Daniel David, despre propunerea ca elevii și profesorii să cânte imnul și să spună rugăciunea „Tatăl nostru” la începutul fiecărei zile de școală: „Nu cred că asta este miza”
La momentul respectiv, Maria avea 15 ani și se pregătea pentru Evaluarea Națională, iar Sasha avea 11 ani. Hotărârea a venit, în mare parte, din inițiativa Mariei, care simțea că timpul pentru pasiunile ei, biologia marină și sporturile acvatice, era tot mai limitat.
„Nu vedeam nicio perspectivă în țară pentru a studia ceea ce mă interesa cu adevărat”, își amintește Simona, povestind cum fiica ei a început să caute informații despre școli din străinătate, dar nu se simțea pregătită să plece singură, notează Digi24.
Când intențiile Mariei au devenit serioase, părinții au decis să o sprijine. În doar trei săptămâni, după contactarea unor școli publice din Barcelona, unde locuiau deja membri ai familiei, copiii au fost înscriși în noua lor școală.
Decizia a fost cu atât mai curajoasă cu cât Simona și Marius nu se puteau muta definitiv în Spania, amândoi lucrând la propriul cabinet de stomatologie în București.
Pentru a asigura prezența constantă a unui părinte, părinții au stabilit un sistem de navetă alternantă între București și Barcelona, astfel încât copiii să fie însoțiți mereu și să îi aibă pe amândoi la final de săptămână.
„Am vizitat trei școli într-o singură zi, pe 13 ianuarie, iar la prima ni s-a spus că există câte un loc disponibil pentru fiecare copil. Am aplicat imediat la Consorțiul pentru Educație din Catalonia, ne-am făcut mutația și am obținut numărul de identificare pentru străini. Răspunsul pozitiv a venit în doar zece zile, iar pe 6 februarie copiii erau deja în prima lor zi de școală din Barcelona”, povestește Simona.
Un moment care a surprins-o a fost reacția directoarei școlii la întrebarea dacă copiii se vor adapta: „Problema asta e a părinților, nu a copiilor”. Și într-adevăr, Sasha și Maria au fost primiți într-o comunitate multiculturală, cu elevi din peste 30 de naționalități.
Școala aleasă este una de tip „concertada”, adică publică, dar cu contribuții suplimentare din partea părinților și sprijin al bisericii pentru activități extrașcolare. În ciuda implicării bisericii, ora de religie se concentrează pe studiul tuturor religiilor, iar evaluarea se face prin proiecte:
„Sasha a avut de făcut un proiect despre arhitectura specifică lăcașelor de cult în diverse religii. Atunci a primit sprijinul profesorului de arte. Altădată, a avut de făcut un proiect care conecta simbolurile marilor religii cu preparatele tradiționale asociate acestor religii și, în același proiect, elemente ale creștinismului care trebuiau conectate cu anumite categorii legate de religia creștină. Pentru acest proiect echipa lui a avut nevoie de ajutorul profesorului de fizică, pentru că proiectul presupunea și realizarea unui circuit electric. Practic, legarea corectă a conectorilor era semnalizată prin aprinderea unui LED”, explică Simona.
Clasele sunt formate din aproximativ 30 de elevi, dar activitățile se desfășoară în grupuri mai mici, numite „triplete”, cu 20 de copii fiecare.
Acestea permit predarea diferențiată, în funcție de disciplina studiată, științe reale sau sociale. Științele exacte și sportul se predau în limba engleză, iar elevii care nu cunosc spaniola și catalana beneficiază de un program intensiv de învățare a limbilor, numit Acollida.
Predarea se bazează pe proiecte și experiențe practice. Elevii învață prin experimente, excursii și activități practice, nu prin memorare. „Copiii nu sunt puși să memoreze lecții. Sunt evaluați prin proiecte și teste, dar accentul cade pe curiozitate, cercetare și întrebări”, spune Simona.
La muzică, elevii studiază fiecare instrument pe rând, pentru a putea interpreta scurte partituri. Sportul și dansul sunt parte din programul fiecărui trimestru, fiecare copil încercând două sporturi și un stil de dans.
Profesorii și elevii dezvoltă o relație apropiată; copiii se adresează profesorilor pe nume, iar fiecare clasă are un tutore care menține comunicarea cu părinții. Tutorele se schimbă anual, dar copiii sunt informați din timp.
„Se lucrează în funcție de nivelul fiecăruia, fără comparații. La finalul trimestrului primim acasă un plan individualizat pentru fiecare copil și o fișă de analiză pentru fiecare materie.
Tutorele cheamă părintele pentru o discuție individuală, în care sunt prezentate atât punctele tari, cât și aspectele ce necesită mai multă atenție acasă și la școală”, povestește Simona.
Un alt aspect important: telefoanele sunt interzise complet în școală, pentru a-i încuraja pe copii să socializeze și să fie prezenți.
Programul zilnic permite ca majoritatea temelor să fie rezolvate la școală. Ziua începe între 8:00 și 9:00 și se încheie la 17:00, cu o pauză de prânz de 90 de minute. Elevii au ore dedicate lucrului personal și studiului individual.
Sistemul spaniol cuprinde șase ani de primar și patru ani de ESO (gimnaziu). După clasa a 10-a, elevii aleg între Bacalaureat sau Ciclu formativ, care oferă o diplomă profesională.
Părinții fac parte din Asociația de Familii (AFA), care gestionează activități extrașcolare și evenimente. Problemele individuale se discută direct cu tutorele.
Simona subliniază: „Am învățat aici că un copil are nevoie de libertate. Nu trebuie constrâns doar cu teme, ci lăsat să exploreze, să interacționeze cu lumea și cu mediul, pentru a-și construi încrederea în sine”.
Mesajul pentru profesorii din România: „Încurajați creativitatea și lăsați copiii să pună întrebări!”
Sfaturi pentru părinți: „Răbdare!”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.