Etapele creșterii copilului, conform psihologului Erik Erikson: Fiecare fază este caracterizată de o „criză” de depășit
Data actualizării:
Data publicării:
Erik Erikson ne vorbește despre 8 faze evolutive prin care trece fiecare om de la copilărie până la bătrânețe. Fiecare fază este caracterizată de o „criză”, o problemă de depășit pentru a trece la următoarea fază.

Stadiile de creștere ale copilului

La fel ca mulți alți cercetători ai psihologiei și pedagogiei copilului, Erik Erikson, care a trăit în ultimul secol, reflectă asupra ciclului de viață al ființelor umane și a etapelor lor de creștere. 

Ne vorbește despre 8 faze evolutive prin care trece fiecare om de la copilărie până la bătrânețe: fiecare fază este caracterizată de o „criză”, o problemă de depășit pentru a trece la faza următoare; când individul „rezolvă” această situație înseamnă că este gata să crească și să facă un salt în pasul următor.

Societatea însăși este cea care, cu presiunile ei, cere persoanei să se reînnoiască și să se schimbe. Prin urmare, este interesant de observat că creșterea nu are loc într-o manieră liniară și fără „sughițuri”, ci are loc după ce persoana trece prin momente critice de fragilitate care sunt într-adevăr necesare pentru ca individul să se poată „reorganiza” și să intre în faza următoare de viață.

Fiecare etapă este caracterizată de două forțe opuse între care copilul, apoi adolescentul,  apoi adultul, trebuie să găsească un echilibru.

Faza 1: 0-1 an ÎNCREDERE VS NEÎNCREDERE

Depinde mult de relația mamă-copil, deoarece copilul este hrănit, îmbrățișat, îngrijit de mamă și „își face aprovizionarea” cu o încredere de bază care va fi esențială pentru viitoarele sale relații sociale. Se stabilește ceea ce mulți savanți definesc drept „legătura de atașament”.

Faza a 2-a: 2-3 ani: AUTONOMIE VS RUȘINE 

Este vârsta la care copilul începe să se miște și să învețe despre lume, adică se află în ceea ce se numește faza sa exploratorie. Datorită și încrederii dobândite în etapa anterioară, va începe să se diferențieze de cei care au grijă de el și să se miște și să acționeze autonom și independent, cu siguranță și liniște.

Faza a 3-a: 4-5 ani: SPIRIT DE INIȚIATIVE VS SENSUL DE VINOVĂȚIE

Curiozitatea copilului față de lume explodează și pentru că acum se mișcă în siguranță.

Contextul familial, încurajându-l să ia inițiative autonome și să devină curios de lume, împiedică să se dezvolte în el un sentiment de vinovăție.

Faza a 4-a: 6 ani - Pubertate: PERSONALITATE VS SENSUL DE INFERIORITATE

În această fază, odată cu începerea școlii, copilul se compară mai direct cu semenii săi, care îi devin etalon și de multe ori tocmai comparația și competiția sănătoasă cu aceștia îi stimulează dezvoltarea de noi abilități și în construirea stimei de sine ..

Faza a 5-a: - Adolescența: IDENTITATE VS DISPERSIUNEA IDENTITĂȚII

Din punct de vedere fizic, corpul copilului a crescut. Gândirea evoluează și este capabilă să desfășoare raționament abstract și, de asemenea, să gândească în termeni de idealuri, aspirații etc. (aceasta este faza în care copiii devin interesați de politică sau se îndrăgostesc de gândurile artiștilor, cântăreților, filosofilor... și îmbrățișează o ideologie). Sarcina persoanei în această etapă este să-și construiască propria identitate și propria personalitate distinctă de mulțime.

Faza a 6-a: - Tineret: INTIMITATE VS IZOLARE

Odată ce persoana are o înțelegere clară a identității sale, este gata să stabilească relații intime cu ceilalți și să intre într-o relație intimă și profundă cu ei. Riscul este ca, dacă o persoană nu și-a construit propria identitate personală în faza anterioară, o schimbă cu identitatea altuia de care este atașată, în ceea ce este însă o relație care nu poate fi considerată cu adevărat matură.

Faza a 7-a: - Vârsta adultă

Tânărul care și-a construit cu succes propria identitate și este capabil de relații intime este capabil și să se dăruiască altora, să aibă grijă de ei.

El poate face acest lucru nu numai sau nu neapărat devenind părinte, ci „având grijă” de cei mai mici și fragili și în general de noile generații, acționând ca un ghid și transmițând propriile valori.

Faza a 8-a: - Maturitatea și bătrânețea: INTEGRITATEA SINELUI VS DISPERARE

În această fază individul ajunge la ceea ce s-ar putea defini pace cu sine însuși, adică, în ciuda recunoașterii limitelor, greutăților și durerilor propriului ciclu de viață, nu este mulțumit în general și o acceptă pozitiv, fiind mulțumit de ceea ce a realizat pentru el însuși și pentru cei din jur și fără a se deda la regrete excesive.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Elena Didila
Categorie: Divertisment

Articole similare

Planifică eficient timpul liber al copilului: Sfaturi utile

Timpul liber al copiilor este o oportunitate valoroasă...



Cele mai noi articole

DC Conducem: Lecţie de educaţie rutieră pentru copii

Titi Aur, instructor de conducere defensivă, vine cu...


Top citite
Foto: Freepik@freepik

„Dacă, Doamne ferește, s-ar da așa ceva la BAC, nu ar mai lua nimeni examenul”, spune Prof. Mariana Badea

Cum susțin părinții, fără să realizeze, analfabetismul funcțional al copiilor? Prof. Mariana Badea: „Nu mi-aș fi imaginat vreodată! Este peste puterile mele” / FOTO: freepik.com @wavebreakmedia_micro

Cum susțin părinții, fără să realizeze, analfabetismul funcțional al copiilor? Prof. Mariana Badea: „Nu mi-aș fi imaginat vreodată! Este peste puterile mele” / VIDEO

Semnele care arată că ai primit o educație bună de la părinții tăi! Abilitățile care te fac să fii pregătit pentru succesul pe termen lung / FOTO: freepik.com @EyeEm

Semnele care arată că ai primit o educație bună de la părinții tăi! Abilitățile care te fac să fii pregătit pentru succesul pe termen lung

Prof. Mariana Badea, despre schimbările din sistemul de învățământ „Nu se mai numesc opere literare, se numesc texte, ca la manele” / FOTO: freepik.com@ zinkevych

Prof. Mariana Badea, despre schimbările din sistemul de învățământ: „Nu se mai numesc opere literare, se numesc texte, ca la manele” / VIDEO

pixel