Copilul e talentat sau muncitor? Ce contează cu adevărat în muzică? Prof. Mirela Paraleu Cicu: „Aici e foarte periculos!” / VIDEO
Ce își dorește să devină un copil supradotat când este întrebat ce vrea să fie când va fi mare? Astronaută, medic, consultant în asigurări sau... toate aceste opțiuni deodată?
Publicația Le Figaro Étudiant a pătruns într-o școală din Nisa, Franța, dedicată sprijinirii copiilor cu potențial intelectual ridicat și a descoperit un aspect: această întrebare aparent simplă este, de fapt, un instrument valoros pentru a înțelege modul în care acești copii văd lumea.
Deși sunt adesea cu un pas înaintea celorlalți, se pot pierde ușor în infinitatea de posibilități care li se deschid.
SURSA FOTO: freepik.com @elenaskoro
În fiecare an, Mariette Bousquet, directoarea educațională a școlii private Cours Cyrano din Nisa, le adresează aceeași întrebare elevilor ei de clasa întâi: „Ce v-ați dori să faceți când veți fi mari?”
„Îmi oferă indicii despre etapa de dezvoltare în care se află, despre visurile lor și despre modul în care percep lumea adulților”, explică ea pentru Le Figaro Étudiant.
Pentru copiii cu potențial intelectual ridicat, răspunsul la această întrebare poate deveni rapid o provocare. Visează, își imaginează scenarii diverse, explorează mai multe direcții, dar rareori reușesc să se decidă asupra uneia singure.
Arielle Adda, psiholog specializat în lucrul cu elevii supradotați, subliniază pentru aceeași publicație: „Sunt pasionați de foarte multe lucruri, dar rareori de un singur domeniu suficient de profund încât să se proiecteze complet în el”.
Această indecizie este amplificată de hipersensibilitatea specifică și de atracția lor pentru schimbare.
„Unii ajung până la universitate și încă nu au nicio idee clară despre ce vor să facă mai departe”, adaugă psihologul.
SURSA FOTO: freepik.com @seventyfour
Chiar și atunci când se hotărăsc, alegerea lor este, de cele mai multe ori, doar o etapă.
„Unii ar putea ajunge, la un moment dat, să înființeze chiar ei o universitate”, glumește Arielle Adda, observând o atracție aparte a acestora pentru domenii precum IT-ul, jurnalismul sau profesiile din sănătate, toate oferind un mix între diversitate și implicare.
„Vor să repare corpuri sau să repare nedreptăți. De aceea, mulți își doresc să devină medici, veterinari sau polițiști”, adaugă ea.
La sfârșitul anului școlar, Mariette Bousquet a reluat ritualul și în clasa ei de clasa întâi, formată din 15 elevi.
Un copil vrea să devină cofetar, altul visează să aibă propriul magazin, doi vor să fie medici. Unul își dorește o carieră în inginerie spațială, altul vrea să devină polițist, ca tatăl său. Un elev a spus că vrea să fie asigurător, o alegere poate surprinzătoare, dar care arată o înclinație spre logică și gândire anticipativă.
Nu toți copiii au răspuns, unii din timiditate. Însă, în mod remarcabil, dorințele lor au rămas constante.
„La majoritatea, visele de la sfârșitul anului sunt aceleași ca cele de la început”, conchide profesoara.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Relațiile cu persoane care...