Cum putem ajuta copilul să-și facă singur temele? Câteva sfaturi de la un psiholog
Data publicării:
Cum putem ajuta un copil să se concentreze în timpul temelor și să devină treptat independent (și, astfel, să ne elibereze ore prețioase)? Iată câteva sfaturi oferite de un psiholog!

În multe familii, momentul temelor poate deveni o adevărată provocare. Totuși, acest proces îi poate apropia pe părinți și copii, oferindu-le ocazia să lucreze împreună la o problemă comună.

Iată recomandările psihologului Aurelia Callet, citate de parents.fr, pentru a stabili o rutină eficientă, a crea un mediu favorabil învățării și a promova autonomia, precum și o comunicare deschisă în cadrul familiei.

Citește și Acesta este intervalul orar în care un copil NU ar trebui să își facă temele: Cum să eviți suprasolicitarea și lipsa de concentrare

#1 Îl hrănim și îl scotem la aer pe copil

După o zi de școală de câteva ore, din care cea mai mare parte este petrecută stând, nu ar trebui să înceapă temele imediat!

Copiii au nevoie de o gustare și de un moment de decompresie, dacă este posibil în aer liber.

Așadar, petrecem cel puțin 30 de minute în parc sau în grădină pentru a-i lăsa să se joace în voie.

#2 Organizăm timpul

Conceptul de timp este încă dificil de înțeles pentru cei mici, așa că putem să-i ajutăm cu un sfat simplu: desenăm programul serii sub formă de dreptunghi.

În stânga sus scriem ora 16:30, iar în dreapta jos 20:30, notând în interior tot ce avem de făcut: gustare, joacă, teme, baie, desen animat, cină, poveste etc.

Folosim un cod de culori pentru a diferenția sarcinile obligatorii de cele opționale. Explicăm copilului că, cu cât petrece mai mult timp pe sarcinile obligatorii, cu atât va rămâne mai puțin timp pentru cele opționale!

Un alt instrument util este cronometrul, care îi ajută pe copii să vizualizeze clar trecerea timpului.

#3 Ne relaxăm ca părinți

Să recunoaștem, și noi, părinții, devenim tensionați în timpul temelor, ceea ce nu ajută copiii să fie calmi. În loc să ne stresăm din cauza altor responsabilități, putem amâna temele cu 15 minute pentru a rezolva mai întâi ce este urgent.

Dacă tensiunile noastre provin din experiențe negative cu școala sau așteptări prea mari, este important să facem un pas înapoi și să realizăm că ei sunt ei, iar noi suntem noi.

Și, bineînțeles, apelăm la celălalt părinte dacă simțim că ne pierdem cumpătul și spunem lucruri nepotrivite, cum ar fi: „ce nu înțelegi? Nu e complicat!”

#4 Tipărim o listă de lucruri de făcut pentru școală

Aceasta poate fi afișată deasupra biroului copilului și reamintește lucrurile esențiale: pregătirea rechizitelor, verificarea cărților și caietelor, pregătirea pentru ziua următoare etc.

#5 Verificăm echipamentul împreună cu copilul

Este important să-l învățăm pe copil să verifice dacă are toate materialele necesare înainte de a începe temele.

Astfel, evităm frustrările cauzate de un pix uscat sau o foaie ruptă.

#6 Îi arătăm pas cu pas

Începem prin deschiderea caietului și așezarea acestuia în centrul biroului. Cărțile necesare sunt plasate în stânga, iar sarcinile mai dificile sunt abordate primele.

După fiecare sarcină finalizată, bifăm în jurnal.

#7 Acordăm atenție biroului

Ideal este ca, dacă avem spațiu, copilul să fie la biroul său, într-un mediu liniștit. Chiar și la 6 ani, obiceiul de a lucra singur începe să se formeze.

Liniștea din camera lui este de preferat zgomotului din bucătărie sau sufragerie.

#8 Ilustrăm gradul de concentrare

Dacă copilul are probleme de concentrare, putem folosi o metodă simplă: două borcane goale, unul umplut cu paste.

De fiecare dată când copilul se distrage, punem o pastă în celălalt borcan. Dacă borcanul se umple rapid, putem lua în considerare consultarea unui specialist.

#9 Îl învățăm să ia pauze

Pauzele scurte sunt esențiale. Ieșitul la o gură de aer, mâncatul unui fruct sau doar privitul pe fereastră ajută copilul să-și recapete concentrarea.

Dacă copilul preferă să învețe poezii stând pe covor sau pe leagăn, îl lăsăm să facă asta, atâta timp cât nu este vorba de activități scrise.

#10 Reducem dramatismul

Uneori, există factori de stres ascunși în spatele dificultăților legate de teme. O zi proastă la școală, o notă mică sau anticiparea unui test dificil pot fi cauze.

Este important să discutăm despre aceste probleme și să ne încurajăm copiii să facă tot posibilul, fără a pune presiune excesivă pe rezultate.

#11 Adaptăm metodele de lucru

Fiecare copil are propriul stil de învățare. Unii preferă să scrie, alții să învețe oral. Identificarea acestor preferințe îi ajută să adopte metode de studiu eficiente, cum ar fi realizarea de fișe, hărți mentale sau înregistrarea vocii.

#12 Promovăm autonomia

Autonomia în realizarea temelor nu este diferită de autonomia în alte activități zilnice. Este un obiectiv general în educație.

Prin promovarea autonomiei, copilul învață să se descurce singur, reducând astfel dependența de noi și permițându-ne să ne bucurăm de momente de liniște.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Recomandari si sfaturi

Articole similare


Cele mai noi articole

Vârsta la care se poate identifica ce talent are un copil

Identificarea talentului unui copil este una dintre...


Top citite
Cercetare Harvard despre „creierul rezilient” la copii: „Părinții pot construi rezistența la orice vârstă, însă cu cât e mai devreme, cu atât e mai bine” / FOTO: freepik.com @Petro Seniv 888

Cercetare Harvard despre „creierul rezilient” la copii: „Părinții pot construi rezistența la orice vârstă, însă cu cât e mai devreme, cu atât e mai bine”

Efectul Mozart, dezmințit de mai multe studii! Cercetători: „Nu trebuie să ne așteptăm ca simpla ascultare a muzicii să ne facă copiii mai deștepți!” / FOTO: freepik.com @kegfire5

Efectul Mozart, dezmințit de mai multe studii! Cercetători: „Nu trebuie să ne așteptăm ca simpla ascultare a muzicii să ne facă copiii mai deștepți!”

Parentingul românesc vs cel englez. Bianca Andreica „Suntem genul de părinți care vrem să le facem singuri pe toate. Ne bucurăm de ajutorul ocazional, însă îl refuzăm pe cel permanent” / FOTO: Instagram@BiancaAndreica

Parentingul românesc vs cel englez. Bianca Andreica: „Suntem genul de părinți care vrem să le facem singuri pe toate. Ne bucurăm de ajutorul ocazional, însă îl refuzăm pe cel permanent”

Copii machiavelici. Studiu internațional revoluționar despre cum această atitudine începe să se formeze încă din școala primară: „Unii dintre ei au un deficit neurologic” / FOTO: freepik.com @yakobchuk

Copii machiavelici. Studiu internațional revoluționar despre cum această atitudine începe să se formeze încă din școala primară: „Unii dintre ei au un deficit neurologic”

pixel