Cum să crești copii inteligenți din punct de vedere emoțional? Strategii de la un specialist în dezvoltarea micuților: „Le-ați spus vreodată să nu plângă?”
Petruț Rizea a recunoscut că, inițial, au existat multe controverse pe marginea acestei măsuri, în special din cauza modului în care a fost percepută. „Ne-am trezit cu toții că e în Statutul Elevului”, a declarat acesta.
Profesorul pentru învățământul primar consideră totuși că această măsură are un scop educativ, explicând că este o strategie eficientă din perspectiva învățării cauză-efect: „E e o strategie bună, dacă ne referim la învățare la cauză-efect. Există niște cauze care produc anumite efecte sau există niște reguli pe care dacă le încalci, vei suporta niște consecințe”.
Cu toate acestea, învățătorul a subliniat importanța rolului profesorului care supraveghează elevii în detenție, sugerând că acesta ar trebui să inițieze discuții cu elevii pentru a înțelege comportamentul lor.
„Mai greu va fi în momentul în care copilul ajunge în acea sală de detenție și se relaxează `hai că am scăpat de oră și ce bine`. Nu!
Cred că profesorul acela care stă și supraveghează ar trebui, în măsura în care are el posibilitatea, să aibă discuții cu ei despre ce s-a întâmplat”, a mai subliniat Petruț Rizea la Părinți Prezenți, o emisiune marca ParintisiPitici.ro.
În opinia sa, măsura este necesară pentru a menține dreptul la educație al celorlalți elevi, subliniind că problemele de comportament trebuie abordate în mod responsabil.
„Nu poți să periclitezi dreptul la educație celorlalți copii. În momentul în care un copil are probleme de comportament și nu te poți înțelege cu el, e perfect normal. Și cred că indiferent că suntem părinți, profesori, elevi, trebuie să recunoaștem că e o problemă și chiar trebuie luate măsuri.
Eu o văd ca pe o măsură bună, ca pe o măsură care cumva îi va scoate puțin din zona lor de confort, îi va forța, îi va constrânge pe undeva să înțeleagă că societatea e formată din reguli, că oamenii funcționează și au niște drepturi, au niște obligații pe care trebuie să le respecte și că nu poți face ce vrei tu și nu poți reacționa cum vrei tu, bineînțeles, în mod negativ.
Nu vorbim de suprimarea originalității copilului. Nu! Când vorbim de momente negative care deranjează ora în care copilul e malițios, vorbește urât”, a mai adăugat Petruț Rizea.
SURSA FOTO: freepik.com @pixstocker
Petruț Rizea a mai subliniat faptul că această măsură ar trebui luată cu discernământ din partea cadrelor didactice.
„Un alt aspect important de menționat ar fi ca tu, ca profesor, ca învățător, în postura de cadru didactic, oricare ar fi disciplina pe care o predai, să folosești această unealtă care ți s-a oferit în momente în care consideri că e relevant s-o folosești, adică să nu abuzezi de ea! E posibil să existe cazuri în care să se abuzeze de ea”, a avertizat Rizea.
Învățătorul a evidențiat faptul că, deși sprijină sistemul de educație și dorește îmbunătățirea lui, este conștient și de imperfecțiunile existente.
„Mie îmi place să fiu transparent: eu țin cu sistemul, eu vreau binele sistemului, vreau să îl schimbăm, dar, în același timp, nu pot să nu-i văd și defectele. Deci, depinde foarte mult, de cum ziceam, de ce face elevul în camera de detenție.
Venim cu o strategie care într-adevăr s-a dovedit a fi bună din punct de vedere al regulilor ș.a.m.d. Însă, îi va lua mult timp să se acomodeze în spectrul social, pentru că nu suntem obișnuiți cu așa ceva. Noi am văzut-o doar prin filme când spunea profesorul `du-te în biroul directorului`”, a mai adăugat Petruț Rizea.
Petruț Rizea a subliniat că este esențial ca această cameră să nu fie privită ca o experiență traumatică, ci ca o consecință a nerespectării regulilor.
„Depinde și cum îi facem pe copii să privească această cameră de detenție. Nu trebuie privită ca pe o chestie traumatică”, a declarat el, sugerând că părinții au un rol important în explicarea conceptului.
Rizea recomandă o abordare clară și empatică în discuțiile cu copiii: „ar trebui să-l luăm pe copil la o discuție în care să-i spunem: `uite, această cameră este o sală în care te vei duce dacă vei depăși anumite limite. Uite, doamna învățătoare te respectă și-ți respectă și ție limitele, nu te forțează să faci lucruri care nu-ți plac, nu te forțează să faci lucruri care-ți fac rău, tot așa și tu ai obligația să manifești același respect. În momentul în care vei încălca această condiție, există niște consecințe, această cameră în care te vei duce. Nu se va întâmpla nimic, nu te va bate nimeni`”.
SURSA FOTO: freepik.com @EyeEm
Rizea a făcut referire la temerile exagerate apărute în rândul unor părinți și profesori, care au comparat camera de detenție cu o închisoare sau un lagăr, subliniind că aceste reacții sunt nejustificate.
„Am auzit mulți care se tem, văd camera asta ca pe o închisoare, ca pe un lagăr. Am auzit la un moment dat niște afirmații ale unor părinți, chiar și profesori, în care spuneau că e ca un lagăr. Astea sunt niște exagerări!
Trebuie să vedem părțile bune ale acestei camere de detenție. Depinde foarte mult tu, ca profesor, tu, ca părinte, cum îl ghidezi pe copil în a înțelege semnificația camerei de detenție. Adică, trebuie să-l faci să înțeleagă că e o chestie care se poate întâmpla pentru că trăim într-o societate în care trebuie să respectăm niște reguli”, a mai adăugat învățătorul.
Petruț Rizea a explicat că elevii nu sunt trimiși acolo din dorința de a-i pedepsi, ci pentru a sublinia importanța asumării consecințelor: „Nu te duce nimeni acolo de bunăvoie, nu vrea să te bage nimeni acolo, dar există și consecințe pe care tu trebuie să ți le asumi. Spre exemplu, te duci în camera de detenție, pierzi câteva lucruri din lecție, trebuie să le reiei”.
Rizea consideră că măsura va avea un impact mai mare asupra elevilor mai mari, care vor deveni mai atenți la comportamentul lor: „constrângerea asta mă gândesc că mai mult la elevii mai mari o să funcționeze. Constrângerea asta că nu mai pot face ce vor și când vor, să reacționeze cum vor, îi va face să fie puțin mai atenți și mai precauți în momentul în care vor avea anumite manifestări nepotrivite”.
În ceea ce privește copiii mai mici, Rizea este de părere că eficiența camerei de detenție depinde mai mult de modul în care părinții și profesorii le explică acest concept.
„La copiii mai mici, mai complicat, cred că ține mai mult de discuțiile pe care le ai tu cu el și cum îi explici că această cameră de detenție nu e o cameră de tortură, nu e o cameră în care te închide cineva, în care e întuneric beznă și vin bau-bau și fantomele și te apucă de obraji, de nas și de alte cele”.
URMĂRIȚI EMISIUNEA PĂRINȚI PREZENȚI INTEGRAL:
Publicitate
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.