Elevii pasivi care nu au curajul să participe la lecții: Iată cum îi putem ajuta
Data publicării:
Există elevi cărora le place să participe la lecții. Aceștia își asumă un rol activ în orele de curs, nu au probleme în a-și prezenta punctul de vedere și pun toate întrebările necesare pentru a-și clarifica îndoielile. Prin urmare, ei ridică întotdeauna mâna și nu vor să rateze o dezbatere sau o împărtășire.

Sunt copii care, din diferite motive, aleg însă să fie pasivi și să nu participe la cursuri, iar această problemă dăunează procesului de învățare, deoarece este mult mai dificil pentru profesori să fie conștienți și să recunoască punctele forte și punctele slabe ale acestor elevi. Din acest motiv, încurajarea copiilor să participe la cursuri este un lucru pe care fiecare profesor ar trebui să-l prioritizeze.

De ce unii elevi aleg să nu meargă la curs?

Participarea la clasă este un aspect important care promovează învățarea, precum și contribuie la crearea unui climat plăcut și de încredere în clasă. Cu toate acestea, pentru mulți copii este o provocare descurajantă. Aceștia sunt câțiva factori care ar putea explica lipsa de inițiativă a unor elevi:

Timiditate: sunt elevi care ar dori să participe la lecții, dar timiditatea nu le permite. De fapt, de multe ori copiii știu răspunsurile la întrebările pe care le pun profesorii, dar în loc să le împărtășească cu restul grupului, preferă să tacă.

Lipsa de interes: sunt și elevi care nu participă la lecții pentru că nu sunt interesați de materie sau direct de școală. În aceste cazuri, copiii tind să se plictisească și nu le pasă dacă își asumă sau nu un rol activ în timpul cursului.

2. -imagine fara descriere- (pexels-tima-miroshnichenko-5428142_40738700.jpg)

Foto: Tima Miroshnichenko/ Pexels

Nu apreciază participarea: Alteori, copiii nu se implică activ în clasă deoarece cred că nu este necesar sau că acest lucru nu le va aduce nimic de valoare. Așadar, preferă să nu-și împărtășească ideile cu ceilalți pentru că se concentrează doar pe note.

Pretenție de sine: perfecționismul și exigențele proprii îi determină adesea pe copii să se inhibe în clasă. Frica de a greși este de așa natură încât aleg să rămână tăcuți.

Frica: Când elevii percep contextul clasei ca fiind inconfortabil, amenințător sau neplăcut, ei nu simt dorința de a participa. Într-un astfel de scenariu, li se va teme să-și exprime punctul de vedere și să fie judecați, ridiculizați sau pedepsiți.

Recomandări pentru încurajarea elevilor să participe la lecții 

Profesorii pot face multe pentru a-și încuraja elevii să participe la lecții și, astfel, să-și consolideze cunoștințele. Ca o primă măsură, este esențial să se creeze un mediu pozitiv și plăcut, în care toți elevii să se simtă în siguranță.

Pentru a realiza acest context, este de asemenea esențial să transmitem fiecăruia dintre copii că ceea ce au de spus este important și că întrebările lor au loc în clasă.

Nu impune

Forțarea elevilor să participe nu are sens și ajunge să genereze efectul opus decât s-a așteptat. În acest sens, în loc să ceară participare, ar trebui făcute gesturi mici și subtile, astfel încât minorii care de obicei nu vorbesc să fie încurajați treptat să ridice vocea.

O tehnică interesantă este să te apropii treptat de ei prin priviri zâmbitoare sau salutări afectuoase, dar neinvazive.

Faceți sugestii jucăușe pentru a încuraja elevii să participe la lecții 

Propunerea de jocuri și activități recreative este foarte utilă. Scopul este ca elevii timizi sau mai puțin comunicativi să câștige încredere și să poată câștiga teren în sala de clasă într-un mod relaxat, fără griji și chiar plăcut.

Crearea de jocuri în care nu există răspunsuri corecte sau greșite poate fi mai convenabilă la început, deoarece elevii nu vor simți presiunea pentru a le face corect.

3. -imagine fara descriere- (pexels-tima-miroshnichenko-5428264_31865600.jpg)

Foto: Tima Miroshnichenko/ Pexels

Nu tolera tachinările între colegi 

Niciun elev nu ar trebui să se simtă inconfortabil participând la clasă. Din acest motiv, orice tachinare sau comentarii jignitoare între colegi trebuie să aibă ca rezultat o solicitare de atenție din partea profesorului.

Pentru ca elevii să fie încurajați să participe la lecție, eroarea trebuie naturalizată

Eroarea este o condiție necesară a învățării. Nu este ceva rău, nici ceva ce ar trebui evitat, ci mai degrabă este un instrument. La școală, copiii greșesc în fiecare zi, ceea ce îi ajută să-și dezvolte abilitățile.

În acest sens credem că profesorii ar trebui să fie primii care percep erorile ca pe o oportunitate de învățare.

Dacă elevii consideră că greșelile sunt valabile și că acest lucru nu implică niciun fel de sancțiune, pedeapsă sau ridiculizare, participarea lor va fi mult mai activă și mai fructuoasă.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Elena Didila
Categorie: Recomandari si sfaturi

Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite
Foto: Freepik@freepik

Cum sunt crescuți copiii români? Psiholog Yolanda Crețescu: Verbele iubirii sunt patru, noi îi creștem doar cu două: a avea și a putea

41% dintre tinerii români ar prefera dictatura. Ce spun specialiștii? Mircea Miclea: „De ce? Că s-au tâmpit toți? Nu!” Daniel David: „Nu știu diferența uriașă între teorie și realitate!” / FOTO: freepik.com @EyeEm

41% dintre tinerii români ar prefera dictatura. Ce spun specialiștii? Mircea Miclea: „De ce? Că s-au tâmpit toți? Nu!” Daniel David: „Nu știu diferența uriașă între teorie și realitate!”

Ești un părinte „elefant”? Experții dezvăluie șapte semne care definesc acest stil de parenting / FOTO: freepik.com @standret

Ești un părinte „elefant”? Experții dezvăluie șapte semne care definesc acest stil de parenting

Foto: Freepik@freepik

Experți sugerează o abordare alternativă în educația copilului: parentingul apreciativ

pixel