submina dezvoltarea unei motivații intrinseci, care ar trebui să provină din interiorul copilului însuși.

În loc să ne bazăm exclusiv pe întărirea pozitivă, putem încerca să promovăm motivația intrinsecă a copiilor, acea motivație care vine de la ei înșiși și care îi determină să acționeze în mod adecvat fără așteptarea unei recompense externe.

Ce înseamnă întărirea pozitivă și alternativele pe care le putem folosi

Iată câteva exemple simple despre ce înseamnă întărirea pozitivă și alternativele pe care le putem folosi pentru a ajuta copiii să învețe normele sociale și de conviețuire într-un mod mai eficient:

În loc să oferim recompense externe pentru fiecare comportament adecvat, putem încuraja copiii să descopere satisfacția și împlinirea personală pe care o simt atunci când acționează în conformitate cu normele sociale și de conviețuire.

În loc să oferim mereu recompense materiale sau laude excesive, putem folosi întărirea verbală pozitivă în mod moderat și conștient, pentru a sublinia aprecierea noastră pentru acțiunile lor.

Putem promova discuții și reflecții despre consecințele acțiunilor lor, astfel încât copiii să înțeleagă mai bine impactul comportamentelor lor asupra lor înșiși și a celor din jur.

Înlocuind recompensele externe cu oportunități de autonomie și explorare, putem încuraja copiii să dezvolte o motivație intrinsecă și o înțelegere profundă a valorii comportamentelor sociale adecvate.

7 exemple de situații în care folosim întărirea pozitivă fără să ne dăm seama

SURSA FOTO: freepik.com @freepik

„Excelent, ai pus jucăriile la loc!”

Încurajarea verbală poate stimula copiii să continue să facă acțiuni pozitive, cum ar fi să își pună jucăriile în ordine. Totuși, există riscul ca aceștia să depindă doar de laudele externe pentru a face aceasta.

În schimb, puteți explora alte opțiuni, cum ar fi să le oferiți ajutor sau să transformați procesul de strângere a jucăriilor într-un joc distractiv.

„Ai fost foarte cuminte, azi tu alegi filmul”

Când copilul tău se comportă bine, este benefic să îi oferiți o recompensă pentru a încuraja comportamentul pozitiv. Totuși, este important să fii conștient de faptul că prea multe recompense pot crea dependență de acestea.

În plus, rotirea alegerii filmului poate fi o modalitate bună de a implica toți membrii familiei și de a încuraja dezvoltarea personalității și a gândirii critice a copiilor.

„Depui mult efort să mănânci cina până la ultima bucățică!”

Uneori, copiii pot avea dificultăți în a mânca și, de obicei, ne străduim să îi încurajăm să mănânce mai mult. Totuși, această abordare poate afecta capacitatea lor de a înțelege semnalele de foame și de sațietate. Pentru a îmbunătăți obiceiurile alimentare, puteți încerca următoarele:

Implicați-i pe cei mici în procesul de gătit și în alegerea alimentelor.

Experimentați cu diferite rețete pentru a le face mâncarea mai atrăgătoare.

Evitați ecranele și alte distrageri, concentrați-vă pe momentul mesei și petreceți timp de calitate împreună ca familie.

Luați masa împreună cu copiii, astfel încât să își poată observa modelele alimentare ale adulților și să învețe din exemplul lor.

„Bravo, te-ai spălat deja pe dinți!”

În loc să repetăm de mai multe ori să se spele pe dinți, este mai eficient să îi învățăm prin exemplu ce pași trebuie să urmeze și să încurajăm comportamentul pozitiv prin observații: „am observat că deja ți-ai spălat pe dinți, strălucesc foarte frumos!” „Vrei să ne spălăm mâinile împreună acum?”

„Faci o treabă grozavă!”

Când observi că micuțul își începe temele în mod independent, este bine să folosești cuvinte de încurajare pentru a-l motiva. Totuși, este important să îți îndrepți atenția mai mult către sentimentele și procesul său intern, decât să faci observații externe. Poți schimba modul de exprimare astfel:

În loc să spui simplu „faci o treabă grozavă!”, poți adresa întrebări legate de procesul său, cum ar fi: „de ce ai ales acele culori?” sau „ești mulțumit de rezultatul final?”

În loc să spui „sunt foarte fericit că ai făcut asta”, poți înlocui cu „trebuie să fii foarte mândru de tine”.

Aceste schimbări de exprimare vor contribui la stimularea motivației copilului de a continua să își desfășoare activitățile și de a se simți fericit în legătură cu rezultatele sale.

„Ești cel mai bun”

În general, atribuirea de etichete (chiar dacă pare un compliment, cum ar fi să spui că cineva este cel mai bun sau cel mai inteligent) poate restricționa dezvoltarea copiilor la percepția noastră.

Așa cum nu este potrivit să spui „ești foarte neîndemânatic”, la fel de inadecvat este să exagerăm cu etichetele pozitive. Este mai bine să apreciem fiecare acțiune fără a emite judecăți. În plus, dacă le spunem mereu că sunt foarte deștepți, ei ar putea simți o presiune uriașă de a fi mereu în acel fel.

În schimb, poți înlocui „ești foarte deștept” cu „ai obținut un 9, ar trebui să fii mândru, pentru că efortul pe care l-ai depus a meritat” sau „se pare că îți place matematica! Ai o notă foarte bună, pare ești cu adevărat talentat în acest domeniu”.

„Sunt foarte fericit, ai luat note foarte bune”

Conform punctului anterior, este esențial să luăm în considerare faptul că uneori copiii pot fi reticenți să încerce lucruri noi din frica de a greși și de a fi dezamăgiți. Pentru a-i încuraja, este important să apreciem efortul depus. Încurajarea constă în a le oferi copiilor oportunitatea de a greși și de a învăța din greșeli fără a suferi consecințe negative.

Trebuie să ne concentrăm pe proces și nu doar pe obiectiv. Astfel, copiii își vor da seama că efortul lor este valoros și se vor bucura de experiențele lor de învățare, chiar dacă rezultatele pot fi îmbunătățite.

Pentru a asigura că întărirea pozitivă este un instrument eficient, este important să subliniem că efortul este mai important decât rezultatul și să lucrăm pentru a încuraja copiii să se bucure de progresul lor și de procesul de învățare, nu doar de laudele externe.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Recomandari si sfaturi

Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite
Prof. Mariana Badea, despre schimbările din sistemul de învățământ „Nu se mai numesc opere literare, se numesc texte, ca la manele” / FOTO: freepik.com@ zinkevych

Prof. Mariana Badea, despre schimbările din sistemul de învățământ: „Nu se mai numesc opere literare, se numesc texte, ca la manele” / VIDEO

Lecțiile de maniere pe care părinții NU le mai predau copiilor. Cercetători: „Nu e vorba doar că devin nepoliticoși, dar vor avea de suferit social și profesional pe termen lung” / FOTO: freepik.com @EyeEm

Lecțiile de bune maniere pe care părinții NU le mai predau copiilor. Cercetători: „Nu e vorba doar că devin nepoliticoși, dar vor avea de suferit social și profesional pe termen lung”

Foto: Freepik@freepk

Aceasta este vârsta ideală pentru a-l învăța pe copil o limbă străină

De ce au nevoie cu adevărat copiii de la părinții lor? Descoperă cele 5 lucruri esențiale care fac diferența în bunăstarea lor! / FOTO: freepik.com @sheremetaphoto

De ce au nevoie cu adevărat copiii de la părinții lor? Descoperă cele 5 lucruri esențiale care fac diferența în bunăstarea lor!

pixel