Ce facem cu ”plocoanele” pentru profesori? Se mai dau? Oana Moraru: ”Învățătoarea care face asta este o țoapă”
Cercetătorii din Elveția, citați de nypost.com, au analizat un fenomen denumit „tehnoferență”, adică interferența cauzată de dispozitivele digitale, pentru a afla dacă și alte surse de distragere, nu doar telefoanele, au un impact similar asupra relațiilor dintre părinți și copii.
Rezultatele cercetării au arătat că sursa distragerii nu contează cu adevărat. Ceea ce își doresc copiii este atenția părinților lor. Iar când aceasta lipsește, fie că părintele este concentrat pe telefon, fie că desfășoară o activitate non-digitală, relația are de suferit în moduri similare.
SURSA FOTO: freepik.com @sokor
„În acest studiu, am demonstrat că atunci când părinții sunt distrași, calitatea și cantitatea interacțiunilor dintre părinți și copii se diminuează, comparativ cu momentele când părinții sunt complet atenți”, explică Nevena Dimitrova, autoarea principală a studiului și cercetător la Universitatea de Științe Aplicate și Arte din Elveția de Vest.
„Acest efect s-a observat indiferent dacă distragerea provenea dintr-o activitate digitală sau non-digitală.”
Un studiu publicat în Frontiers in Child and Adolescent Psychiatry a testat 50 de perechi părinte-copil, împărțite în trei grupuri distincte, pentru a evalua impactul distragerilor asupra interacțiunii dintre aceștia.
SURSA FOTO: freepik.com @zinkevych
În primul grup, părinților li s-a cerut să se joace neîntrerupt cu copiii lor, care aveau în medie 22 de luni, timp de 10 minute.
În al doilea grup, părinții au început să se joace, dar după 5 minute li s-a dat un chestionar pe hârtie de completat.
În al treilea grup, părinților li s-a oferit același chestionar, însă pe o tabletă.
În ambele grupuri „distrase”, părinții au fost rugați să continue jocul cu copiii în timp ce completau chestionarul.
Rezultatele au evidențiat că în grupurile „distrase”, copiii au manifestat un nivel mai scăzut de implicare socială față de părinții lor, iar părinții, la rândul lor, au devenit mai puțin receptivi la semnalele de comunicare ale copiilor.
Cu toate acestea, utilizarea tehnologiei – completarea chestionarului pe tabletă în loc de hârtie – nu a avut un impact suplimentar asupra calității interacțiunii.
„Interpretăm această descoperire, care a fost la fel de surprinzătoare pentru noi, ca o posibilitate că ecranele au devenit atât de omniprezente în viața cotidiană încât copiii mici s-au obișnuit să-și vadă părinții folosindu-le”, a explicat Nevena Dimitrova, cercetătoarea principală a studiului.
Cercetătorii subliniază că cele mai valoroase interacțiuni dintre părinți și copii sunt cele neîntrerupte. De asemenea, ei susțin că există o „panică morală” exagerată în jurul utilizării ecranelor.
„Studiul nostru arată că nu ecranele în sine afectează negativ calitatea interacțiunii părinte-copil”, a explicat Dimitrova. „Mai degrabă, lipsa implicării totale a părintelui în interacțiune este ceea ce influențează negativ comunicarea dintre părinți și copii.”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Identificarea talentului unui copil este una dintre...
Unii copii par să nu...