Cauzele fobiei școlare. Dr. Ioana Georgescu: „Am constatat din propria experiență că adolescenții sau copiii care au părinți profesori sunt mai predispuși” / VIDEO
Studiul urmărește să descopere caracteristicile cerebrale asociate cu această tulburare încă din primele luni de viață, cu scopul de a facilita intervenția timpurie și de a reduce dificultățile de învățare legate de dislexie.
Laboratorul Gaab, condus de profesorul asistent Nadine Gaab, studiază de peste 15 ani funcționarea creierului la copii, concentrându-se în special pe dizabilitățile invizibile, cum ar fi dislexia.
Echipa de cercetători analizează în detaliu dezvoltarea creierului, comportamentul, factorii genetici și influențele mediului asupra învățării.
„Este un proces provocator, dar extrem de satisfăcător”, afirmă Gaab, conform Ser Padres.
SURSA FOTO: freepik.com @syda_productions
Una dintre principalele provocări ale laboratorului Gaab a fost determinarea momentului în care apar caracteristicile cerebrale asociate cu dislexia.
Se știa deja că persoanele cu dificultăți de citire prezintă diferențe în structura și funcționarea creierului, însă nu era clar dacă aceste particularități sunt o consecință a dificultăților întâmpinate în timpul școlii sau dacă ele sunt prezente încă din primele etape ale dezvoltării.
În 2007, a fost lansat studiul longitudinal Boston Longitudinal Study of Dyslexia (BOLD), care a demonstrat că anumite trăsături cerebrale observate la copiii de clasa a treia sau a patra pot fi identificate încă din perioada preșcolară.
Această descoperire a dus la inițierea studiului BabyBOLD, ce monitorizează bebelușii cu vârste între 3 și 8 luni care prezintă un risc familial de dislexie, urmărindu-i până în anii de școală primară sau gimnazială.
Rezultatele studiului BabyBOLD arată că unele particularități cerebrale atipice identificate la copiii mai mari sunt deja prezente la sugari, în special în structura substanței albe și în modelele de conectivitate ale creierului.
Aceste descoperiri sunt importante pentru educație, sugerând că intervenția timpurie, înainte de începerea instruirii formale în citire, poate ajuta la reducerea impactului dislexiei.
Ted Turesky, cercetător în cadrul laboratorului, subliniază: „O mare parte din importanța muncii desfășurate de Gaab Lab constă în faptul că anumite diferențe în dezvoltarea copiilor apar înainte ca aceștia să primească instruire oficială în lectură.”
Această abordare proactivă contrastează cu modelul tradițional de „așteptare până la eșec”, care deseori afectează stima de sine a copiilor și le creează experiențe negative în procesul de învățare.
SURSA FOTO: freepik.com @Wavebreak Media
Nadine Gaab subliniază importanța unei abordări proactive, afirmând: „Toți copiii au dreptul să citească bine. Fiecare copil merită șansa de a-și atinge întregul potențial.”
Laboratorul său colaborează strâns cu comunități, organizații de părinți și agenții guvernamentale pentru a promova evaluările timpurii ale riscurilor și pentru a sprijini copiii cu dizabilități invizibile.
Zilele de lucru în laborator sunt intense, întinzându-se de dimineața până seara și implicând sesiuni extinse cu copiii, ce includ monitorizare comportamentală, teste și scanări cerebrale.
Pentru ca cei mici să se simtă în largul lor în timpul examinărilor RMN, cercetătorii transformă procesul într-o experiență interactivă și distractivă, folosind filme precum Kung Fu Panda.
În parteneriat cu organizații precum Decoding Dyslexia Massachusetts, Gaab Lab promovează screening-uri universale pentru alfabetizare timpurie, susținute încă din 2022 de cercetători precum James Peyser.
Aceste inițiative urmăresc să schimbe paradigma de la o abordare reactivă la una preventivă, asigurând intervenții mai rapide și mai eficiente pentru copiii cu dificultăți de citire.
Munca lui Gaab și a echipei sale evidențiază necesitatea recunoașterii și abordării dizabilităților invizibile încă din primii ani de viață.
Cercetarea revoluționară desfășurată la Universitatea Harvard oferă speranță pentru detectarea și intervenția timpurie a dislexiei, contribuind la crearea unui viitor educațional mai incluziv, în care fiecare copil se poate bucura de o experiență de lectură reușită și plină de satisfacții.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
O echipă de specialiști din...
Îți amintești cum era când părinții tăi îți spuneau...
Alegerea unui nume pentru...
În ce moment al școlii devin...