De ce unii copii nu mai vor să-și vadă părinții când devin adulți? Cele 5 atitudini care duc la înstrăinare și cum le poți evita
În 2023, Ministerul Educației a lansat o cercetare națională în premieră, pentru a înțelege cât de bine se descurcă adulții din România la citit și socotit, abilități esențiale în viața de zi cu zi.
Studiul, coordonat de CC SAS – IRES în parteneriat cu SNSPA, a fost realizat pe un eșantion reprezentativ de peste 4.000 de persoane cu vârste de peste 15 ani.
Deși finalizat anul trecut, rezultatele au devenit publice după o solicitare formulată de Edupedu.ro.
Participanții au primit 15 sarcini care simulează situații cotidiene: completarea unui formular, interpretarea unui grafic, înțelegerea unui anunț sau calcularea unui procent.
Au fost evaluate două competențe-cheie:
Literația – abilitatea de a înțelege și folosi informații din texte scrise;
Numerația – capacitatea de a face calcule simple și de a interpreta date numerice.
Rezultatele arată că:
20,1% dintre respondenți nu pot identifica o informație simplă într-un text scurt sau recunoaște vocabularul de bază.
Alți 17% se descurcă cu greu în fața unor texte ușor mai complexe, aflându-se într-o zonă considerată de risc.
Doar 62,9% dintre adulți ating un nivel considerat adecvat pentru viața de zi cu zi în ceea ce privește literația.
În ceea ce privește competențele numerice:
27,5% dintre români nu pot efectua nici măcar operații aritmetice de bază.
10,9% pot face calcule simple, dar nu reușesc să înțeleagă noțiuni elementare precum proporțiile sau procentele.
Astfel, numai 61,6% dintre adulți se descurcă bine când vine vorba de competențe matematice de zi cu zi.
Categoria de vârstă cu cele mai slabe rezultate este cea a persoanelor între 50 și 64 de ani, adică adulții care au urmat școala înainte de 1989.
Datele arată că:
20,18% dintre ei nu pot înțelege un text simplu, iar 14,08% se află în zona de risc.
La numerație, 25,53% nu pot efectua calcule de bază, iar 12,51% înțeleg greu proporțiile și procentele.
Așadar, aproape 4 din 10 adulți din această generație întâmpină dificultăți serioase în sarcini uzuale de citire și calcul.
Grupa de vârstă 15–34 de ani a obținut cele mai bune rezultate:
Peste două treimi dintre aceștia au atins nivelul 2 de competență, atât la literație, cât și la numerație.
Cu toate acestea, aproape 30% dintre tineri se încadrează încă în zona de risc sau în cea a analfabetismului funcțional.
Un alt aspect clar evidențiat de cercetare este legătura dintre nivelul de educație și performanțele la test:
Aproape 80% dintre cei care au absolvit o facultate se află la cel mai înalt nivel de competență.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.