Părinții, îngrijorați că micuții lor devin „zombi de pe ecran”. Concluziile unui nou studiu: „În aceste două momente NU trebuie să le dați telefonul!”
Data actualizării:
Data publicării:
O treime dintre părinți sunt îngrijorați că micuții lor vor deveni „zombi de pe ecran” , potrivit unui studiu realizat de Lingokids. 

Realitatea este că 1 din 3 părinți este îngrijorat de posibila dependență a copilului lor de ecrane, că 64,6% cred că micuții lor petrec prea mult timp pe ecran și totuși doar 50% dintre adulți sunt cu adevărat implicați în monitorizarea și reglementarea utilizării ecranelor. Iar realitatea este că tehnologia face parte din viețile noastre. Cum să o folosești este o altă dezbatere.

Acestea sunt concluziile desprinse din ultimul sondaj realizat de Lingokids în rândul a 1.800 de părinți ai copiilor cu vârste cuprinse între 2 și 8 ani. Rezultatele mai arată că 80% dintre copiii cu vârste cuprinse între 2 și 8 ani sunt expuși la ecrane între 30 de minute și trei ore pe zi. Raportul mai spune că 1 din 4 familii consideră că 3 ani este vârsta potrivită pentru ca micuții lor să înceapă să folosească ecrane și că 63% dintre copiii cu vârste cuprinse între 2 și 8 ani folosesc dispozitivele pentru a juca jocuri educative.

„În era digitală actuală, ecranele au devenit un instrument omniprezent la școală, în modul în care comunicăm de la distanță cu familia, la locul de muncă cu implementarea telemuncă, în divertisment... Drept urmare, este firesc ca părinții să ofere copiilor lor acces la aceste tehnologii și să le faciliteze dezvoltarea cognitivă și abilitățile digitale”, explică Rhona Anne Dick , educatoare și director al Learning Experience la Lingokids, potrivit ABC.es. „Uneori, tații și mamele se simt îngrijorați de utilizarea excesivă sau inadecvată a ecranelor”.

Citește și Expunerea prelungită a copiilor la ecrane deteriorează pielea! Experții avertizează: „Părinții trebuie să fie conștienți și de aceste efecte negative!”

„Ecranele vor exista întotdeauna în mediul familial”



„Ecranele vor exista întotdeauna în mediul familial”, spune dr. Michael Rich , medic pediatru, director al Digital Wellness Lab și profesor la Harvard Medical School. „Timpul interactiv pe ecran este limba timpului nostru și este modul în care învățăm, comunicăm, creăm și ne conectăm cu ceilalți. Cheia nu este să restricționați copiii de timpul petrecut pe ecran, ci să-i ghidați în modul de utilizare”.

Conform cercetării, se remarcă faptul că doar jumătate dintre familiile chestionate sunt profund implicate în această problemă care îi preocupă în mod semnificativ. „Există mai mulți factori care pot influența proporția relativ scăzută de părinți implicați în monitorizare și reglementare”, explică expertul. Datele relevă că 77,2% dintre părinți sunt conștienți de existența opțiunilor sănătoase pentru copiii lor, dar un procent semnificativ, adică 70%, ar dori mai multe informații despre cum să îndrume corespunzător utilizarea ecranelor.

Din acest punct de vedere, expertul Rhona Anne Dick sugerează că cel mai eficient mod de acțiune este să dăm exemplu prin comportamentul nostru. „Ceea ce copiii absorb la o vârstă fragedă este ceea ce vor internaliza cel mai profund”, subliniază el. Mai mult decât atât, responsabilul de la Lingokids îndeamnă familiile să rămână într-un proces continuu de învățare, să comunice deschis și clar cu copiii, să stabilească reguli clare, să utilizeze instrumentele de control parental și să încurajeze activitățile în afara lumii digitale.

Citește și Ecranele, „babysitterul” generației Alpha. Un studiu recent arată o situație alarmantă

Cele două momente în care nu ar trebui să le dăm copiilor ecrane

2. -imagine fara descriere- (parintii--ingrijorati-ca-micutii-lor-devin-zombi-de-pe-ecran--concluziile-unui-nou-studiu-in-aceste-doua-momente-nu-trebuie-sa-le-dati-telefonul_89220600.jpg)

SURSA FOTO: freepik.com @mcsutiporn

Există două momente esențiale în timpul zilei când experții recomandă cu fermitate să se evite utilizarea lor: înainte de culcare și în timpul meselor.

