Modul corect de a răspunde copilului tău atunci când spune „VREAU”, potrivit unui psiholog
De multe ori, prima noastră reacție ca părinți este să spunem: „nu plânge!” Chiar dacă intenția noastră este de a-i liniști și de a-i face să se simtă bine, acest mesaj poate părea puțin confuz pentru ei. Poate că, fără să vrem, le invalidăm sentimentele, ca și cum am cere să nu mai simtă ce simt.
Există totuși mai multe instrumente pe care le putem folosi în aceste momente. Este important să fim atenți la nevoile lor, să îi ascultăm cu răbdare și să încercăm să înțelegem ce îi nemulțumește. Astfel, putem răspunde mai eficient și cu empatie, făcându-i să se simtă înțeleși și susținuți.
Când vine vorba de alina plânsul copiilor noștri, avem la dispoziție câteva fraze empatice care pot face minuni, potrivit specialiștilor în parenting.
Când micuțul tău se confruntă cu dificultăți, cea mai mare dorință a lui este să știe că mama și tata sunt acolo pentru el. Deși nu putem evita toate necazurile, putem oferi liniște și confort prin simpla noastră prezență. Așa că spune-i că ești acolo pentru el.
Vrem copii care nu se tem să-și exprime emoțiile, indiferent dacă sunt fericiți, triști sau au altă suferință. Este sănătos să-și elibereze anxietatea și să știe că noi suntem alături de ei în acele momente.
Uneori, copiii au nevoie doar să audă asta, să știe că înțelegem suferința lor. Oricare ar fi motivul, nu ar trebui să minimalizăm sentimentele lor cu fraze de genul „nu e mare lucru” sau „nu plânge din cauza prostiei ăleia”.
Adesea, copiii nu au capacitățile necesare pentru a rezolva problemele lor singuri. Așa că, ca părinți, putem oferi ajutor și sugestii până când ei învață să găsească soluțiile.
Fie că suntem cauza plânsului lor sau dacă suferă din alte motive, să ne cerem scuze față de copii nu e semn de slăbiciune, ci de învățare și empatie.
Uneori, micuții noștri plâng pentru că nu știu să-și exprime sentimentele cu cuvinte. Prin simpla noastră atenție și ascultare activă, deschidem ușa pentru a-i ajuta să-și împărtășească mai ușor emoțiile.
Folosind această expresie, le arătăm copiilor că suntem alături de ei și că înțelegem ce simt. Este, de asemenea, o oportunitate de a le împărtăși propria noastră experiență similară pentru a-i face să se simtă mai apropiați de noi.
Când copiii sunt răniți sau supărați, nu mai spunem „nu plânge”, ci le arătăm că suntem acolo pentru a-i ajuta să se vindece. Astfel, le concentrăm atenția asupra soluției.
Abordarea asta îi face pe copii să înțeleagă că nu doar ne preocupăm de sentimentele lor, ci și că suntem gata să lucrăm împreună pentru a găsi soluții.
Un mesaj de liniștire care funcționează la orice vârstă. Copiii au nevoie de sprijin și de siguranța că orice necaz trece.
Uneori, copiii se agață de trecut și cred că o situație se va repeta mereu. Trebuie să le asigurăm că nu va fi mereu așa, că lucrurile se schimbă.
Încrederea noastră în abilitățile lor este importantă pentru copii. Să știe că avem încredere în ei îi ajută să facă față situațiilor dificile.
Când plânsul vine din cauza unei dorințe nerealizabile, stabilim limite într-un mod respectuos și deschidem posibilitatea de a realiza ceva mai târziu.
Copiii pot generaliza o experiență neplăcută la viitor. Trebuie să le arătăm că situațiile se schimbă și se pot ameliora.
Pentru copiii mici, separarea de părinți poate fi copleșitoare. Când plecăm la serviciu sau în alte locuri, să le spunem că ne vom întoarce mai târziu le oferă confort și siguranță.
Publicitate
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Potrivit unui sondaj, unul din...