„Iubește-ți copilul! Nu este nimic mai dăunător pentru el decât să simtă că nu-ți pasă”, avertizează experții în parenting: „Rămân cicatrici pe viața!”
Meta-analizele efectuate asupra unor tehnici de predare au arătat adesea că efectul mediu al acestora este nesemnificativ sau chiar nul, subliniază psihologul Nick Byrd în Psychology Today.
Ideea că oamenii care preferă învățarea vizuală vor învăța mai bine dacă văd lecția este una populară, dar studiile recente arată că acest concept nu are o bază științifică solidă.
De asemenea, mulți părinți cred că monitorizarea atentă a temelor copiilor îmbunătățește performanțele școlare, dar și această tehnică s-a dovedit, în multe cazuri, ineficientă. Aceste exemple ne arată că, deși unele metode par intuitiv logice, dovezile științifice spun altceva.
SURSA FOTO: freepik.com @EyeEm
De-a lungul timpului, mai multe tehnici de predare au devenit extrem de populare, însă studiile arată că efectele lor nu sunt cele așteptate.
Iată câteva dintre ele:
Maparea argumentelor – o tehnică vizuală care ajută la structurarea și clarificarea raționamentelor complexe. Aceasta implică reprezentarea grafică a argumentelor și contraargumentelor, în care fiecare afirmație este legată logic de celelalte. Scopul mapării argumentelor este de a ajuta oamenii să urmărească mai ușor logica unui raționament, să identifice lacunele în gândire și să îmbunătățească abilitățile de argumentare. Însă, studiile recente (Dwyer, Hogan și Stewart 2015) arată că această metodă nu aduce îmbunătățiri semnificative în învățare.
Antrenamentele pentru diversitate – programe și sesiuni de instruire concepute pentru a sensibiliza și educa elevii despre diversitate, incluziune și egalitate. Deși par să fie soluții promițătoare, cercetările (Paluck et al. 2021) nu indică rezultate clare.
Mentalitățile de creștere – Promovate intens, dar cercetările (McNamara și colab. 2023) sugerează că nu au impactul dorit asupra elevilor.
Potrivirea stilurilor de predare cu stilurile de învățare – Deși pare o idee bună, acest concept (Lyle et al 2023) nu are suport științific solid.
De asemenea, tehnici precum antrenamentul mindfulness pentru sănătatea mintală și monitorizarea nesolicitată a temelor nu par să fie la fel de eficiente pe cât se credea. În unele cazuri, monitorizarea excesivă a temelor poate chiar să descurajeze independența copiilor.
SURSA FOTO: freepik.com @gritsiv
Cu toate acestea, există și metode de predare care au demonstrat că pot aduce îmbunătățiri reale în educație:
Argumentarea – Elevii care învață să dezvolte și să susțină argumente tind să își îmbunătățească abilitățile de gândire critică (Zhou 2023).
„Gamification” – Introducerea elementelor de joc în educație crește implicarea și motivația elevilor (Staal et al. 2022).
Învățarea în echipă condusă de colegi – Această tehnică stimulează colaborarea și îmbunătățește performanțele (Quitadamo și colab. 2009).
Feedback-ul la jumătatea modulelor – Oferirea de feedback frecvent ajută la corectarea problemelor înainte ca acestea să devină grave (Wickramasinghe & Timpson 2006).
Aceste metode se bazează pe dovezi solide și sunt recomandate pentru a fi integrate în procesul de predare, deoarece ajută la creșterea învățării și implicării elevilor.
Este important ca profesorii și părinții să fie conștienți de metodele de predare pe care le utilizează. Deși unele tehnici sunt la modă, nu toate sunt eficiente.
Cadrele didactice ar trebui să se bazeze pe dovezi științifice atunci când își aleg strategiile de predare. Alegerea metodelor eficiente poate face o diferență semnificativă în performanțele elevilor și în experiența lor educațională.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Temele pentru acasă sunt o...
Temele pentru acasă sunt o...