Ce înseamnă pentru un copil să aibă abilități intelectuale ridicate
Data publicării:
Raluca Panțiru
Autorul articolului: Raluca Panțiru
Categorie: Parenting
Capacitățile intelectuale înalte se manifestă în moduri care pot surprinde atât părinții, cât și educatorii. 

Trebuie să știm că nu este vorba doar de o „inteligență superioară” sau de performanțe academice excelente, ci de o combinație de caracteristici cognitive, emoționale și creative care îi disting pe acești copii.

Înțelegerea modului în care se manifestă aceste capacități este esențială pentru identificarea și sprijinirea acestor copii. În acest articol, în calitate de psiholog, vă spun ce înseamnă pentru un copil să aibă capacități înalte. 

Citește Aplicația utilizată de milioane de elevi pentru rezolvarea temelor în timp record: Ajutor sau piedică în procesul educațional?

Cu alte cuvinte, în ce se traduc aceste capacități înalte, cum se manifestă ele...? Vorbim despre cele opt „simptome” cheie și câteva exemple. Amintiți-vă, totuși, că nu toți copiii cu capacități înalte manifestă toate aceste caracteristici, deoarece fiecare caz este diferit.

Curiozitatea insațiabilă: dorința constantă de a ști mai multe

Unul dintre primele semne ale abilităților înalte este curiozitatea aproape nelimitată și insațiabilă. Copiii cu acest profil își bombardează adesea părinții și profesorii cu întrebări complexe.

Ei nu se mulțumesc cu răspunsuri simple și caută mereu să afle mai multe.

De exemplu, un copil de șase ani poate întreba: „De ce este cerul albastru?” și, după ce primește un răspuns despre împrăștierea luminii, insistă: „Și de ce se împrăștie lumina așa? Această urmărire neîncetată a cunoașterii arată o capacitate de a conecta idei și concepte abstracte.

Gândirea divergentă: raționamentul dintr-o altă perspectivă.

O altă caracteristică distinctivă este capacitatea lor de a gândi „în afara cutiei”, adică de a „gândi atipic sau de a merge dincolo”. Gândirea divergentă sau gândirea laterală le permite să găsească soluții creative la problemele cotidiene sau să reinterpreteze normele stabilite.

Memorie excepțională: reținerea și conectarea informațiilor

Mulți copii foarte capabili au o memorie care pare „fotografică”. Ei rețin fapte, date sau informații complexe cu o ușurință surprinzătoare și le conectează la idei noi.

Imaginați-vă un copil care, după ce a auzit o dată numele planetelor, poate să le recite în ordine și să le explice principalele caracteristici săptămâni mai târziu. Această capacitate de a stoca și recupera informații este esențială pentru dezvoltarea lor cognitivă.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Articole similare

Cum pot părinții să-și ajute copiii să depășească traumele

Neuropsihologul spaniol Alvaro Bilbao oferă părinților...

Sfaturi de aur pentru părinți înainte de Evaluarea Națională

Luni, 23 iunie, elevii de clasa a VIII-a se pregătesc...

Aceste obiceiuri ale bunicilor îi jenează pe nepoți

Generația Baby Boomer, născută între 1946 și 1964, are...



Cele mai noi articole

Sfaturi de aur pentru părinți înainte de Evaluarea Națională

Luni, 23 iunie, elevii de clasa a VIII-a se pregătesc...


Top citite

Daniel David, anunț despre salariile profesorilor: „Un ministru nu poate spune altceva. Este atât ilegal, cât şi imoral”

Ministerul Educației: „Nu avem fonduri pentru plata voucherelor de vacanță”. Ce le-a spus ministrul Daniel David sindicaliștilor

Schimbare majoră în liceele din România: Elevii care intră în clasa a IX-a anul viitor vor avea șansa să-și creeze singuri orarul. Marian Staș: „Așa cum e acum la noi acum, nu e la nimeni”

Sfârșit de an școlar: Mesaje frumoase, emoționante și amuzante pentru învățătoare, profesori, diriginte, de la copii, părinți și chiar colegi

pixel