De ce nu ar trebui să obligăm copiii să împartă cu ceilalți
Data publicării:
Raluca Panțiru
Autorul articolului: Raluca Panțiru
Categorie: Comportamente si Emotii
Un copil care refuză să împartă o jucărie este adesea văzut ca fiind egoist sau needucat. 

În realitate, refuzul de a împărți este adesea un comportament natural, specific unei anumite etape de dezvoltare, iar forțarea copilului să cedeze ceea ce îi aparține poate avea efecte negative pe termen lung.

SURSA FOTO: Freepik.com@philipimages

CITEȘTE ȘI Aceasta este vârsta la care copilul începe să înțeleagă cuvântul „nu”

Copiii mici, în special sub vârsta de 3-4 ani, nu au încă dezvoltat capacitatea de a înțelege empatia sau ideea de justiție.

În această etapă, jocul este în mare parte egocentric, iar nevoia de a deține și controla obiectele din jur face parte din procesul lor de dezvoltare a identității și siguranței personale.

A aștepta de la un copil mic să împartă spontan o jucărie favorită echivalează cu a cere unui adult să-și lase mașina sau telefonul personal în grija unui necunoscut.

Este o cerință disproporționată în raport cu nivelul său de dezvoltare emoțională și cognitivă.

Dreptul de a spune „nu”

SURSA FOTO: Freepik.com@freepik

Atunci când forțăm copilul să împartă „pentru că așa trebuie”, transmitem un mesaj periculos: că nu are voie să își apere limitele sau să refuze atunci când se simte inconfortabil.

VEZI ȘI: Copilul tău evită să iasă în evidență? Ce se ascunde în spatele dorinței de a fi „ca toți ceilalți”

Învățarea asertivității este esențială pentru dezvoltarea sănătoasă a stimei de sine. Copiii au nevoie să înțeleagă că au dreptul să decidă ce împart și când o fac.

Împărțirea se învață prin exemplu, nu prin constrângere

Generozitatea nu este o trăsătură care poate fi impusă; ea se cultivă în timp, prin exemplul oferit de adulți. Un copil care vede părinții împărțind cu bunăvoință, respectând spațiul și obiectele celor din jur, va fi mult mai predispus să adopte aceleași comportamente.

În loc să impunem, putem întreba: „Vrei să împrumuți această jucărie?” Dacă refuză, este important să îi validăm emoția: „Înțeleg că îți este greu să o dai acum, este una dintre preferatele tale.”

Este important ca un copil să aibă câteva obiecte „de suflet” pe care nu este obligat să le împartă.

Acestea îi oferă un sentiment de siguranță și control. În același timp, putem încuraja generozitatea cu alte jucării sau în alte contexte, fără a forța gestul.

Ce putem face ca părinți

SURSA FOTO: Freepik.com@pvproductions

Să nu grăbim procesul. Împărțirea autentică apare, de regulă, între 5 și 7 ani.

CITEȘTE ȘI Comportamente pe care nu ar trebui să le tolerezi din partea persoanelor narcisiste

Să oferim alternative: „Poți alege ce vrei să împrumuți.”

Să validăm emoțiile copilului, fără a judeca.

Să fim modele de comportament empatic și echilibrat.

Să încurajăm dialogul: „Cum crezi că s-a simțit Alex când nu a putut să se joace?”



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite

„NU o școală de elită!” Secretul real pentru ca un copil să aibă succes și inteligență, potrivit unui psiholog Stanford

OFICIAL: Ore în plus de predare pentru profesorii cu peste 25 de ani de vechime și grad didactic I

Sindicatele din Învățământ cer demisia ministrului Educației Daniel David

5 „mici” calități ale copiilor care ajung la cele mai bune facultăți din lume. Expert în educație: „Părinții cred că doar munca grea dă întotdeauna roade”

pixel