Creșterea unui lider puternic. Descoperă abilitățile de leadership fundamentale pentru copii și cum le poți cultiva încă de la vârste fragede
Data publicării:
Fiecare copil are potențialul de a deveni un mare lider, având nevoie doar de oportunitățile și sprijinul potrivit. Descoperiți cum să cultivați abilitățile de conducere încă de la o vârstă fragedă, astfel încât cei mici să fie pregătiți pentru viitorul lor.

Într-o eră în care toată lumea poate deveni influencer, ce anume definește cu adevărat un lider?

Deși influența modelează comportamentele și deciziile, leadershipul este acea viziune globală care adună totul laolaltă: de la crearea unui obiectiv comun, la încurajarea oamenilor și până la provocarea schimbării.

Mulți lideri de succes își atribuie abilitățile de conducere experiențelor din copilărie. De la un antrenor care își mobilizează echipa înainte de un meci important, până la un coleg de clasă care îi ajută pe ceilalți să se pregătească pentru un examen, copiii învață încă de mici cum să recunoască trăsăturile unui lider adevărat:

Capacitatea de a energiza o echipă

Crearea unui sentiment de incluziune pentru toți

Stabilirea unor obiective comune la care fiecare poate contribui

Deschiderea către idei noi și disponibilitatea de a vorbi în numele unui grup

Motivarea echipei în momentele dificile și celebrarea succeselor

Învățând despre leadership, copiii dobândesc o înțelegere mai profundă a rolului esențial al unui lider, ceea ce îi ajută să-și dezvolte abilitățile necesare pentru a deveni lideri în propria lor viață.

Citește și Părinții care fac aceste cinci lucruri cresc copii care sunt mai rezilienți decât majoritatea

Beneficiile leadershipului pentru copii

SURSA FOTO: freepik.com @standret

Unii copii visează să devină președinte, dar nu toți își doresc să fie lideri tradiționali. Leadershipul vine adesea cu presiuni, de la asumarea responsabilităților până la vorbitul în public.

Cu toate acestea, TOȚI copiii pot beneficia de învățarea abilităților de conducere, care sunt utile în multe domenii ale creșterii și dezvoltării lor.

Deși nu toți tinerii aspiră să devină lideri, mulți pot excela în anumite aspecte ale leadershipului. De exemplu, un elev poate fi excelent în a-i face pe ceilalți să se simtă incluși într-un proiect de grup sau poate dezvolta un plan pentru a duce la bun sfârșit un task la timp.

Iată doar câteva dintre beneficiile învățării leadershipului pentru copii, conform bgca.org.

Încrederea în sine va crește

Învățând abilități de leadership, copiii își pot crește stima de sine și motivația de a lucra din greu pentru a atinge un obiectiv sau de a încerca lucruri noi.

Aceste experiențe le întăresc și sentimentul de control asupra propriei vieți și identitatea de sine.

Vor învăța să-și recunoască propriile nevoi și să le exprime

Când copiii învață să planifice, să rezolve probleme și să implementeze soluții, ei capătă o înțelegere clară a factorilor care conduc la succes.

Învață să creadă în importanța perspectivei lor, ceea ce îi face să fie mai motivați să își susțină propriile nevoi și să abordeze provocările în școală, în cluburi sau în comunitate.

Vor construi abilități esențiale pentru succesul în școală și în viața profesională

Practicarea „abilităților soft”, cum ar fi comunicarea, colaborarea și rezolvarea problemelor într-un grup, le va oferi copiilor o pregătire solidă pentru viața post-liceu și le va deschide calea către o carieră de succes.

Abilități de leadership pe care copiii trebuie să le dezvolte

Activitățile de leadership pentru copii sunt cele mai eficiente atunci când copiii înțeleg ce abilități își dezvoltă. Vom analiza patru dintre aceste abilități, esențiale pentru creșterea tinerilor la orice vârstă, și vom împărtăși o listă completă a celor mai importante abilități de conducere pe care copiii le pot învăța.

SURSA FOTO: freepik.com @wavebreakmedia_micro

Conștientizarea de sine

Este important să știi cine ești, ce simți și cum te prezinți în fața celorlalți. Pentru a-și dezvolta conștiința de sine, copiii trebuie să înțeleagă emoțiile lor și cum acestea le influențează starea de spirit și comportamentele.

Acest lucru poate fi realizat prin exerciții de check-in emoțional zilnic, în care tinerii identifică cum se simt. Astfel, își pot dezvolta abilități de adaptare pentru a face față stresului, tristeții sau altor emoții puternice.

Părinții, profesorii și mentorii pot folosi întrebări precum:

Ce contribuții aduc în timpul unui proiect de grup?

Cum reacționează când se confruntă cu stresul?

Cum gestionează opiniile diferite într-un grup?

