Importanța și rolul stereotipurilor pentru copiii care suferă de autism
Data actualizării:
Data publicării:
Copiii cu autism se angajează uneori în comportamente repetitive, fără scop, care sunt destul de surprinzătoare. Acestea sunt așa-numitele stereotipuri, care pot varia de la baterea mâinilor până la legănare sau emiterea de sunete guturale. 

Aceste comportamente ajută la reglarea lor și pot oferi ușurare și plăcere. Cu toate acestea, în unele cazuri poate fi necesară reducerea, eliminarea sau înlocuirea acestora.

Stereotipurile nu sunt manifestări unice ale autismului. Ele pot apărea și la copiii cu ADHD sau chiar la cei care nu au nicio problemă anume. Cu toate acestea, în autism, acestea sunt numite și autostimulari și sunt legate de procesarea senzorială a acestor copii. 

Stereotipuri în autism

Stereotipurile, după cum sugerează și numele, sunt mișcări stereotipe, repetitive și neintenționate. Adică, aparent nu au nici un sens, scop sau scop specific. Mai mult, au o durată variabilă și, deși se pot opri dacă copilul este distras, sunt recurente. În plus, ele apar doar în starea de veghe, deoarece nu apar în timp ce micuțul doarme.

Ele se pot manifesta diferit la fiecare copil , dar acestea sunt câteva dintre cele mai comune exemple:

- Bataie din mâini.

- Legănarea corpului înainte și înapoi.

- Mișcări deosebite ale mâinilor și degetelor.

- Mișcări repetitive cu picioarele.

- Repetarea unor cuvinte sau silabe.

De ce apar stereotipurile?

Este necesar să înțelegem că aceste comportamente repetitive se supun unei cauze. Stereotiparea sau autostimularea apare mai ales din motivele pe care le vom dezvolta mai jos.

Stimulare excesivă

În unele medii, copiii sunt expuși la un exces de stimuli senzoriali care depășesc pragul de toleranță. Luminile puternice, zgomotele puternice sau mulțimile de oameni sunt prea mult de procesat. Astfel, acești minori găsesc în stereotipuri o modalitate de a găsi echilibrul.

Lipsa de stimulare

Alteori se întâmplă invers. Când copiii nu primesc suficientă stimulare, se plictisesc și de aceea recurg la autostimulare. Acest lucru se poate întâmpla, de exemplu, în situații de așteptare.

Debordare emoțională

Situațiile noi, în special cele sociale, pot fi stresante pentru copiii cu autism. Prin urmare, dacă se află într-un mediu necunoscut care îi copleșește sau pe care îl percep ca amenințător, folosesc stereotipuri pentru a se calma și a-și reduce anxietatea.

2. Fotografie... (pexels-sharefaith-1231215_29383200.jpg)

Foto: Sharefaith/ Pexels

Dar acestea sunt, de asemenea, folosite ca o formă de exprimare emoțională sau ca o modalitate de a exprima sau comunica frica, mânia, durerea sau bucuria. Deci, ele nu sunt întotdeauna legate de emoțiile negative.

Ar trebui corectate stereotipurile?

Înainte de a vorbi despre cum să faceți față acestor autostimulari, este important să subliniem că există o dezbatere deschisă în acest sens. Mulți adulți cu autism, precum și diverși autori, cercetători și experți, apără dreptul acestor persoane de a menține stereotipuri. Se înțelege că acestea sunt resurse valoroase, deoarece ajută la auto-gestionare și autoreglare și nu provoacă rău.

Uneori, persoanele neurotipice nu înțeleg realitatea persoanelor cu autism și încearcă să le conformeze normei fără a le respecta particularitățile. Dar, după cum putem vedea, aceste stereotipuri sunt o formă de exprimare emoțională și ajută la gestionarea anxietății. Prin urmare, și dacă nu provoacă inconveniente, dificultăți și interferențe, nu există obligația de a le elimina.

Stabiliți dacă stereotipurile îl ajută sau îl rănesc pe copil

Cu toate acestea, există situații în care acestea pot fi o problemă. De exemplu, atunci când copilul, prin autostimulare, intră într-un cerc vicios care îl face să se izoleze de mediu și să devină excesiv de egocentric.

Dacă doriți să aveți un impact specific asupra reducerii sau eliminării stereotipurilor, puteți utiliza tehnici comportamentale. Întărirea comportamentelor incompatibile cu stereotipurile sau aplicarea tehnicilor de corectare sunt unele dintre cele mai utilizate și eficiente metode. În orice caz, trebuie întotdeauna să ne gândim dacă autostimularea ajută sau limitează copilul și care sunt deficitele de bază.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Elena Didila
Categorie: Probleme de sanatate

Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite
Lecțiile de maniere pe care părinții NU le mai predau copiilor. Cercetători: „Nu e vorba doar că devin nepoliticoși, dar vor avea de suferit social și profesional pe termen lung” / FOTO: freepik.com @EyeEm

Lecțiile de bune maniere pe care părinții NU le mai predau copiilor. Cercetători: „Nu e vorba doar că devin nepoliticoși, dar vor avea de suferit social și profesional pe termen lung”

Foto: Freepik@freepk

Aceasta este vârsta ideală pentru a-l învăța pe copil o limbă străină

De ce au nevoie cu adevărat copiii de la părinții lor? Descoperă cele 5 lucruri esențiale care fac diferența în bunăstarea lor! / FOTO: freepik.com @sheremetaphoto

De ce au nevoie cu adevărat copiii de la părinții lor? Descoperă cele 5 lucruri esențiale care fac diferența în bunăstarea lor!

Caracteristicile principale ale parentingului autoritar. Cauzele, efectele și motivele pentru care părinții aleg acest stil parental / FOTO: freepik.com @dusanpetkovic

Caracteristicile principale ale parentingului autoritar. Cauzele, efectele și motivele pentru care părinții aleg acest stil parental

pixel