„Pedagogia toxică trebuie să înceteze să mai fie o realitate! Elevii NU sunt slujitori!” Cum sistemele rigide îngroapă talentul și creativitatea copiilor
Data publicării:
O pedagogie otrăvitoare este una toxică. Atunci când copiii nu doresc să învețe și sunt nemotivați, apare această pedagogie toxică. Nu are legătură neapărat cu profesioniștii fără vocație; uneori, sistemul nu permite unui profesionist să aplice toate metodologiile sale din lipsă de timp sau resurse. Trăim într-o societate competitivă, unde doar rezultatele contează, ceea ce otrăvește astfel talentul nativ al copiilor.

Din această cauză, în prezent, apar diverse pedagogii „moderne” care caută să contracareze pedagogia tradițională, cu intenția de a fi aplicate atât în casele oamenilor, cât și în instituțiile de învățământ. Nu putem ignora faptul că pedagogia nu este exclusivă instituțiilor școlare – învățăm și acasă (de fapt, acolo învățăm cel mai mult).

Totuși, pedagogiile „moderne” care sunt promovate peste tot astăzi nu reprezintă o soluție reală pentru a combate o pedagogie otrăvitoare și toxică, care nu reușește să motiveze elevii, notează experții de la etapainfantil.com.

Citește și „Copilul tău e genial, chiar dacă notele te fac să crezi că nu e așa!” De ce valoarea adevărată a unui elev nu se poate măsura în numere

Concepte greșite și învechite despre pedagogie

Există câteva concepte și idei despre pedagogie care trebuie eliminate, deoarece contribuie la toxicitatea acesteia, determinând copiii să-și piardă motivația și, mai grav, să creadă că învățarea nu este importantă în niciun aspect al vieții lor.

SURSA FOTO: freepik.com @elizavetalarionova

Printre aceste idei învechite se numără:

Ura poate fi eliminată interzicând-o.

Părinții și adulții merită respect doar pentru că sunt părinți sau adulți.

Copiii nu merită respect doar pentru că sunt copii.

Ascultarea este benefică în mod absolut.

O stimă de sine ridicată este dăunătoare.

O stimă de sine scăzută face o persoană mai altruistă.

Sensibilitatea excesivă este dăunătoare.

Copiii nu trebuie să plângă.

Răspunsul la nevoile copiilor este greșit.

Severitatea și răceala reprezintă o bună pregătire pentru viață.

Recunoștința falsă este preferabilă ingratitudinii sincere.

Felul în care se comportă un copil este mai important decât felul în care este el cu adevărat.

Cele mai profunde sentimente trebuie ascunse.

Părinții sunt liberi de orice vinovăție.

Părinții și adulții au întotdeauna dreptate.

Profesorii sunt experții supremi, cei care știu totul despre orice.

Școala stabilește ce este bine și ce este greșit.

Școala oferă tot ceea ce este necesar pentru a trăi în societate.

Entuziasmul și curiozitatea copiilor reprezintă o amenințare pentru autoritate.

Comportamentul adecvat este determinat de competiție.

Problemele emoționale sunt irelevante în clasă, deoarece întârzie procesul de învățare a întregului grup.

Dacă ceva nu merge bine, elevii sunt singurii vinovați.

Comportamentul neadecvat trebuie pedepsit.

Profesorii trebuie respectați doar pentru că sunt profesori, chiar dacă au defecte.

Elevii trebuie umiliți pentru a-și dezvolta dorința de a fi plăcuți de ceilalți.

Profesorii nu ar trebui să manifeste afecțiune față de copii, pentru că asta îi face să pară slabi.

Notele și rezultatele sunt mai importante decât efortul.

Profesorul trebuie să ignore ceea ce simte un copil și să corecteze doar ceea ce face.

Pedagogia toxică e extrem de dăunătoare pentru copiii aflați în plină dezvoltare

SURSA FOTO: freepik.com @Wavebreak Media

Orice astfel de gânduri, și mai ales aplicarea lor în practică, evidențiază o pedagogie toxică și extrem de dăunătoare pentru copiii aflați în plină dezvoltare. Elevii nu sunt slujitorii profesorilor; ei sunt cei care descoperă ce este bine și ce este rău și pot deveni adevărați profesori pentru propriii lor profesori.

Comportamentul uman este îmbogățit prin cooperare, iar entuziasmul și curiozitatea copiilor sunt aliați puternici pentru învățare și colaborare.

Nu contează ce metodă pedagogică se utilizează; important este ca cei dedicați predării să aibă o adevărată vocație și să-și facă meseria din suflet.

Este esențial să respecte elevii, să le asculte nevoile, să le înțeleagă diferențele și să-i facă să simtă că au libertatea de a deveni independenți. Efortul și dedicarea lor sunt mult mai valoroase decât rezultatele obținute.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Recomandari si sfaturi

Articole similare


Cele mai noi articole

DC Conducem: Lecţie de educaţie rutieră pentru copii

Titi Aur, instructor de conducere defensivă, vine cu...


Top citite
Foto: Freepik@freepik

„Dacă, Doamne ferește, s-ar da așa ceva la BAC, nu ar mai lua nimeni examenul”, spune Prof. Mariana Badea

Cum susțin părinții, fără să realizeze, analfabetismul funcțional al copiilor? Prof. Mariana Badea: „Nu mi-aș fi imaginat vreodată! Este peste puterile mele” / FOTO: freepik.com @wavebreakmedia_micro

Cum susțin părinții, fără să realizeze, analfabetismul funcțional al copiilor? Prof. Mariana Badea: „Nu mi-aș fi imaginat vreodată! Este peste puterile mele” / VIDEO

Semnele care arată că ai primit o educație bună de la părinții tăi! Abilitățile care te fac să fii pregătit pentru succesul pe termen lung / FOTO: freepik.com @EyeEm

Semnele care arată că ai primit o educație bună de la părinții tăi! Abilitățile care te fac să fii pregătit pentru succesul pe termen lung

Prof. Mariana Badea, despre schimbările din sistemul de învățământ „Nu se mai numesc opere literare, se numesc texte, ca la manele” / FOTO: freepik.com@ zinkevych

Prof. Mariana Badea, despre schimbările din sistemul de învățământ: „Nu se mai numesc opere literare, se numesc texte, ca la manele” / VIDEO

pixel