Cum să educi un copil să se comporte bine, conform unui psiholog clinician și pedagog
Cum se comportă fiul sau fiica...
În Spania, potrivit Ser Padres, 90% dintre copiii cu abilități intelectuale înalte (AACC) nu sunt diagnosticați, conform datelor recente ale Ministerului Educației. Identificarea timpurie a acestor abilități este importantă pentru a le oferi sprijinul necesar și pentru a-i ajuta să își valorifice întregul potențial.
Cum putem identifica dacă fiul sau fiica noastră ar putea avea AACC?
La ce trăsături sau caracteristici ar trebui să fim atenți pentru a le detecta cât mai devreme?
Și, oare, poate un copil să aibă abilități înalte chiar dacă IQ-ul său este sub 130?
Citește și „Nici talentați, nici genii”: Doi psihologi specializați în abilități înalte demontează mitul
Identificarea abilităților înalte nu înseamnă să pui un diagnostic bazat pe o listă de comportamente observate. După cum au subliniat specialiștii, este esențial să se recurgă la teste specifice, cum ar fi Sistemul de Evaluare a Copilului și Adolescentului (SENA), realizate de psihologi, neuropsihologi sau psihopedagogi cu experiență în domeniu.
Crearea unui mediu care să stimuleze curiozitatea, să încurajeze creativitatea și să valorizeze unicitatea copilului este cheia pentru ca aceștia să își dezvolte întregul potențial.
Dacă bănuiești că fiul sau fiica ta ar putea avea abilități înalte, consultă un specialist și asigură-te că primesc sprijinul educațional și emoțional adecvat.
Însă, poți observa mai întâi aceste cinci indicii, conform științei.
Toți copiii trec prin așa-numita „fază de ce” între 2 și 4 ani, ca parte a dezvoltării lor cognitive. Cu toate acestea, la copiii cu abilități înalte, această curiozitate poate fi mult mai intensă și persistentă. Pentru mulți părinți, este fascinant să observe o curiozitate aparent nesfârșită.
Potrivit dr. Trinidad Aparicio Pérez, psiholog specializat în copilărie și adolescență, acești copii nu se limitează la întrebări de zi cu zi, ci explorează și subiecte profunde, precum sensul existenței, natura timpului sau chiar concepte legate de moarte.
Dorința lor constantă de a învăța și de a înțelege lumea reprezintă unul dintre primele semne pe care părinții le pot observa.
Centrul de Pediatrie din Sevilla explică faptul că, deși majoritatea copiilor dezvoltă abilități lingvistice de bază în jurul vârstei de 2 ani, copiii cu abilități înalte se remarcă printr-un vocabular extins și utilizarea timpurie a structurilor gramaticale complexe.
Această caracteristică se poate manifesta prin conversații fluente încă de la o vârstă fragedă, un interes pentru citit înaintea colegilor lor sau o capacitate de a înțelege subtilități ale limbajului care depășesc nivelul vârstei lor.
O memorie excepțională este o altă trăsătură comună a copiilor cu abilități înalte.
Psihologii Olga Carmona și Alejandro Busto, în cartea lor „Copii cu abilități înalte. Provocarea educației lor”, explică faptul că acești copii pot reține cu mare precizie detalii ale unor evenimente petrecute chiar și cu luni în urmă.
Memoria joacă un rol esențial în testele de inteligență, fiind cheia gândirii creative și rezolvării problemelor. Dacă copilul tău își amintește detalii aparent neînsemnate, ar putea fi un semn al acestor abilități deosebite.
Deși copiii cu abilități înalte se pot adapta la grupul lor de colegi pentru a se integra, un studiu publicat în Journal of Youth and Adolescence arată că aceștia tind să prefere compania adulților sau a copiilor mai mari.
Această preferință este legată de dorința lor de conversații mai provocatoare și de activități intelectuale stimulante.
Jocurile simple pot părea neinteresante pentru ei, în timp ce interacțiunile cu persoane mai mature le oferă stimularea de care au nevoie.
Este important să recunoaștem că intensitatea caracteristică acestor copii este o trăsătură înnăscută.
Creativitatea este unul dintre cele mai evidente semne ale abilităților înalte. Asociația Spaniolă a Supradotaților și Talentaților (AEST) subliniază că acești copii inventează frecvent jocuri, generează idei originale și manifestă interese care nu corespund întotdeauna vârstei lor.
De asemenea, acești copii fac adesea conexiuni neobișnuite între concepte aparent fără legătură, demonstrând o gândire divergentă care le permite să rezolve problemele într-un mod unic.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Cum se comportă fiul sau fiica...
Lumea poate fi un centru de...
Cum se comportă fiul sau fiica...
Începând cu 1 ianuarie 2025, alocațiile de stat pentru...
Lumea poate fi un centru de...