Oana Moraru spune din ce clasă i se instalează copilului „sila de școală”: „Nu se manifestă încă, dar ea clocotește în interior, de-abia așteaptă să iasă la un moment dat”
Data publicării:
Această clasă este, poate, una dintre cele mai delicate și decisive perioade din viața unui copil. La această vârstă fragedă, încărcată de entuziasm și curiozitate, se pun bazele unor deprinderi fundamentale – nu doar pentru școală, ci pentru viață. 

Oana Moraru, expertă în educație și parenting, a explicat în cadrul podcastului Părinți Cuminți cum arată această etapă din perspectiva dezvoltării copilului, ce capcane trebuie să evităm ca părinți și ce așteptări ar trebui să avem pentru a cultiva iubirea de învățare, nu frustrarea sau respingerea ei.

Declarațiile sale desenează un tablou plin de nuanțe despre cât de important este să tratăm clasa I nu ca pe o competiție, ci ca pe o oportunitate de a dezvolta răbdare, bucurie, simțul ordinii și satisfacția progresului personal.

CITEȘTE ȘI „Ce mă fac cu copilul care tot amână momentul temelor?” Oana Moraru spune care ar trebui să fie prima reacție a părintelui: „Nu merge cu morala!”

Oana Moraru: „Câștig foarte multă satisfacție la clasa I!”

„Clasa I, învăț scrisul de mână, învăț cum se leagă literele de mână, învăț să mă organizez în caiet să arate cât de cât bine, să mă încadrez în pagină, în liniatură, dacă încă nu mă încadrez nu-i nimic, dar mă străduiesc s-o fac”, spune Oana Moraru. 

„Îmi dezvolt un simț de ordine, știu de unde apuc treaba și unde o termin și câștig foarte multă satisfacție la clasa I”, adaugă experta.

VEZI ȘI Oana Moraru: „Avem generații din ce în ce mai puțin dispuse să stea în atenție. Copiii care ajung buni învățăcei, care iau note bune sunt cei care au astfel de părinți!”

Critica excesivă: cum se naște sila de școală

SURSA FOTO: freepik.com @pressfoto

„Dacă de aici aud că nu scriu bine, că nu stau locului, că nu țin bine nu știu ce, primesc foarte multă critică, începe să mi se instaleze sila de școală”, explică experta.

Critica severă și nemiloasă poate avea efecte devastatoare asupra motivației interioare a copilului. Deși la această vârstă micuții sunt încă animați de dorința profundă de a-i mulțumi pe adulți – mai ales pe mama – critica repetitivă seamănă semințele unei respingeri lente și adânci față de ideea de învățare.

Oana Moraru descrie acest proces subtil, dar periculos:

„Nu se manifestă încă fiindcă vreau foarte mult să mă iubească adulții și să o mulțumesc pe mami, dar ea clocotește în interior, de-abia așteaptă să iasă la un moment dat când nu mai vreau să vă ascult pe voi, dar e acolo, e program dacă tu îl critici și-l judeci prea mult”.

Ceea ce se instalează în sufletul copilului este un program emoțional de respingere a școlii, care, chiar dacă nu devine vizibil imediat, va erupe mai târziu prin lipsă de motivație, evitarea efortului sau chiar comportamente de rebeliune.

Poezii, cântecele și povestiri: hrana pentru memoria de lucru

În clasa I, memoria de lucru – adică abilitatea de a reține și de a manipula informația pe termen scurt – trece printr-o perioadă de dezvoltare accelerată.

Oana Moraru subliniază importanța practicii verbale:

„Tot acum se dezvoltă mult memoria de lucru, trebuie să lucrezi mult cu poeziile, cântecelele, povestirile, repovestirile că fără aia nu faci nimic. Totul e verbalizare încă în școala românească”

Deși astăzi tendința este să privim astfel de activități drept „banale” sau „demodate”, ele sunt, de fapt, pilonii care susțin învățarea ulterioară. Fără această antrenare a verbalizării și a muncii cu cuvântul rostit, copilul va întâmpina dificultăți majore în înțelegerea textelor complexe, în rezolvarea problemelor sau în exprimarea ideilor proprii.

SURSA FOTO: freepik.com @freepik

Oana Moraru: „La sfârșitul clasei I ar trebui ca un copil să citească un text de 30-40 de rânduri”

„Ar trebui la sfârșitul clasei I ca un copil să citească un text de 30-40 de rânduri cu cuvinte pe înțelesul lui din realitatea imediată chiar și în stil ușor sacadat, la nivelul decodării”, mai spune Oana Moraru.

Nu fluența perfectă, nu lectura expresivă, nu cititul fără nicio ezitare – ci înțelegerea sensului și capacitatea de a decoda textul sunt obiectivele reale la sfârșitul clasei I.

Oana Moraru aduce astfel o doză necesară de realism într-o lume educațională adesea obsedată de performanță prematură. Un copil normal la această vârstă va citi poate sacadat, va descifra silabă cu silabă, va avea nevoie de timp – și este absolut firesc.

A încerca să grăbim acest proces sau să cerem performanțe premature nu face decât să îngreunăm învățarea și să deteriorăm încrederea în sine a copilului.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Recomandari si sfaturi

Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite
pixel