Nu toți pot fi doctori și ingineri. Trebuie să scoatem de băncile școlii și meseriași. Soluția o dă Iulian Cristache, expert în politici educaţionale
Data publicării:
Învățământul dual reprezintă o formă modernă și eficientă de educație profesională, care îmbină teoria cu practica. Acest model educațional se concentrează pe pregătirea elevilor pentru piața muncii prin colaborarea strânsă între unitățile de învățământ și companii. În esență, tinerii învață atât în școală, cât și la locul de muncă, dezvoltându-și competențele teoretice și practice simultan.

Ce este învățământul dual?

Învățământul dual este un sistem educațional în care elevii combină studiile academice cu formarea practică într-un mediu real de muncă.

Spre deosebire de educația tradițională, în care elevii petrec majoritatea timpului în sălile de clasă, învățământul dual le oferă posibilitatea de a-și desfășura o parte semnificativă a studiilor în cadrul unor companii.

"Conectarea educaţiei cu piaţa muncii ar reprezenta, teoretic, un mare plus. Acest învăţământ dual, aşa cum arată el, poate fi conectat foarte bine dacă am avea nişte politici publice la nivelul Guvernului care să încurajeze dezvoltarea sectorului privat.

În judeţe nu sunt platforme industriale, agenţi economici mari, privaţi, care să solicite la nivelul inspectoratelor şcolare parteneriate şi să angajeze pe piaţa muncii viitorii elevi", a menţionat Iulian Cristache, expert în politici educaţionale, potrivit Agerpres.


Șanse mai mari la angajare

"Este clar că elevii care participă la învăţământul dual au o şansă mai mare de angajare după finalizarea studiilor.

Sunt firme care spun: "Domnule, eu vin cu o grupă de 10 elevi, plătesc câteva mii de lei lunar pentru ei - şi după ce se termină stagiul de practică şi şcoala - ei nu au nicio obligaţie să vină la mine să se angajeze.

Pe de altă parte, sunt agenţi care spun: "Este foarte bine acest lucru, pentru că s-ar putea că până termină stagiul de practică eu să nu mai am posibilitatea să-l angajez.

În partea cealaltă, sunt părinţi care nu vor să semneze contract cu obligativitatea de a se angaja la locul de muncă copiii lor, acolo unde agentul economic cheltuie nişte bani să poată absorbi forţa de muncă", a adăugat Iulian Cristache.


Învăţământul dual nu este o opţiune inferioară

"Categoric, nu toţi elevii pot merge către un învăţământ teoretic, nu toţi vor ajunge doctori, ingineri ş.a.m.d. Copiii ăştia trebuie să fie consiliaţi, începând cu clasa a V-a, clasa a VI-a, în condiţiile în care unii dintre ei trebuie să urmeze o astfel de rută, care nu este absolut deloc ruşinoasă.

2. Foto: Free... (invatamant-dual_49690600.jpg)

Foto: Freepik@freepik

Aici este o problemă, cu imaginea publică slabă. Învăţământul dual este adesea perceput ca o opţiune inferioară, ceea ce nu este deloc în regulă.

Dacă mă uit în buzunarul meseriaşilor, ca să vă spun direct, meseriaşii la ora actuală câştigă mai bine decât mulţi ingineri de pe piaţa muncii, nu faţă de doctori, deoarece acum doctorii au început să câştige bine, poate mai bine decât mulţi dintre avocaţi, care nu sunt toţi la nivelul high level.

Meseriaşii în ziua de astăzi, dacă vă uitaţi la constructori, dacă vă uitaţi la un instalator sanitar, la un mecanic auto, sunt oameni care câştigă foarte mulţi bani", a mai spus expertul în politici educaţionale.


Trebuie schimbate mentalităţile părinţilor


"Sunt foarte puţin părinţi care vor accepta să-şi trimită copiii către un învăţământ profesional sau tehnic şi să nu-l trimită la teoretic. Aici este problema şi Ministerul Educaţiei poate să rezolve, din cifra de şcolarizare, adică la liceele cu profil teoretic să fie un procent mai mic de locuri sau să le echilibreze treptat, nu peste noapte.

Dacă acum, să zicem, avem 60% teoretic, 40% profil tehnic, anul următor ar trebui să fie undeva la 55% şi cu 45% ş.a.m.d., până într-adevăr se corelează.

Ce înseamnă asta? Înseamnă o presiune pe urmerii părinţilor, în sensul în care, în momentul când îngustezi această cifră de şcolarizare către învăţământul teoretic, cu certitudine ei vor merge către un învăţământ profesional, asta nesemnând că dacă el va evolua în carieră trebuie să fie condamnat, cu ghilimelele de rigoare, să rămână la un liceu profesional", a adăugat Iulian Cristache. 



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Elena Didila
Categorie: Social

Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite
Foto: Freepik@freepik

„Dacă, Doamne ferește, s-ar da așa ceva la BAC, nu ar mai lua nimeni examenul”, spune Prof. Mariana Badea

Cum susțin părinții, fără să realizeze, analfabetismul funcțional al copiilor? Prof. Mariana Badea: „Nu mi-aș fi imaginat vreodată! Este peste puterile mele” / FOTO: freepik.com @wavebreakmedia_micro

Cum susțin părinții, fără să realizeze, analfabetismul funcțional al copiilor? Prof. Mariana Badea: „Nu mi-aș fi imaginat vreodată! Este peste puterile mele” / VIDEO

Semnele care arată că ai primit o educație bună de la părinții tăi! Abilitățile care te fac să fii pregătit pentru succesul pe termen lung / FOTO: freepik.com @EyeEm

Semnele care arată că ai primit o educație bună de la părinții tăi! Abilitățile care te fac să fii pregătit pentru succesul pe termen lung

Prof. Mariana Badea, despre schimbările din sistemul de învățământ „Nu se mai numesc opere literare, se numesc texte, ca la manele” / FOTO: freepik.com@ zinkevych

Prof. Mariana Badea, despre schimbările din sistemul de învățământ: „Nu se mai numesc opere literare, se numesc texte, ca la manele” / VIDEO

pixel