Potrivit expertului, aceste momente sunt critice pentru sănătatea noastră. Experiența luminii albastre emise de ecrane înainte de somn poate altera modelele de somn și afecta direct procesul de adormire. Aceasta se întâmplă prin interferența cu producția de melatonină, un hormon responsabil pentru reglarea somnului. În plus, acest obicei poate împiedica relaxarea necesară pregătirii pentru odihnă.

În ceea ce privește mesele, mobilul poate avea un impact negativ semnificativ. Distragerea cauzată de conținutul digital poate determina copiii să nu fie conștienți de ceea ce mănâncă, putând duce la obiceiuri alimentare nesănătoase sau chiar probleme alimentare. Mai mult, momentul meselor reprezintă o ocazie prețioasă de interacțiune socială și comunicare în familie, care poate fi diminuată sau chiar anulată de atenția acordată ecranelor.

Datele sondajului dezvăluie că 58,44% dintre copii aleg să se uite la ecrane în loc să-și dedice timpul temelor sau să se joace după școală. „Echilibrul dintre joacă și teme reprezintă o decizie importantă care influențează binele și dezvoltarea copiilor”, subliniază expertul. Ea încurajează familiile să-și creeze propriile rutine, ținând cont de faptul că joaca încurajează creativitatea, socializarea și dezvoltarea fizică și emoțională. Pe de altă parte, abordarea temelor îi învață pe copii responsabilitatea academică.

Vezi și Agresivitate, impulsivitate și iritabilitate: Efectele timpului excesiv pe ecran la copii, potrivit unui studiu

Soluțiile pentru o bună utilizare a ecranelor

Potrivit expertului Rhona Anne Dick, există câteva aspecte esențiale care conturează o utilizare adecvată a dispozitivelor și un echilibru sănătos al timpului petrecut pe ecrane, împreună cu calitatea conținutului:

Obiectiv clar: „Momentul în care copiii folosesc ecranele ar trebui să fie întotdeauna oportunitatea de a învăța și a exersa, menținând în același timp liniștea în fața evenimentelor excepționale, protejând integritatea copiilor și menținând sănătatea mentală a părinților”, explică expertul.

Conținut corespunzător vârstei: „Este esențial să selectați conținut care a fost atent ales de părinți și/sau tutori și care se potrivește nivelului lor de dezvoltare și maturizare”.

Limită de timp: „Fiecare sesiune pe ecran ar trebui să aibă un început și un sfârșit clar, iar acest program să fie stabilit în acord cu copiii”.

Într-un final, Dick subliniază importanța creării unei rutine coerente, care să ajute copiii să înțeleagă așteptările și să gestioneze timpul cu eficiență. Dacă dorința copiilor este să utilizeze dispozitivele mobile, este recomandat să se stabilească limite clare de timp. Aceste direcții, combinate cu adaptabilitatea și flexibilitatea, joacă un rol esențial în asigurarea unei utilizări sănătoase și responsabile a ecranelor în viața de zi cu zi.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Recomandari si sfaturi
Tagurile articolului: copii  ecrane  ecrane copii  parinti  timp ecrane copii 

Articole similare


Cele mai noi articole

DC Conducem: Lecţie de educaţie rutieră pentru copii

Titi Aur, instructor de conducere defensivă, vine cu...


Top citite
Foto: Freepik@freepik

„Dacă, Doamne ferește, s-ar da așa ceva la BAC, nu ar mai lua nimeni examenul”, spune Prof. Mariana Badea

Cum susțin părinții, fără să realizeze, analfabetismul funcțional al copiilor? Prof. Mariana Badea: „Nu mi-aș fi imaginat vreodată! Este peste puterile mele” / FOTO: freepik.com @wavebreakmedia_micro

Cum susțin părinții, fără să realizeze, analfabetismul funcțional al copiilor? Prof. Mariana Badea: „Nu mi-aș fi imaginat vreodată! Este peste puterile mele” / VIDEO

Semnele care arată că ai primit o educație bună de la părinții tăi! Abilitățile care te fac să fii pregătit pentru succesul pe termen lung / FOTO: freepik.com @EyeEm

Semnele care arată că ai primit o educație bună de la părinții tăi! Abilitățile care te fac să fii pregătit pentru succesul pe termen lung

Prof. Mariana Badea, despre schimbările din sistemul de învățământ „Nu se mai numesc opere literare, se numesc texte, ca la manele” / FOTO: freepik.com@ zinkevych

Prof. Mariana Badea, despre schimbările din sistemul de învățământ: „Nu se mai numesc opere literare, se numesc texte, ca la manele” / VIDEO

pixel