Profesorii care predau pe baza „growth mindset” îmbunătățesc succesul școlar al elevilor. Concluzii din cercetările Stanford
Data publicării:
Cercetările au arătat că elevii care adoptă o mentalitate de creștere sunt mai dispuși să se provoace pe ei înșiși, să creadă în capacitatea lor de a realiza mai mult și să devină mai puternici, mai rezilienți și mai creativi în rezolvarea problemelor. Profesorii pot influența semnificativ dezvoltarea acestei mentalități în rândul elevilor.

Ce este „growth mindset” (n.r.- mentalitate de creștere)? Mentalitatea de creștere, pe scurt, reprezintă convingerea unui elev că inteligența sa poate fi extinsă și dezvoltată.

Pe de altă parte, mentalitatea fixă este credința că inteligența este o trăsătură fixă, imuabilă.

Acest concept a fost introdus de profesorul Carol Dweck de la Universitatea Stanford în cartea sa Mindset: The New Psychology of Success (2006).

Citește și Metoda Loci, una dintre cele mai eficiente strategii de memorare: Îmbunătățește înțelegerea și facilitează procesul de învățare

Mentalitate de creștere și învățare

Studiile lui Dweck arată că studenții cu o mentalitate de creștere îi depășesc constant pe cei cu o mentalitate fixă.

Conform cercetărilor sale despre tenacitatea academică, citate de teachingcommons.stanford.edu, Dweck și colegii săi au descoperit că un factor esențial în reziliența și succesul academic al unui elev este modul în care acesta percepe inteligența. Elevii pot considera inteligența fie ca pe o trăsătură fixă, pe care o au sau nu (mentalitate fixă), fie ca pe o abilitate maleabilă, care poate fi dezvoltată prin efort și învățare (mentalitate de creștere).

SURSA FOTO: freepik.com @syda_productions

Elevii cu o mentalitate fixă cred că abilitățile lor intelectuale sunt limitate și, de aceea, se concentrează mai mult pe a-și demonstra inteligența decât pe a o îmbunătăți. În fața provocărilor și eșecurilor, aceștia pot adopta gânduri și comportamente negative, precum a crede că „sunt incapabili”, a se simți descurajați sau a renunța.

În schimb, elevii cu o mentalitate de creștere văd provocările și eșecurile ca pe oportunități de a învăța. Astfel, aceștia răspund cu gânduri constructive (de exemplu, „poate ar trebui să-mi schimb strategia sau să depun mai mult efort”), cu sentimente pozitive (precum entuziasmul față de o provocare) și cu comportamente perseverente.

Cultivarea unei mentalități de creștere în sala de clasă

Iată câteva practici oferite de experții de la Stanford pe care le puteți adopta în sala de clasă pentru a cultiva o mentalitate de creștere în rândul elevilor, îmbunătățindu-le astfel învățarea și reziliența academică.

Vezi și Cercetătorii Stanford le răspund părinților care se întreabă dacă să-și înscrie copilul la școală sau să mai aștepte un an: „Studiul nostru a arătat asta!”

Fii transparent cu privire la mentalitatea de creștere

Creează un material despre ce înseamnă mentalitatea de creștere, cu concluzii importante din cercetări și de ce consideri că este relevantă în domeniul tău.

Elevii s-ar putea să nu conștientizeze că adoptă o mentalitate fixă în mediile academice sau că pot dezvolta o mentalitate de creștere prin practică.

Abordează idei fixe despre abilități

Indiferent de disciplina ta, reamintește-le elevilor că abilitățile lor nu sunt înnăscute și pot fi îmbunătățite. Poți vorbi despre seturi de abilități accentuând mentalitatea de creștere.

De exemplu, spune la clasă: „Nu există o persoană `matematică`; suntem cu toții aici pentru a ne îmbunătăți la matematică” sau „A fi un cititor rapid sau un scriitor bun nu este ceva automat; învățăm aceste abilități în acest semestru.”

Modelează efortul

Împărtășește cu elevii propriile dificultăți cu materiale provocatoare, arătând că expertiza vine prin practică.

De exemplu: „Când am întâlnit prima dată acest subiect la facultate, mi-a fost greu. Am citit și recitit de mai multe ori, dar am perseverat și am reușit.” Nu ezita să spui „Nu știu” sau „Nu înțeleg”.

Dacă un elev pune o întrebare la care nu știi răspunsul, fă-ți un obicei să cauți răspunsul și să îl prezinți la începutul următoarei ore. Poți implica și elevii în acest proces, căutând împreună soluția.

Dacă ai înțeles greșit un concept o perioadă lungă de timp, nu ezita să le spui elevilor!

SURSA FOTO: freepik.com @syda_productions

 

Folosește întrebări care stimulează gândirea și învățarea

Adresează întrebări autentice și deschise, astfel încât elevii să se concentreze pe procesul de gândire, nu doar pe răspunsurile corecte sau greșite pe care le cunosc deja.

