Copii prematuri: Nașterea cu câteva săptămâni mai devreme poate perturba viața școlară chiar și nouă ani mai târziu, dezvăluie un nou studiu
Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Recomandari si sfaturi
Un studiu realizat în Australia scoate la iveală legătura directă dintre nașterea prematură, între 32 și 36 de săptămâni de sarcină, și dificultăți în dezvoltarea funcțiilor executive în copilărie. Aceste dificultăți pot influența negativ performanțele școlare și reglarea emoțională, chiar și ani mai târziu.

În obstetrică, unele decizii pot părea lipsite de importanță atunci când sunt privite superficial. Totuși, consecințele lor pot fi de durată.

Fiecare săptămână petrecută în uter contează enorm. De exemplu, a te naște în săptămâna 34 nu este același lucru cu a te naște în săptămâna 35 și cu atât mai puțin în săptămâna 39. Chiar dacă, la prima vedere, diferența pare minoră, cercetările arată că impactul poate fi semnificativ.

CITEȘTE ȘI Record negativ de nașteri premature. Tot mai mulți bebeluși se nasc înainte de termen

Cercetătorii au urmărit evoluția a peste 400 de copii timp de nouă ani

SURSA FOTO: freepik.com @user20558255

Un studiu longitudinal recent, publicat în The Journal of Pediatrics, aduce date în acest sens. Echipa de cercetare condusă de Lauren Rossetti de la Universitatea Monash (Australia) a urmărit evoluția a peste 400 de copii timp de nouă ani.

Obiectivul a fost să se observe dacă nașterea între 32 și 36 de săptămâni, clasificată drept „prematuritate moderată până la târzie”, are efecte asupra dezvoltării cognitive și comportamentale în perioada școlară.

Rezultatele sunt îngrijorătoare: la vârsta de 9 ani, copiii născuți cu câteva săptămâni înainte de termen manifestă dificultăți în două funcții: memoria de lucru și capacitatea de a planifica sau de a rezolva probleme.

Ce este cu adevărat remarcabil (sau alarmant, în funcție de perspectivă) este că aceste efecte apar chiar și în absența altor complicații medicale la naștere.

Studiul confirmă o realitate tot mai susținută de cercetare: chiar și o diferență de o singură săptămână, să te naști în săptămâna 33 față de 34, sau înainte de 36 față de după 36, poate avea un impact mare asupra dezvoltării copilului.

Detalii despre studiul australian: legătura dintre nașterea prematură și dezvoltarea copilului până la vârsta de 9 ani

Studiul face parte din cohorta LaPrem, care a inclus 402 copii născuți la Spitalul Regal de Femei din Melbourne, Australia, în perioada 2009 - 2012, informează Ser Padres. Jumătate dintre aceștia s-au născut între 32 și 36 de săptămâni de sarcină (grupul cu prematuritate moderată până la târzie - MLP), iar cealaltă jumătate la termen, adică la cel puțin 37 de săptămâni, cu greutate normală la naștere și fără complicații medicale.

La vârsta de 9 ani (vârstă corectată, care ține cont de săptămânile lipsă la naștere), copiii au fost evaluați cu ajutorul unor teste neuropsihologice standardizate, completate de chestionare adresate părinților.

Ce a analizat studiul: funcția executivă în trei dimensiuni

Cercetătorii au evaluat trei componente ale funcției executive:

Controlul atenției: capacitatea de a se concentra și de a ignora factorii perturbatori;

Flexibilitatea cognitivă: abilitatea de a comuta între sarcini sau de a adopta noi strategii;

Stabilirea obiectivelor: planificare, raționament, rezolvarea problemelor.

Un aspect important al studiului a fost integrarea percepției parentale: părinții au completat chestionare despre comportamentul executiv al copiilor în viața de zi cu zi, oferind astfel o perspectivă realistă, ancorată în cotidian.

Pentru a asigura acuratețea rezultatelor, cercetătorii au ajustat datele în funcție de factori precum nivelul de risc social sau prezența nașterilor multiple.

