10 tehnici de parenting tradițional pe care generația modernă ar trebui să le redescopere: Lecții valoroase din trecut pentru părinți de astăzi
Studiul, publicat în prestigioasa revistă medicală JAMA Pediatrics, a implicat un eșantion semnificativ de peste 7.000 de copii, în vederea evaluării impactului expunerii la dispozitivele electronice asupra mai multor domenii ale dezvoltării lor. Printre aceste domenii s-au numărat comunicarea, abilitățile motorii grosiere și fine, capacitatea de rezolvare a problemelor, precum și abilitățile personale și sociale.
Rezultatele studiului au indicat că există o corelație între timpul petrecut în fața ecranelor și întârzierile în dezvoltarea comunicării și a capacităților de rezolvare a problemelor. Mai exact, copiii care au fost expuși mai mult timp la aceste dispozitive electronice în primul an de viață au prezentat întârzieri semnificative în dezvoltarea abilităților de comunicare și de rezolvare a problemelor la vârsta de 2 și 4 ani.
Această cercetare subliniază importanța monitorizării și reglementării timpului petrecut de către copii în fața ecranelor, mai ales în primii ani de viață, perioadă critică pentru dezvoltarea funcțională a acestora. Limitarea expunerii la dispozitivele electronice și promovarea interacțiunii directe, a comunicării verbale și a activităților practice ar putea juca un rol esențial în susținerea dezvoltării optime a abilităților de comunicare și a aptitudinilor cognitive la copiii mici.
SURSA FOTO: freepik.com @user19739995
Timpul pe ecran reprezintă intervalul de timp pe care indivizii îl dedica vizionării televizorului, participării la jocuri video sau folosirii dispozitivelor electronice precum telefoane mobile și tablete, conform declarațiilor cercetătorilor din domeniu. Cu fiecare zi ce trece, îngrijorarea cu privire la extinderea acestui interval de timp dedicat activităților pe ecran crește, în special în cazul copiilor, deoarece acest obicei conduce la scăderea activității fizice și, în consecință, la riscul de a dezvolta obezitate.
Organizația Mondială a Sănătății (OMS) aduce în prim-plan necesitatea restricționării duratei petrecute în fața ecranelor pentru copii la o limită de doar o oră, subliniind în același timp importanța îndrumării lor către activități recreative și plăcute din punct de vedere fizic.
Numeroase studii au investigat impactul utilizării telefoanelor mobile asupra evoluției generale a dezvoltării copiilor. Rezultatele acestor cercetări au scos în evidență că există domenii-cheie ale dezvoltării care sunt puternic afectate. Printre acestea se numără:
Comunicarea: Timpul prelungit petrecut în fața telefonului mobil poate perturba dezvoltarea abilităților de comunicare la copii. Interacțiunile limitate cu mediul și cu ceilalți pot afecta capacitatea de a exprima gânduri și sentimente.
Abilitățile de viață cotidiană: Utilizarea excesivă a dispozitivelor mobile poate influența negativ dezvoltarea abilităților necesare pentru gestionarea activităților zilnice, cum ar fi îmbrăcatul, hrănirea și igiena personală.
Socializarea: Copiii expuși pe termen lung la telefoanele mobile pot avea dificultăți în dezvoltarea abilităților sociale esențiale, precum interacțiunea cu colegii sau dezvoltarea empatiei.
Abilitățile motorii: Utilizarea dispozitivelor electronice în locul activităților fizice poate afecta dezvoltarea abilităților motorii, atât cele brute (de exemplu, alergatul), cât și cele fine (de exemplu, scrierea).
Abilitățile de rezolvare a problemelor: Excesul de timp petrecut în fața ecranelor poate inhiba dezvoltarea abilităților de analiză și rezolvare a problemelor la copii.
Abilitățile personale și sociale: Interacțiunile personale sunt esențiale pentru dezvoltarea abilităților de colaborare, comunicare și relaționare cu ceilalți. Utilizarea excesivă a telefonului mobil poate afecta aceste aspecte.
Dezvoltarea cognitivă: Utilizarea prelungită a ecranelor poate influența dezvoltarea cognitivă a copiilor, inclusiv capacitatea de concentrare și prelucrare a informațiilor.
Dezvoltarea socio-emoțională: Interacțiunile cu ecranele pot perturba dezvoltarea aspectelor socio-emoționale ale copiilor, precum gestionarea emoțiilor și relaționarea cu ceilalți.
Dezvoltarea limbajului: Expunerea prea mare la dispozitivele electronice poate afecta dezvoltarea limbajului și capacitatea de a comunica eficient.