Care este modelul lor de lider și de ce?

Se consideră lideri? Care sunt punctele lor forte și slabe în leadership?

Responsabilitatea

Responsabilitatea este o calitate esențială pentru orice lider. Un tânăr responsabil are încrederea că va face ceea ce este corect, fără a fi rugat. Copiii pot exersa această abilitate acasă, la școală sau la cluburile lor, asumându-și sarcini pe care le „dețin” și demonstrându-și responsabilitatea pe măsură ce le îndeplinesc.

Construirea responsabilității presupune și oferirea de oportunități pentru copii de a fi independenți și de a învăța cum să își gestioneze propriile acțiuni.

Ascultarea activă

Un lider bun nu este cel care vorbește cel mai tare, ci acela care ascultă cu adevărat. Ascultarea activă este o abilitate esențială în leadership și poate fi învățată de oricine.

Iată trei sfaturi pentru a-i învăța pe tineri să asculte activ:

Copiii trebuie să acorde atenție deplină interlocutorului, fără a întrerupe, și să mențină contactul vizual pentru a încuraja dialogul.

Ascultarea activă presupune înțelegerea perspectivei celorlalți. Dacă nu înțeleg ceva, copiii ar trebui să întrebe clarificări, de exemplu: „Poți să spui asta într-un alt mod? Nu înțeleg.”

După ce vorbitorul a terminat, copiii pot rezuma ce au auzit, verificând dacă au înțeles corect și dacă vorbitorul s-a simțit auzit.

Includerea

Când oamenii se simt incluși și apreciați, sunt motivați să fie coechipieri activi și să îndeplinească sarcini excelent. Liderii eficienți înțeleg valoarea includerii, fie că este vorba despre aducerea unor idei noi sau crearea unui spirit de echipă.

Din păcate, școala este adesea locul unde copiii experimentează pentru prima dată excluderea. Totuși, această experiență le poate dezvolta empatia și dorința de a se asigura că și alții nu se simt izolați.

Iată câteva modalități prin care tinerii pot practica incluziunea:

Pentru a încuraja vocile care ezită să vorbească, copiii pot întreba în grupuri: „Mai are cineva alte idei?” sau „[Nume], am observat că ai făcut ceva interesant. Poți să ne împărtășești?”

Aplică ascultarea activă și află de ce unii colegi se simt excluși. Poate fi o activitate la care pot fi invitați sau un rol pe care să-l joace?

Pe lângă aceste abilități, există și alte calități importante de leadership pe care copiii le pot învăța

Identificarea și rezolvarea problemelor

Colaborarea

Comunicarea eficientă

Auto-advocacy (apărarea propriei cauze)

Managementul timpului

Stabilirea obiectivelor

Fiecare copil are potențialul de a deveni un lider grozav atunci când învață să se conducă pe sine, să-i conducă pe ceilalți și să conducă comunitatea. Când tinerii se simt încurajați, vor fi mai predispuși să își asume roluri de conducere și să devină schimbarea pe care doresc să o vadă în jurul lor.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Recomandari si sfaturi

Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite
Efectul Mozart, dezmințit de mai multe studii! Cercetători: „Nu trebuie să ne așteptăm ca simpla ascultare a muzicii să ne facă copiii mai deștepți!” / FOTO: freepik.com @kegfire5

Efectul Mozart, dezmințit de mai multe studii! Cercetători: „Nu trebuie să ne așteptăm ca simpla ascultare a muzicii să ne facă copiii mai deștepți!”

Cercetare Harvard despre „creierul rezilient” la copii: „Părinții pot construi rezistența la orice vârstă, însă cu cât e mai devreme, cu atât e mai bine” / FOTO: freepik.com @Petro Seniv 888

Cercetare Harvard despre „creierul rezilient” la copii: „Părinții pot construi rezistența la orice vârstă, însă cu cât e mai devreme, cu atât e mai bine”

Parentingul românesc vs cel englez. Bianca Andreica „Suntem genul de părinți care vrem să le facem singuri pe toate. Ne bucurăm de ajutorul ocazional, însă îl refuzăm pe cel permanent” / FOTO: Instagram@BiancaAndreica

Parentingul românesc vs cel englez. Bianca Andreica: „Suntem genul de părinți care vrem să le facem singuri pe toate. Ne bucurăm de ajutorul ocazional, însă îl refuzăm pe cel permanent”

Copii machiavelici. Studiu internațional revoluționar despre cum această atitudine începe să se formeze încă din școala primară: „Unii dintre ei au un deficit neurologic” / FOTO: freepik.com @yakobchuk

Copii machiavelici. Studiu internațional revoluționar despre cum această atitudine începe să se formeze încă din școala primară: „Unii dintre ei au un deficit neurologic”

pixel