Lăudați elevii pentru efortul lor (dar nu doar pentru efort)

Întărește perseverența și reziliența, mai ales când elevii depun eforturi suplimentare, cum ar fi să vină la consultații sau să trimită revizuiri la teste sau lucrări.

Evită să folosești expresii precum „înzestrat” sau „inteligent” care descriu mai degrabă inteligența decât efortul.

Încurajează mentalitatea de creștere prin evaluare

Oferă lucrări care permit creșterea, reflecția și îmbunătățirea, cum ar fi mai multe versiuni ale unei lucrări sau oportunități de a răspunde la feedback.

Dacă este posibil, implementează strategii flexibile de notare. De exemplu, permite elevilor să-și revizuiască primul examen pentru a obține puncte suplimentare sau folosește o „notă oblică” (A-/B+), oferind elevilor opțiunea de a accepta nota mai mică sau de a îmbunătăți lucrarea pentru o notă mai bună.

După sarcini și examene provocatoare, încurajează elevii să vadă dificultățile ca pe oportunități de învățare.

Încurajează practica și feedback-ul

Evită discrepanțele între ceea ce se face la clasă și ce se așteaptă la teme și examene.

SURSA FOTO: freepik.com @volodymyr-t

Ajută elevii cu strategiile și abordările lor de învățare

Integrează strategiile de învățare în conținutul predat. De exemplu, poți distribui o fișă cu cele mai bune practici pentru susținerea examenelor sau metode care să-i ajute să citească mai eficient.

Structurați-vă timpul de predare folosind practici care îi ajută pe elevi să absoarbă informațiile, cum ar fi notarea întrebărilor pe tablă și reluarea conceptelor după examene sau sarcini dificile.

Alte perspective asupra mentalității de creștere

Susținătorii mentalității de creștere afirmă că adoptarea acesteia și transmiterea ei elevilor îi încurajează pe aceștia să își asume riscuri și le îmbunătățește semnificativ procesul de învățare.

Pe de altă parte, criticii se tem că acest concept este prea simplificat sau captivant. Mentalitatea de creștere a fost asociată cu cercetările dr. Angela Duckworth despre „grit” – adică perseverența și determinarea elevilor. Unii observatori susțin că predarea care se concentrează doar pe seriozitate și perseverență pune prea mult accent pe efortul elevului, neglijând rolul profesorului și al instituției în procesul educațional.

Nu doar efort: reconsiderarea mentalității de creștere, efortului și laudelor

SURSA FOTO: freepik.com @syda_productions

De la adoptarea sa pe scară largă, Dweck a revizuit conceptul de mentalitate de creștere și și-a exprimat îngrijorarea cu privire la excesul de simplificări. Ea subliniază că mentalitatea de creștere nu se limitează doar la efort. De asemenea, le reamintește profesorilor că efortul și grija sunt pașii inițiali în drumul spre obiectivele de învățare și dezvoltare.

Pentru Dweck, laudele excesive acordate elevilor doar pentru efortul lor pot crea alte probleme. Ea evidențiază faptul că elevii au nevoie de întăriri pozitive și feedback constructiv pentru a se îmbunătăți semnificativ.

În cele din urmă, Dweck își exprimă îngrijorarea că profesorii ar putea învinovăți o mentalitate fixă pentru performanțele slabe ale elevilor. Ea încurajează cadrele didactice să susțină elevii în călătoria lor spre adoptarea unei mentalități de creștere și să integreze acest principiu în propriul stil de predare.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Recomandari si sfaturi

Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite
De ce copilul cere atenție, chiar și după o zi petrecută împreună? Oana Moraru: „Are dreptate când cere mai mult, după ce i-am dat toată energia și timpul nostru?” / FOTO: freepik.com @EyeEm

De ce copilul cere atenție, chiar și după o zi petrecută împreună? Oana Moraru: „Are dreptate când cere mai mult, după ce i-am dat toată energia și timpul nostru?”

Metoda Loci, una dintre cele mai eficiente strategii de memorare: Îmbunătățește înțelegerea și facilitează procesul de învățare / FOTO: freepik.com @EyeEm

Metoda Loci, una dintre cele mai eficiente strategii de memorare: Îmbunătățește înțelegerea și facilitează procesul de învățare

Cercetătorii Stanford le răspund părinților care se întreabă dacă să-și înscrie copilul la școală sau să mai aștepte un an: „Studiul nostru a arătat asta!” / FOTO: freepik.com @EyeEm

Cercetătorii Stanford le răspund părinților care se întreabă dacă să-și înscrie copilul la școală sau să mai aștepte un an: „Studiul nostru a arătat asta!”

Cum să-ți dai seama când un copil nu este bine la școală? Există semne care vorbesc în locul lui! / FOTO: freepik.com @ simonova1407

Cum să-ți dai seama când un copil nu este bine la școală? Există semne care vorbesc în locul lui!

pixel