Ce funcționează și ce NU în educație? Factorii care influențează pozitiv sau negativ succesul școlar, conform unui studiu masiv la nivel mondial: 300 de milioane de elevi, analizați
Data actualizării:
Data publicării:
Toți părinții își doresc ca propriul copil să aibă succes la școală. În timp ce unele practici educaționale sprijină în mod real procesul de învățare, altele pot avea un efect mai degrabă negativ.

O amplă meta-analiză, care a inclus date de la peste 300 de milioane de elevi din întreaga lume (Statele Unite ale Americii, Australia, Noua Zeelandă, Canada, Regatul Unit, diverse țări din Europa, Asia și America Latină), i-a permis cercetătorului neozeelandez John Hattie să identifice care sunt factorii ce influențează pozitiv performanțele elevilor și care sunt cei cu efect negativ.

Bazându-se pe concluziile a peste 2.000 de meta-analize, Hattie a clasificat acești factori în funcție de un indicator numit „efect de impact”.

El a stabilit, potrivit parents.fr, un prag de referință de 0,40 – orice valoare peste acest nivel indică un impact semnificativ asupra învățării, în timp ce valorile sub acest prag sugerează un efect redus.

CITEȘTE ȘI Ce tip de teme școlare sprijină cu adevărat succesul elevilor, conform unui studiu al cercetătorilor irlandezi efectuat pe 4.000 de copii

Ce afectează negativ succesul școlar al elevilor?

SURSA FOTO: freepik.com @wosunan

Anumiți factori pot avea un impact negativ semnificativ asupra parcursului educațional al copiilor.

Iată câțiva dintre cei mai importanți, identificați în analiza realizată de cercetătorul John Hattie:

Repetarea anului școlar: În 2012, aproximativ 40% dintre elevi repetaseră cel puțin un an de școală, comparativ cu doar 13% în cele 34 de țări membre OCDE. În 2022, rata de repetare a scăzut la 10%. Cele mai frecvente repetări se înregistrează în clasele pregătitoare, a III-a și a X-a.

Schimbările frecvente de școală sau domiciliu: Acestea afectează stabilitatea copilului, împiedicându-l să creeze legături de durată cu profesorii și colegii și să se adapteze la un mediu școlar constant.

Ce promovează succesul academic al elevilor?

SURSA FOTO: freepik.com @gritsiv

Pe de altă parte, există și practici educaționale care contribuie semnificativ la performanțele școlare. Conform studiului realizat de John Hattie, iată ce funcționează cu adevărat:

Predarea explicită a strategiilor de învățare: Este factorul cu cel mai mare impact pozitiv. Atunci când elevii învață cum să învețe, performanțele lor cresc considerabil.

Autoevaluarea: Când elevii sunt încurajați să reflecteze asupra propriului progres și să-și identifice nevoile, devin mai implicați și mai motivați.

Relațiile pozitive dintre profesori și elevi: Un mediu de învățare bazat pe încredere și respect favorizează învățarea autentică.

Feedback-ul oferit de profesori: Un feedback clar, constructiv și frecvent ajută elevii să înțeleagă ce au făcut bine și ce pot îmbunătăți.

Ce NU influențează semnificativ succesul școlar?

SURSA FOTO: freepik.com @k_samurkas

Deși sunt adesea considerate importante, următorii factori nu au un impact major asupra performanței academice:

Dimensiunea clasei

Timpul acordat corectării temelor

Numărul de calificări sau diplome ale profesorilor.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Recomandari si sfaturi

Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite

Adda a răbufnit pe TikTok: „Cine a făcut, mă, manualele de clasa a II-a? Nu mai pot!” Părinții confirmă: „Ceva de speriat! Zici că o fac intenționat să-i îndobitocească”

Când vine la copii Iepurașul de Paște în 2025 și la ce oră? Această tradiție îndrăgită aduce multă bucurie celor mici

Profesoara Claudia Chiru atrage atenția: „Asta e greșeala foarte mare pe care o fac părinții înainte să-și înscrie copiii în clasa pregătitoare!” / VIDEO

Prof. Claudia Chiru: „Eu nu înțeleg de unde întrebarea: «face învățătoarea prea mult, face prea puțin?» E un cerc vicios care se alimentează” / VIDEO

pixel