„De ce eu, ca ministru, trebuie să iau aceste măsuri? Nu eu am contribuit la acest deficit major!” Daniel David, două TEME pentru sistemul de Educație: „Sunt multe lucruri pe care putem să construim”
Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Social
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a vorbit despre „lucrurile” pe care „putem să construim” în urma măsurilor luate în Legea 141/2025, cunoscută ca „Legea Bolojan”. De asemenea, oficialul a precizat și două teme pe care le dă sistemului de Educație. 

Unul dintre temele atinse de Daniel David a fost situația profesorilor. În plină criză bugetară, el a admis că trebuie regândit modul în care se plătește „plata cu ora”, adică acele sume suplimentare pe care cadrele didactice le primesc pentru orele în plus.

„Pentru profesori poate ar trebui să gândim diverse sume diferențiate pentru plata cu ora de anul viitor, pentru bugetul din 2026. În funcție de mediul în care lucrezi, una este mediul urban, alta este poate mediul rural. Asta ar putea fi o temă de gândire, a spus Daniel David. 

CITEȘTE ȘI Școala va începe „probabil” cu „un boicot, nu ştiu de ce anvergură”, admite ministrului Daniel David: „Nu ştiu care este magnitudinea acestui proces”

Directorii de școli, între modelul didactic și cel managerial

O altă temă lansată de ministru privește funcția de director de unitate școlară. Daniel David ridică o întrebare: este acesta cel mai bun model pentru a conduce o școală?

„De asemenea, o altă temă pe care aș vrea să o dau sistemului, este cum gândim funcția de director și cum gândim reorganizarea inspectoratelor școlare. Director de unitate școlară, de la toate nivelurile.

În acest moment noi avem un model mai degrabă didactic, adică directorul este și cadru didactic, se degrevează de anumite ore, are la salariu în plus între 10 și 15%, dar poate că vom dori să gândim un model mai managerial. Nu știu! Aș vrea să problematizăm acest lucru să vedem dacă degrevările care au fost propuse acum sunt degrevări care îi permit să funcționeze eficient sau nu. Sunt lucruri care ar putea fi gândite în anul 2026. 

La fel, în zona inspectoratelor, va trebui să vedem dacă degrevările care sunt, sunt suficiente pentru a-și desfășura activitatea, gândim anul viitor niște flexibilizări”, a mai spus ministrul Daniel David.

Daniel David: „Sunt multe lucruri pe care putem să construim”

În final, Daniel David a vorbit și despre propriul parcurs, mărturisind că nu și-a dorit să fie „ministrul măsurilor nepopulare”.

Sunt multe lucruri pe care putem să construim, dar oamenii - asta aș vrea să înțeleagă - nu sunt măsuri pe care le-ai luat pentru reformă pentru că le-ai vrut, fiindcă așa ai tu viziunea, sunt măsuri de supraviețuire și pe ele putem construi pentru la anul”

Jurnalistul Radu Tudor i-a adresat o întrebare care stă pe buzele tuturor în aceste zile: „De ce eu?”, iar ministul a spus:

„Să vă răspund retoric? De ce eu ca ministru trebuie să iau aceste măsuri?nu eu am contribuit la acest deficit major. Eu am venit în lumea asta politică de la începutul anului, ca tehnocrat.

În primul mandat am venit într-o criză politică și de austeritate, în al doilea mandat am prins o criză economică și eu cred că eram mai potrivit pentru niște perioade de normalitate pentru a face acele reforme.

Dar, în același timp, mi-am dat seama în al doilea mandat că dacă nu luăm aceste măsuri de criză, blocăm sistemul nostru și punem la risc întreaga țară. Nu este ceva care să-mi placă, dar ăsta este adevărul”, a mai adăugat ministrul David, într-o ediție specială de la Antena 3 CNN

VEZI ȘI:

Va începe sau nu școala pe 8 septembrie? Ministrul David răspunde direct și face un APEL către profesori: „Hai să începem şcoala, hai să construim pe această supărare”

Semnal ROȘU pentru 8 septembrie: Scenarii posibile pentru prima zi de școală. Ce ne arată faptele de până acum și ce s-ar putea întâmpla în Ziua 1 (analiză)

Referendum pentru boicotarea anului şcolar: Profesorii spun NU „legii Bolojan” şi ameninţă că şcoala NU va începe pe 8 septembrie

Profesorii români care predau în străinătate spun ce fac alte țări pentru a avea școli performante. Prof. Lomaca: „Facem o clasă nouă dacă trecem de 20 de elevi”

„Nu e corect față de elevi!” Reformele din Educație îi forțează pe profesori să predea discipline pe care nu le-au mai predat niciodată: „Copiii nu merită să aibă informații de la cineva calificat?”



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite

Semnal ROȘU pentru 8 septembrie: Scenarii posibile pentru prima zi de școală. Ce ne arată faptele de până acum și ce s-ar putea întâmpla în Ziua 1 (analiză)

Miracolul Hannah din tragedia care a cutremurat Germania: Fetița româncă de nici doi ani, prinsă într-un șir de crime, a revenit la viață datorită bunicii

Primul caz uman de parazit care mănâncă țesuturile, confirmat de medici. Specialiștii trag un semnal de alarmă asupra infecțiilor care pot fi fatale

Înapoi la școală! 6 obiceiuri care îi ajută cu adevărat pe copii să înceapă anul cu dreptul, potrivit profesorilor: „Adevăratul succes al elevilor nu se găsește pe rafturile cu papetărie!”

pixel