Femeia și sacrificiul continuu: ”Pute pământul sub tine!”. Femeile ar trebui să învețe de la bărbați”, spune Daniela Gavankar
Totuși, cu o abordare potrivită, o ceartă poate deveni o oportunitate valoroasă de învățare și conectare. Cheia constă în a transforma aceste momente tensionate într-o ocazie de conversație constructivă.
Când o ceartă izbucnește, emoțiile sunt de obicei la cote maxime, atât pentru tine, cât și pentru copilul tău. Înainte de a reacționa impulsiv, fă un pas înapoi și ia câteva respirații adânci. Acest lucru nu doar că te va ajuta să-ți recapeți calmul, dar va și reduce tensiunea din aer. Copiii învață din exemplul pe care li-l oferi. Dacă te văd că rămâi calm în situații dificile, ei vor învăța să-și gestioneze propriile emoții mai bine.
Un aspect esențial al transformării unei certuri într-o conversație este să îți asculți copilul cu adevărat. Uneori, ceea ce pare a fi o izbucnire de furie este, de fapt, modul copilului de a exprima emoții pe care nu știe cum să le gestioneze. Oferă-i șansa să își exprime punctul de vedere fără a-l întrerupe. Chiar dacă nu ești de acord cu ce spune, poți valida emoțiile lui, spunând ceva de genul: „Îmi dau seama că ești supărat/frustrat și este normal să te simți așa.”
Aceasta nu înseamnă că accepți comportamentul inadecvat, ci că recunoști emoția din spatele acestuia. Validarea emoțiilor îi oferă copilului sentimentul că este înțeles, ceea ce poate reduce din tensiune.
O ceartă se poate escalada rapid dacă începi să arunci vina sau să faci reproșuri. În loc să spui „Tu niciodată nu mă asculți” sau „Întotdeauna faci asta”, încearcă să folosești propoziții la persoana întâi, cum ar fi: „Mă simt frustrat când lucrurile nu merg cum am discutat”. Astfel, mesajul tău va fi mai ușor de primit și copilul nu se va simți atacat, reducând riscul ca el să reacționeze defensiv.
Foto: Freepik @freepik
Pentru a transforma certurile în oportunități de comunicare, încearcă să pui întrebări deschise, care să încurajeze copilul să reflecteze asupra situației. De exemplu, în loc să spui „De ce ai făcut asta?”, poți încerca: „Ce crezi că a determinat această reacție?” sau „Cum crezi că putem rezolva problema împreună?”. Aceste întrebări îi oferă copilului un spațiu de gândire și îi permit să participe activ la găsirea unei soluții, ceea ce îl ajută să-și dezvolte abilitățile de rezolvare a problemelor.
După ce emoțiile s-au calmat și ambele părți au avut ocazia să se exprime, este momentul să colaborați pentru a găsi o soluție. Oferă-i copilului tău șansa de a propune soluții. Întreabă-l cum ar putea îmbunătăți situația sau ce crede că ar trebui să facă diferit data viitoare. Implicarea lui în procesul de rezolvare îl va face să simtă că are un cuvânt de spus și că poate contribui la îmbunătățirea relației.
După ce conflictul a fost gestionat și soluționat, este important să aveți o discuție de reflecție. Acest lucru ajută copilul să învețe din experiență. Întreabă-l cum s-a simțit în timpul conflictului, ce ar face diferit și cum puteți preveni astfel de certuri în viitor. De asemenea, este un moment potrivit pentru a-i reaminti cât de importantă este relația voastră și cât de mult contează să comunicați deschis și respectuos.
Nu uita că tu ești modelul principal pentru copilul tău. Dacă te vede că îți gestionezi emoțiile cu calm și că îți asumi responsabilitatea pentru propriile acțiuni, el va învăța să facă la fel. Oferă-i exemplul unui dialog sănătos și al unui comportament respectuos. De exemplu, dacă tu ai greșit sau ai reacționat nepotrivit, nu ezita să îți ceri scuze. Acest gest simplu îi arată copilului că și tu, ca adult, poți recunoaște când ai greșit și poți învăța din situație.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Sistemul educațional din...