Cauzele care stau la baza anxietății și fixismelor alimentare la copii
Anxietatea și fixismele...
Mulți oameni cred că copiii și adolescenții cu ADHD (Tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție) sunt adesea și foarte capabili. Și, într-un mod complet opus, nu este ciudat nici faptul că copiii cu ADHD sunt considerați mai puțin inteligenți, în special la școală. Care este adevărul în ambele credințe? Care este relația dintre ADHD și inteligență?
L-am întrebat pe Manuel Antonio Fernández, cunoscut pe rețelele de socializare drept „El Neuropediatra”, director al INANP, Institutul Andaluz de Neurologie Pediatrică (elneuropediatra.es), care ne-a dat un răspuns clar: „conform datelor din studiile existente, inteligența este distribuită în ADHD în același mod și în aceleași proporții ca la persoanele fără ADHD”. Cu alte cuvinte, copiii și adolescenții cu ADHD nu au o inteligență mai mare sau mai mică doar pentru că au această tulburare.
„În ciuda acestor date, în acele cazuri în care ADHD este intens sau prezintă comorbidități, este mai frecvent să existe o asociere cu alte tulburări de neurodezvoltare, cum ar fi dizabilitatea intelectuală”. Cu toate acestea, este foarte important să nu confundăm această situație cu rezultatele pe care copiii și adolescenții cu ADHD le obțin de obicei în testele de inteligență.
Aceste rezultate ar putea fi distorsionate din cauza caracteristicilor și simptomelor tulburării (dificultăți de atenție, hiperactivitate, impulsivitate etc.), astfel încât „trebuie să fim atenți atunci când îi evaluăm”, subliniază neuropediatrul.
Cea mai mare problemă cu care ne confruntăm atunci când interpretăm inteligența la copiii cu ADHD se bazează pe confuzia dintre performanță și capacitate”, ceea ce fac «testele de inteligență greșit numite», după cum explică directorul Institutului Andaluz de Neurologie Pediatrică: ”Ceea ce măsoară cu adevărat este performanța unei persoane atunci când desfășoară o activitate în condițiile în care o desfășoară.
„Aceasta înseamnă că, dacă există interferențe, cum ar fi, în cazul ADHD, de exemplu, dificultăți de atenție, hiperactivitate sau impulsivitate, această persoană va funcționa mai puțin eficient în orice activitate și, prin urmare, rezultatul unui test de inteligență nu ar trebui evaluat înainte de detectarea, diagnosticarea și, în cel mai bun caz, tratamentul ADHD în sine”.
Este posibilă evaluarea adecvată a inteligenței copiilor cu ADHD?
„Absolut da”, răspunde Fernandez la această întrebare cu fermitate. „Ceea ce trebuie să luăm în considerare este situația copilului atunci când facem evaluarea, dacă este tratat sau nu, în ce condiții o face... și să fim conștienți că rezultatul testului trebuie pus în contextul situației clinice a pacientului”.
Motivul este că majoritatea testelor de inteligență, cum ar fi WISC 4 sau 5 (cele mai frecvente), nu măsoară doar capacitatea cognitivă, ci și capacitatea executivă, „sau ceea ce este același lucru, capacitatea de autocontrol, sau ceea ce este același lucru, reglarea, care este tocmai ceea ce este alterat în ADHD”.
Prin urmare, un copil cu ADHD care a fost deja diagnosticat și primește terapie sau i se administrează un tratament farmacologic ar putea da un rezultat mai bun decât un altul cu ADHD care nu a fost încă diagnosticat și care, prin urmare, nu a primit ajutorul de care are nevoie pentru a îmbunătăți abilitățile executive care sunt evaluate.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Anxietatea și fixismele...
O dietă echilibrată și...
Sarcina este o perioadă în...
Adolescența este o perioadă...
Cunoașterea personalității...
Succesul nu este doar o...
Bunele maniere la masă sunt...