Ce înseamnă pentru un copil să aibă abilități intelectuale ridicate
Data publicării:
Capacitățile intelectuale înalte se manifestă în moduri care pot surprinde atât părinții, cât și educatorii. 

Trebuie să știm că nu este vorba doar de o „inteligență superioară” sau de performanțe academice excelente, ci de o combinație de caracteristici cognitive, emoționale și creative care îi disting pe acești copii.

Înțelegerea modului în care se manifestă aceste capacități este esențială pentru identificarea și sprijinirea acestor copii. În acest articol, în calitate de psiholog, vă spun ce înseamnă pentru un copil să aibă capacități înalte. 

Citește Aplicația utilizată de milioane de elevi pentru rezolvarea temelor în timp record: Ajutor sau piedică în procesul educațional?

Cu alte cuvinte, în ce se traduc aceste capacități înalte, cum se manifestă ele...? Vorbim despre cele opt „simptome” cheie și câteva exemple. Amintiți-vă, totuși, că nu toți copiii cu capacități înalte manifestă toate aceste caracteristici, deoarece fiecare caz este diferit.

Curiozitatea insațiabilă: dorința constantă de a ști mai multe

Unul dintre primele semne ale abilităților înalte este curiozitatea aproape nelimitată și insațiabilă. Copiii cu acest profil își bombardează adesea părinții și profesorii cu întrebări complexe.

Ei nu se mulțumesc cu răspunsuri simple și caută mereu să afle mai multe.

De exemplu, un copil de șase ani poate întreba: „De ce este cerul albastru?” și, după ce primește un răspuns despre împrăștierea luminii, insistă: „Și de ce se împrăștie lumina așa? Această urmărire neîncetată a cunoașterii arată o capacitate de a conecta idei și concepte abstracte.

Gândirea divergentă: raționamentul dintr-o altă perspectivă.

O altă caracteristică distinctivă este capacitatea lor de a gândi „în afara cutiei”, adică de a „gândi atipic sau de a merge dincolo”. Gândirea divergentă sau gândirea laterală le permite să găsească soluții creative la problemele cotidiene sau să reinterpreteze normele stabilite.

Memorie excepțională: reținerea și conectarea informațiilor

Mulți copii foarte capabili au o memorie care pare „fotografică”. Ei rețin fapte, date sau informații complexe cu o ușurință surprinzătoare și le conectează la idei noi.

Imaginați-vă un copil care, după ce a auzit o dată numele planetelor, poate să le recite în ordine și să le explice principalele caracteristici săptămâni mai târziu. Această capacitate de a stoca și recupera informații este esențială pentru dezvoltarea lor cognitivă.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Raluca Panțiru
Categorie: Parenting

Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite
„Dragi părinți, cea mai bună meserie de pe planetă și cea mai bănoasă este ASTA!” Teodora Mețiu, cea mai importantă lecție pentru succesul unui copil! / FOTO: freepik.com @tan4ikk

„Dragi părinți, cea mai bună meserie de pe planetă și cea mai bănoasă este ASTA!” Teodora Mețiu, lecție importantă pentru creșterea unui copil de succes / VIDEO

3 comportamente ale părinților care cresc copii nefericiți, potrivit unui psiholog / FOTO: freepik.com @Halinskyi Maksym

3 comportamente ale părinților care cresc copii nefericiți, potrivit unui psiholog

Tăcerea în clasă: disciplină sau problemă ascunsă? Semnele care ar trebui să-i alarmeze pe profesori / FOTO: freepik.com @standret

Tăcerea în clasă: disciplină sau problemă ascunsă? Semnele care ar trebui să-i alarmeze pe profesori

Teodora Mețiu, apel la trezire pentru părinți: „O să sune foarte dur! Am observat că prostituăm «te iubesc»-ul!” / SURSA FOTO: freepik.com @sweet-ice87

Teodora Mețiu, apel la trezire pentru părinți: „O să sune foarte dur! Am observat că prostituăm «te iubesc»-ul!” / VIDEO

pixel