„Nu e corect față de elevi!” Reformele din Educație îi forțează pe profesori să predea discipline pe care nu le-au mai predat niciodată: „Copiii nu merită să aibă informații de la cineva calificat?”
Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Social
Creșterea normei didactice la 20 de ore pe săptămână și comasarea școlilor cu mai puțin de 500 de elevi pun cadrele didactice în situații absurde: predau discipline pentru care nu au pregătire sau își împart norma între trei până la cinci școli.

În mediul rural, unde lipsa de personal calificat este deja o realitate, efectele se resimt cel mai puternic, scrie Școala 9.

„Să ajungă un profesor de matematică să facă chimie, pe care el n-a predat-o niciodată în 20 de ani… Ne-am minți singuri să credem că acei copii vor învăța vreodată chimie”, atrage atenția o directoare de școală, conform sursei citate.

„Legea Bolojan” schimbă radical regulile în educație

Adoptată de Parlament și pusă în aplicare de Ministerul Educației, Legea nr. 141/2025, cunoscută și ca „Legea Bolojan”, aduce mai multe modificări cu impact direct asupra profesorilor și elevilor:

norma didactică crește de la 18 la 20 de ore săptămânal,

școlile cu mai puțin de 500 de elevi urmează să fie comasate,

plata cu ora este limitată,

iar numărul maxim de elevi per clasă este mărit.

Federațiile sindicale au respins aceste prevederi și organizează proteste în fața Ministerului. Un miting național este programat chiar pe 8 septembrie, prima zi de școală, la care sunt așteptați peste 30.000 de dascăli.

Simion Hăncescu, președintele FSLI, avertizează că aplicarea măsurilor ar putea duce la pierderea a circa 15.000 de posturi și la diminuări salariale: „pentru că multe ore suplimentare nu vor putea fi acoperite”.

Cum arată realitatea în școli

Mai mulți directori intervievați de Școala 9 descriu haosul de la firul ierbii. În școlile mici, dispar ore acoperite de suplinitori, iar titularii completează catedra cu discipline pe care nu le-au predat niciodată sau se văd nevoiți să circule între mai multe unități.

La Școala din Vernești, Buzău, directoarea Laura Grațiela Petcu, profesor de geografie, își completează norma cu ore de informatică și educație socială. A reușit doar pentru că a făcut reconversie profesională și are un master în studii europene.

„Era și o glumiță: «Doamna profesoară de română, matematică, geografie, istorie și sport…» Cam așa…”, spune ea.

Colegi de-ai săi au ajuns să predea latină, desen sau educație tehnologică fără a fi calificați. „Oare copiii nu merită să aibă și ei informații de la o persoană calificată?”, întreabă directoarea.

Biologie transformată în muzică, fizică în desen

La școala gimnazială din Clondiru, situația este la fel de complicată: profesorul de biologie predă muzică, cel de fizică – desen, iar profesorul de franceză – TIC.

Directorul Cătălin Zaman consideră că această rotație forțată afectează direct calitatea actului educațional: „Nu văd cum măsurile astea, în disperarea de a face economie, ar putea crește calitatea actului educațional când tu pui profesor din altă specialitate să predea orele”.

Un profesor, până la șapte școli

În comuna Cudalbi, Galați, directoarea Anca Dediu avertizează că elevii sunt cei care pierd cel mai mult:

„Se vor face niște artificii, pentru că în mediul rural, în școlile gimnaziale, se poate completa catedra cu orice disciplină, ceea ce va duce la un dezastru total. Elevul va avea cel mai mult de suferit”.

La școala ei, un profesor de matematică ar putea fi pus să predea chimie, deși nu a făcut-o niciodată. În alte unități, cadrele ajung să lucreze chiar și în șapte școli: „Nu o să faci niciodată nimic cu el în școala respectivă”, subliniază directoarea.

Completări inevitabile după comasare

La Brad, județul Hunedoara, directorul Bogdan Ștefan a reușit să acopere creșterea normei prin introducerea unor ore suplimentare în curriculum la decizia școlii. Totuși, după comasare, estimează că „opt-zece profesori ar trebui să intre la completare de catedră”, adică să își împartă norma în mai multe unități.

El respinge însă practica de a aloca ore din alte discipline doar pentru a „umple” norma: „Exista doar o umplere a spațiului respectiv. Nu e corect față de elevi”.

VEZI ȘI:

Ministrul Daniel David: Misiunea mea este să începem să gândim într-o logică de reformă, nu doar de austeritate şi de criză

„Acestea NU sunt măsuri de reformă, ci de supraviețuire!” Ministrul Daniel David: „Dacă ar fi fost după mine, aș fi gândit altfel sistemul de bursă”

„Școala de trei zile nu e inventată în România!” Liceele din țară care renunță la 5 zile de cursuri spun că elevii lor sunt mai fericiți și mai implicați

Profesorii, în goana după ore înainte de începerea școlii: „Stăm pe telefoane cu directori, avem colegi în două unități, câte ore are la tine, câte ore are la mine”



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite

Obiceiurile părinților care îi fac pe copii să se simtă inteligenți, curajoși și încrezători, explicate de o neurocercetătoare de la Universitatea din Chicago

Psihologii avertizează: Aceste comportamente pe care părinții le găsesc amuzante la copiii răsfățați pot fi un coșmar pentru ceilalți

O profesoară, după zeci de ani de catedră, a părăsit sistemul care „rupe” copiii: „Îi pregătim să fie obedienți, nu inteligenți. Așa că i-am retras și pe ai mei”

Cardurile educaționale pentru anul școlar 2025–2026 vor fi încărcate în perioada septembrie–octombrie

pixel