În plus, pentru a compensa datele lipsă, au fost utilizate metode statistice riguroase, precum imputarea multiplă.

Cum influențează nașterea prematură copilăria

Rezultatele confirmă tendințele observate și în alte studii, însă vin acum cu un grad mai mare de precizie: nașterea prematură poate avea efecte pe termen lung, cel puțin până la vârsta de 9 ani, în special asupra abilităților necesare în mediul școlar.

Iată cele mai relevante concluzii ale cercetării:

Copiii din grupul MLP au avut un risc aproape dublu de a prezenta dificultăți în memoria de lucru și în planificarea vizuală, comparativ cu cei născuți la termen.

Familiile lor au semnalat mai frecvent probleme de organizare zilnică, control comportamental și reglare emoțională.

Nu au fost observate diferențe semnificative în sarcinile care măsoară atenția susținută sau schimbarea de sarcini, posibil pentru că testele aplicate nu au fost suficient de dificile pentru a detecta deficiențe mai subtile.

Modelul de vulnerabilitate observat, afectarea memoriei de lucru și a planificării, este similar cu cel identificat anterior la copiii născuți foarte prematur (sub 32 de săptămâni).

Cu alte cuvinte, chiar dacă prematurii moderați sunt adesea considerați „cu risc scăzut”, realitatea arată că și aceștia pot avea nevoie de sprijin suplimentar în anii de școală.

Prematurii care se descurcă bine: performanțe în limita mediei

SURSA FOTO: freepik.com @noelia.uroz

Vestea bună este că studiul arată că nu este necesar să medicalizăm sau să patologizăm aceste constatări. De fapt, majoritatea copiilor născuți prematur moderat și târziu (MLP) au avut rezultate situate în intervalul mediu de performanță.

Totuși, chiar dacă efectele observate sunt mici din punct de vedere statistic, la nivelul întregii populații ele pot duce la o nevoie mai mare de sprijin psihopedagogic, intervenții educaționale timpurii sau programe de consolidare academică.

Mai important, aceste concluzii ne ajută să înțelegem de ce unii copii întâmpină dificultăți la școală, chiar dacă nu au avut probleme medicale semnificative la naștere.

Funcția executivă, „CEO-ul” creierului copilului

Funcția executivă este deseori comparată cu un director general (CEO) al creierului, pentru că are rolul de a gestiona atenția, a organiza informațiile și a regla emoțiile.

Aceste abilități sunt foarte importante în viața școlară, influențând totul, de la urmarea instrucțiunilor, la rezolvarea problemelor de matematică sau gestionarea frustrării.

Recomandările specialiștilor: sprijin, informare și tehnici simple acasă

Cercetătorii recomandă ca părinții să primească informații despre impactul prematurității încă din timpul sarcinii, astfel încât să înțeleagă de ce contează săptămâna nașterii în dezvoltarea ulterioară a copilului.

De asemenea, ei subliniază importanța ca pediatrii și profesorii să fie informați dacă un copil s-a născut prematur, o practică deja obișnuită în Spania, dar mai puțin prezentă în alte țări.

Pentru susținerea dezvoltării funcției executive acasă, specialiștii recomandă:

organizatoare vizuale (pentru structurarea rutinei zilnice),

împărțirea sarcinilor în pași simpli,

jocuri care stimulează memoria și abilitățile de planificare.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite

„Stai așa...” Remarca jignitoare pe care profesorii o aud an de an de la părinți. Răspunsul unui cadru didactic, sătul de această lipsă de respect, a devenit viral

„Prima oră după școală ar trebui să fie una sacră!” Iată ce ar trebui să faci (și ce să NU faci niciodată) în acest moment critic din ziua copilului tău

Poate copilul meu să lipsească de la școală cu câteva zile înainte de vacanța de vară? Ce riscuri implică această decizie?

„Copilărie, nu pleca!” Melodia lansată pe 1 Iunie care o să-ți „rupă” inima în cel mai frumos mod! Prof. Mirela Paraleu Cicu: „Când îmi vin idei spontane, iese bine de fiecare dată!” / VIDEO

pixel