Alternativa la pedeapsă care ar fi mai eficientă în stabilirea regulilor pentru copil. Un studiu a descoperit câteva strategii de parenting care funcționează!
Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Recomandari si sfaturi
Cine nu și-a pierdut niciodată controlul în fața numeroaselor reguli și sfaturi privind educația copiilor? De multe ori ne simțim neputincioși când copiii noștri depășesc limitele pe care le-am stabilit. Iată o alternativă la pedeapsă, propusă de un expert, pentru a impune regulile cu blândețe: interiorizarea. 

Creșterea unui copil este o provocare constantă. Psihologul Cara Goodwin dezvăluie în Psychology Today o metodă eficientă de a stabili reguli și disciplină fără a apela la pedepse.

Potrivit acestui expert, este vorba despre o schimbare de perspectivă și atitudine: în loc să ne concentrăm pe a-i convinge pe copii de necesitatea respectării regulilor pentru a evita probleme, ar trebui să ne gândim pe termen lung. Scopul este să-i ajutăm pe copii să înțeleagă și să interiorizeze profund valoarea respectului și bunătății în comportamentul lor.

Citește și Modurile corecte de a crește copii cu „valori mari”. „Unii psihologi cred că sunt imposibil de predat, dar, atunci, cum le pot învăța micuții?”

Cum ne putem ajuta copiii să internalizeze regulile?

SURSA FOTO: freepik.com @kuprevich

Un studiu recent a descoperit ce strategii parentale ajută copiii să internalizeze eficient regulile. Obiectivul este să-i responsabilizăm, ajutându-i să înțeleagă consecințele propriilor acțiuni.

O strategie deosebit de eficientă constă în aplicarea unor consecințe logice, legate direct de comportamentul copilului: în loc să-l pedepsești trimițându-l la colț, aplică o consecință imediată. De exemplu, confiscă imediat o jucărie dacă aceasta a fost folosită pentru a lovi un frate sau oprește cina dacă micuții se joacă cu mâncarea.

„Pedepsele aleatorii sunt adesea aplicate ca reacție la izbucnirile emoționale ale părinților sau la lipsa de timp. Acestea sunt răspunsuri impulsive, care rar duc la îmbunătățiri de durată”, explică Vanessa Lagardère, psiholog și cofondator al asociației Sur les bancs de l’école, conform psychologies.com.

„În schimb, o consecință logică și imediată îi permite copilului să înțeleagă mai bine, fără a percepe răspunsul părintelui ca fiind nedrept, chiar dacă simte frustrare. Astfel, copilul va reflecta asupra comportamentului său și va încerca să-l ajusteze data viitoare pentru a evita o nouă confruntare, căutând un echilibru câștig/câștig.”

Vezi și Cum să-ți faci copilul conștient de consecințele acțiunilor sale? Psiholog: „Ca părinte poate fi complicat să știi cum să procedezi”

Renunță la pedepse și amenințări

SURSA FOTO: freepik.com @bokodi

Stabilind o legătură logică între acțiune și consecință, îți schimbi stilul de educație și treci dincolo de rolul de „părinte controlator”, oferindu-le copiilor mai multă autonomie și implicându-i în reflecția asupra propriilor acțiuni.

Renunțând la pedepse și amenințări, îi poți ajuta pe copii să interiorizeze regulile cu blândețe. De fapt, psihologul Cara Goodwin subliniază că numeroase studii arată că emoțiile negative, precum furia sau frica, nu favorizează interiorizarea regulilor.

În schimb, empatia le permite copiilor să integreze aceste norme mai ușor.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Articole similare


Cele mai noi articole

Ce învață copiii japonezi încă din primii ani de viață

Educația copiilor în Japonia este adesea admirată...


Top citite

Ministerul Educației: „Nu avem fonduri pentru plata voucherelor de vacanță”. Ce le-a spus ministrul Daniel David sindicaliștilor

„De ce sunt tratați copiii ca niște infractori?” Revolta unui părinte după ce copilul și-a vizualizat lucrarea la Bacalaureat: „Unde scrie asta în procedură? Nu scrie nicăieri”

Ministrul Daniel David propune schimbări în programele școlare: „E mai bine să predai mai puţin, relevant şi bine, decât mult, irelevant şi prost”

Scandal la o școală din Dolj: elevii, scoși de la ore și puși să muncească. „Copiii erau cu roabele, cărau molozul”

pixel