Problemele de atenție, comportament și tulburări de dezvoltare: Utilizarea excesivă a ecranelor poate contribui la problemele de atenție, comportament și poate crește riscul apariției tulburărilor de dezvoltare, cum ar fi tulburarea din spectrul autismului.
Aceste concluzii din studii arată cât de complexă și vastă poate fi influența utilizării ecranelor asupra dezvoltării copiilor și subliniază necesitatea unei abordări echilibrate și conștiente în ceea ce privește timpul petrecut în fața ecranelor.
SURSA FOTO: freepik.com @faiz ch
Cercetarea recent efectuată a adus la lumină rezultate semnificative. Concluziile sale au fost elaborate pe baza unei analize atente, care a inclus completarea unui chestionar detaliat de către participanți. Întrebarea centrală a chestionarului a fost formulată astfel: „Într-o zi obișnuită, cât timp le permiteți copiilor să petreacă privind la televizor, jucând jocuri video, interacționând pe internet (inclusiv prin intermediul telefoanelor mobile și tabletelor) etc.?”
Răspunsurile au fost încadrate în cinci categorii distincte: niciun timp alocat, mai puțin de 1 oră, între 1 și mai puțin de 2 ore, între 2 și mai puțin de 4 ore sau 4 sau mai multe ore în fiecare zi. Acest recent studiu revoluționar a adus la lumină o constatare importantă: expunerea la ecran pentru mai mult de 4 ore pe zi a fost asociată cu întârzieri semnificative în dezvoltarea abilităților de comunicare și a capacităților de rezolvare a problemelor la vârstele de 2 și 4 ani.
Vezi și Ecranele, „babysitterul” generației Alpha. Un studiu recent arată o situație alarmantă
Voci autorizate din domeniul sănătății emit avertismente clare către părinți, subliniind importanța diminuării dependenței copiilor de dispozitivele electronice, întrucât aceasta influențează în mod negativ nu doar calitatea somnului, dar și starea generală de bine. Experții argumentează că, prin adoptarea unor măsuri în acest sens, se pot obține îmbunătățiri semnificative în ceea ce privește activitatea fizică, sedentarismul și nivelul de odihnă al copiilor în primii ani de viață. Aceste îmbunătățiri nu doar că vor aduce beneficii sănătății fizice și mentale a celor mici, dar vor contribui și la prevenirea afecțiunilor grave, precum obezitatea infantilă și bolile asociate care pot apărea mai târziu în viață.
Fiona Bull, coordonatoarea programului Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) pentru monitorizarea și prevenirea bolilor netransmisibile, subliniază că intervenția asupra timpului petrecut în fața ecranelor reprezintă un pas esențial către promovarea stării de sănătate în rândul copiilor. Abordarea aceasta se află în concordanță cu direcția prezentată într-un raport publicat de Asociația Americană de Optometrie, care subliniază că reducerea expunerii la ecrane poate contribui la prevenirea multor afecțiuni.
SURSA FOTO: freepik.com @vecstock
Pe fundalul preocupărilor tot mai mari legate de sănătatea copiilor, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) vine cu recomandări precise pentru segmentul de vârstă cuprins între 1 și 2 ani. Conform experților, acești tineri exploratori ar trebui să se bucure de minimum 180 de minute de activitate fizică, diversificată și adaptată nevoilor lor în acest interval de vârstă. Importanța acestor activități este cu atât mai mare cu cât ele contribuie la fundamentarea unui stil de viață sănătos și echilibrat încă de la vârste fragede.
Recomandările OMS susțin că aceste activități ar trebui să cuprindă o gamă variată de intensități, de la moderate până la viguroase, și să fie pe parcursul întregii zile. Tocmai această diversitate este considerată esențială pentru a asigura o dezvoltare armonioasă și pentru a încuraja entuziasmul copiilor față de mișcare.
Cu toate acestea, experții atrag atenția asupra importanței gestionării timpului petrecut în fața ecranelor, în special în această etapă a vieții. În conformitate cu aceste indicații, copiii cu vârsta de 1 an nu ar trebui să fie expuși la activități sedentare pe ecran, precum vizionarea televizorului sau a videoclipurilor. În cazul celor de 2 ani, se sugerează ca timpul alocat activităților pe ecran să nu depășească o oră, cu încurajarea unei diminuări suplimentare a acestuia.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Pe măsură ce temperaturile...
Preot profesor univ. dr. Radu...
Magia Crăciunului este deja...
Raluca-Emima Vasilciuc și...
Nu există nicio modalitate mai...