Fără bani în plus, dar cu mai multe ore de predare. CCR susține că noua normă de 20 de ore este constituțională! Vezi motivația care a aprins spiritele
Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Social
Curtea Constituțională a României (CCR) a decis că modificarea normei de predare pentru profesori, de la 18 la 20 de ore pe săptămână, nu încalcă legea fundamentală, deoarece se încadrează în cele 40 de ore ale programului săptămânal de muncă.

Într-un comunicat de presă, Curtea Constituțională a anunțat că legea privind măsurile fiscal-bugetare este în acord cu prevederile Constituției.

Prin urmare, aceasta urmează să fie promulgată de președintele Nicușor Dan și publicată în Monitorul Oficial.

CITEȘTE ȘI „Dacă plecarea mea de la minister rezolvă criza, măcar în educație, plec!” Ministrul Daniel David rupe tăcerea și spune ce se întâmplă în culisele reformei

Norma didactică extinsă fără compensație financiară, dar legală

Curtea a analizat inclusiv prevederea care majorează norma didactică săptămânală pentru cadrele didactice de predare, de la 18 la 20 de ore, fără o creștere salarială corespunzătoare. Concluzia? Măsura nu aduce atingere Constituției.

„Majorarea normei didactice (de la 18 la 20 de ore/ săptămână), fără o compensare salarială, nu încalcă prevederile Constituției, întrucât nu conduce la o creștere a numărului de ore/ săptămână corespunzătoare activității personalului didactic, ci se realizează în interiorul numărului total de ore de lucru prestate de personalul didactic de predare (40 ore/ săptămână)”, se arată în comunicatul CCR.

VEZI ȘI EXCLUSIV! „Dacă ștergem 2023 și 2024, sistemul pare în regulă!” Exercițiul de gândire propus de ministrul Daniel David despre burse / VIDEO

Obiecțiile opoziției, respinse în unanimitate

Judecătorii CCR au analizat și sesizarea de neconstituționalitate formulată de mai mulți deputați ai opoziției – membri ai Alianței pentru Unirea Românilor, ai partidului S.O.S. România, ai Partidului Oamenilor Tineri, dar și parlamentari neafiliați. Toți aceștia au contestat legea, însă Curtea a respins contestația în unanimitate, considerând-o nefondată.

CITEȘTE ȘI „Vom asista la un val de demisii!” Revolta din Educație explodează: „Tot ceea ce observăm în ultimul timp este împotriva concepției pedagogice de dezvoltare a învățământului”

Guvernul a respectat cadrul constituțional

Curtea a subliniat că Guvernul a acționat în limitele legii atunci când și-a angajat răspunderea asupra acestui act normativ, conform articolului 114 din Constituție.

CCR a apreciat că domeniul reglementat este unul unitar și că Executivul a justificat atât urgența, cât și necesitatea intervenției legislative.

Argumente

Cu privire la criticile de neconstituționalitate extrinseci, care au privit condițiile în care poate fi angajată răspunderea Guvernului, Curtea a constatat că:

angajarea răspunderii Guvernului în fața Camerei Deputaților și Senatului, în ședință comună, asupra unui proiect de lege este un aspect de natură constituțională al raporturilor dintre Guvern și Parlament, realizându-se, astfel, atât controlul parlamentar, cât și actul de legiferare în sine;

reglementările adoptate fac obiectul unui singur proiect de lege, au un obiect și scop unitar, respectiv măsuri fiscal-bugetare pentru a consolida sustenabilitatea financiară a României;

urgența și necesitatea adoptării legii au avut în vedere evitarea consecințelor negative asupra deficitului bugetului general consolidat și a afectării sustenabilității finanțelor publice.

Cu privire la criticile de neconstituționalitate intrinsecă, Curtea a constatat că:

reglementarea contribuției de asigurări sociale de sănătate asupra veniturilor contribuabilului, indiferent de natura lor, prin urmare, inclusiv asupra celor realizate din pensii sau din diferite tipuri de indemnizații, sunt în conformitate cu Constituția. Regula este cea a plății contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru a beneficia de asistența medicală în sistemul de sănătate, excepția fiind scutirea de la plata acesteia. Legiuitorul are o largă marjă de apreciere în structurarea politicii sociale a statului, putând decide atât acordarea, cât și retragerea facilităților la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate;

plata contribuției de asigurări sociale de sănătate de către cetățenii români nu creează discriminare în raport cu cetățenii străini/ apatrizi care sunt scutiți de la plata acesteia, întrucât această facilitate acordată vizează numai cetățenii străini/ apatrizii care beneficiază de protecție temporară și provin din zona conflictului armat din Ucraina;

stabilirea cuantumului indemnizațiilor pentru incapacitate temporară de muncă prin aplicarea unor procente diferențiate în funcție de durata pentru care sunt eliberate certificatele de concediu medical nu încalcă prevederile Constituției, legiuitorul având o largă marjă de apreciere în structurarea politicii sociale a statului, precum și competența exclusivă de a decide cu privire la oportunitatea măsurii;
neplata sumelor de bani aferente concediul de odihnă neefectuat în situația încetării raportului de muncă în cursul anului 2026 nu contravine Constituției, întrucât angajatul are dreptul de a efectua concediul de odihnă în perioada desfășurării raportului său de muncă. O asemenea soluție legislativă încurajează salariații să își efectueze concediul;

limitarea acordării sau reducerea stimulentelor sau sporurilor, precum și plafonarea indemnizațiilor și compensațiilor lunare pentru chirie în privința personalului militar, polițiștilor și polițiștilor din penitenciare nu încalcă prevederile Constituției, întrucât aceste drepturi nu sunt drepturi fundamentale și nu au aceeași protecție constituțională ca dreptul la salariu. Legiuitorul are o largă marjă de apreciere în structurarea politicii salariale a statului sub acest aspect;

condiționarea transferului, la cerere, a funcționarilor publici de acordul conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarul public nu încalcă prevederile Constituției, întrucât previne deplasarea în masă a funcționarilor publici de la o instituție la alta și protejează capacitatea administrativă a instituțiilor publice din care se solicită transferul;

eșalonarea pe cinci ani a plății drepturilor salariale stabilite prin hotărâri judecătorești devenite executorii în perioada 1 ianuarie 2026 – 31 decembrie 2026 nu este contrară Constituției, Curtea având o jurisprudență constantă cu privire la acest aspect în ultimii 16 ani;

majorarea normei didactice (de la 18 la 20 de ore/ săptămână), fără o compensare salarială, nu încalcă prevederile Constituției, întrucât nu conduce la o creștere a numărului de ore/ săptămână corespunzătoare activității personalului didactic, ci se realizează în interiorul numărului total de ore de lucru prestate de personalul didactic de predare (40 ore/ săptămână)”.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite

România riscă un blocaj educațional fără precedent! Ministrul Daniel David: „Dacă nu facem ceva, țara se blochează din toamnă! Dacă vrem o reformă a calității, o avem după ce salvăm sistemul!” / VIDEO

Ministrul Daniel David, mesaj dur despre rezistența la schimbare: „Am impresia că sunt în situația în care încerc să salvez Educația de unii oameni din Educație. Chiar să-i salvez de ei înșiși!”

Daniel David, despre necesitatea de a face ordine în sistem: „Sunt forțat cumva să luăm niște decizii care îi afectează și pe elevi, studenți și profesori” / VIDEO

„Explozie” de cazuri de autism, ADHD și depresie la copii. Dr. Ioana Georgescu explică de ce generația actuală e mai expusă ca oricând / VIDEO

pixel