Ce ar trebui să facă un părinte când copilul îi spune „nu vreau să mai trăiesc”? Urania Creme: „Ar trebui să-l ia în serios și să caute ajutor!”
Copiii cu un coeficient intelectual peste medie (HIP – High Intellectual Potential) prezintă adesea o sensibilitate accentuată și o energie mentală debordantă.
Aceste trăsături, bine documentate de psihologi și cercetători, sunt explicate prin teoria „hiperexcitabilității”, formulată de psihiatrul Kazimierz Dabrowski în anii 1960, notează parents.fr.
SURSA FOTO: freepik.com @vitalii_petrushenko
Potrivit acestei teorii, unii copii manifestă o reactivitate crescută în cinci domenii specifice:
Intelectual – o curiozitate insațiabilă și o nevoie permanentă de a înțelege.
Emoțional – reacții afective intense și un nivel ridicat de empatie.
Senzorial – sensibilitate amplificată la sunete, texturi sau gusturi.
Imaginativ – o lume interioară bogată, uneori copleșitoare.
Psihomotor – energie debordantă și agitație frecventă.
Psihologul Michael M. Piechowski a aprofundat această teorie, aplicând-o copiilor supradotați și demonstrând că supraexcitabilitatea joacă un rol important în dezvoltarea lor și în modul în care percep realitatea.
Studiile realizate de cercetători precum Cheryl M. Ackerman și Sal Mendaglio au confirmat această legătură.
Pentru a analiza aceste trăsături, Piechowski a creat un instrument psihometric – chestionarul OEQ-II (Overexcitability Questionnaire-Two) – care evaluează intensitatea reacțiilor printr-o serie de 50-60 de întrebări.
Copiii răspund la afirmații precum:
- „Mă gândesc constant la idei noi.”
- „Trăiesc emoții foarte intense în fața anumitor evenimente.”
Rezultatele chestionarului sunt corelate cu observațiile părinților și profesorilor, oferind un tablou detaliat al tendințelor specifice copiilor cu potențial ridicat.
SURSA FOTO: freepik.com @The Yuri Arcurs Collection
În mediul școlar, copiii supradotați pot manifesta comportamente care atrag atenția.
Gândirea lor rapidă, combinată cu o curiozitate intensă, se poate traduce prin:
Întreruperi frecvente în timpul lecțiilor.
Dificultăți în a aștepta rândul pentru a răspunde.
Nevoia de a înțelege în profunzime înainte de a trece la următorul subiect.
De asemenea, unii copii pot avea o sensibilitate crescută la comentariile profesorilor sau la atmosfera clasei, ceea ce le poate îngreuna adaptarea.
Este important de menționat că nu toți copiii cu potențial ridicat manifestă aceste comportamente în mod vizibil.
Unii sunt introvertiți și discreți, în timp ce alții sunt foarte expresivi. Pe de altă parte, un copil impulsiv sau agitat nu este neapărat supradotat.
Deși teoria supraexcitabilității poate explica anumite trăsături ale copiilor supradotați, aceasta nu este un criteriu de diagnostic universal.
Fiecare copil este unic și are nevoie de o abordare individualizată pentru a-și atinge potențialul maxim.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Urania Cremene spune într-un...