Cât ar trebui să dureze rezolvarea temelor pentru acasă? Niciodată mai mult de atât
Temele pentru acasă sunt o...
Instituțiile și centrele de învățământ depun eforturi pentru a crește procentul de copii identificați cu această neurodivergență, dar progresul este lent, notează Ser Padres.
Această invizibilitate a abilităților înalte afectează în mod special anumite profiluri pe care dr. Linda Silverman le-a numit „dragoni adormiți”.
Psihologii Anaïs Rodríguez Ruiz și María del Carmen Gutiérrez, de la cabinetul Altascapaciqué, au reluat conceptul de „dragoni adormiți”, creat de dr. Silverman în cartea sa „Giftedness 101”, pentru a aduce în atenție copiii cu abilități înalte care au rămas invizibili pentru societate.
„Abilitățile înalte sunt precum un dragon care poate fi văzut doar de cei care cred în dragoni”, a spus Silverman.
Aceasta este o metaforă puternică și puțin cunoscută în afara domeniului psihologiei. „În cartea sa, autoarea descrie într-un mod aproape poetic cum neidentificarea elevilor foarte talentați poate duce la eșec academic în loc de succes academic și personal”, explică Rodríguez și Gutiérrez.
„Nu doar profesorii, ci și părinții ar putea să nu detecteze acești copii, deoarece îi comparăm cu o idee greșită despre ceea ce credem noi că reprezintă boală”, adaugă aceștia.
În cartea menționată, dr. Silverman descrie și explică profilurile copiilor cu abilități mari care sunt mai susceptibili să treacă neobservați și, în consecință, să nu fie identificați sau sprijiniți corespunzător.
Citește și Nici supradotați, nici genii: de ce sunt numiți oameni cu abilități înalte
Pe baza lucrării dr. Linda Silverman și a notițelor psihologilor specializați în abilități înalte, Anaïs Rodríguez Ruiz și María del Carmen Gutiérrez, vă prezentăm care sunt „dragonii adormiți” ai abilităților înalte.
SURSA FOTO: freepik.com @freepik
Băieții și fetele cu un IQ foarte ridicat sunt primii expuși riscului, conform dr. Silverman.
„Cu cât IQ-ul este mai mare, cu atât identificarea poate fi mai dificilă. Acești copii pot avea dificultăți în a se adapta la metodologia convențională și pot evada în fantezii sau manifesta comportamente problematice”, explică Rodríguez Gutiérrez.
Acești copii „gândesc în afara cutiei” și pot fi percepuți ca „ciudați” sau excentrici în loc de „supradotați”, subliniază cei doi profesioniști de la Altascapaciqué.
Mai mulți băieți cu abilități înalte sunt identificați comparativ cu fetele, acestea fiind astfel unul dintre „dragonii adormiți” ai neurodivergenței, conform dr. Silverman.
„Presiunea socială de a fi adaptabile și educația emoțională care le învață să fie amabile sau să nu iasă în evidență contribuie la faptul că fetele trec mai ușor neobservate”, spun Anaïs Rodríguez Ruiz și María del Carmen Gutiérrez.
Gutiérrez și Rodríguez subliniază că „performanța scăzută nu înseamnă neapărat un potențial scăzut, dar acest mit persistă. Performanța slabă poate masca abilitățile mari, ducând la neidentificarea acestor copii.”
Conform celor doi psihologi, „deși este dificil de găsit date oficiale, numărul copiilor care părăsesc sistemul de învățământ pentru a fi educați acasă este în creștere.” Aceștia consideră că „ar trebui evaluat dacă sistemul a eșuat în a-i evalua corespunzător.”
Dubla excepționalitate, care implică atât abilități intelectuale înalte, cât și dificultăți de învățare sau alte forme de neurodivergență, este un alt profil de „dragoni adormiți”, conform dr. Silverman.
„Aceste dificultăți pot masca abilitățile înalte, iar dacă potențialul este evaluat în principal prin examene scrise, acest lucru le împiedică să își demonstreze capacitățile”, explică Anaïs Rodríguez Ruiz și María del Carmen Gutiérrez.
Acești copii cu abilități înalte „nu posedă cele mai apreciate abilități în școlile tradiționale, precum ascultarea atentă, învățarea secvențială, punctualitatea și organizarea”, subliniază cei doi experți.
Aceștia sunt descriși drept „mici ingineri” și preferă activități spațiale sau mecanice, construcții, design, electronică.
Un alt profil de „dragoni adormiți” îl constituie copiii introvertiți.
„Ei tind să fie invizibili deoarece participă mai puțin, iar sistemul educațional, la fel ca restul societății, tinde să recompenseze mai mult extrovertiții”, reflectă Anaïs Rodríguez Ruiz și María del Carmen Gutiérrez.
Aceștia pot rămâne în umbra fraților lor mai mari, iar abilitățile lor înalte pot trece neobservate.
„Silverman și alți autori au constatat că, de obicei, fratele mai mare este apreciat și identificat primul la școală”, spun psihologii de la Altascapaciqué.
Copiii din comunități mici tind să acorde prioritate integrării în comunitate, ceea ce îi face să își sacrifice abilitățile pentru a nu ieși în evidență, comentează Anaïs Rodríguez Ruiz și María del Carmen Gutiérrez.
Proporția copiilor cu abilități înalte neidentificați este mai mare în rândul familiilor cu resurse limitate.
„Lipsa oportunităților îngreunează evident identificarea acestora”, subliniază cei doi experți.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Temele pentru acasă sunt o...
Temele pentru acasă sunt o...
Titi Aur, instructor de conducere defensivă, vine cu...