„Și acasă și la școală suntem învățați să trăim între niște linii!” Cristiana Petre, despre piedicile care inhibă creativitatea și vocea copiilor / VIDEO
Fiecare dintre aceste etape este marcată de un salt considerabil în programă, care, de multe ori, depășește capacitatea naturală de învățare a copiilor.
„În școala românească există trei mari șocuri: clasa a II-a, clasa a V-a și clasa a IX-a. Acolo programele s-au rupt de linia pe care am mers până atunci”, susține Oana Moraru în podcastul Părinți Cuminți.
SURSA FOTO: freepik.com @lenblr
Primul șoc educațional la care face referire Oana Moraru se produce în clasa a II-a. Potrivit specialistului, acest moment este cu adevărat complicat pentru mulți copii, deoarece se întâmplă un salt semnificativ în cerințele educaționale.
„Clasa a II-a le propune un salt mult peste media naturală a inteligențelor și a puterii de lucru a copilului. Asta fiindcă o dată cu înființarea claselor pregătitoare cineva a turnat programa de a III-a în a II-a, programa de a II-a în clasa I”, spune experta.
Acest fenomen duce la o presiune nejustificată asupra copiilor, care sunt solicitați să atingă un nivel mult mai înalt de performanță decât ar fi natural pentru vârsta lor.
SURSA FOTO: freepik.com @Stockbusters
Al doilea „șoc” educațional semnalat de Oana Moraru este cel din clasa a V-a. Este un moment de tranziție, în care copilul trece de la școala primară la gimnaziu, iar acest salt vine la pachet cu o schimbare radicală în abordarea programelor școlare.
„La clasa a V-a nu s-a mai gândit nimeni unde rămân copiii. E ca și cum o luăm de la capăt cu școala și le trântim în cap o mulțime de informații și avem pretenții pe skill-uri academice incredibil de sofisticate. (...)”, susține experta.
Ceea ce este cu adevărat alarmant este faptul că la această vârstă, mulți copii nu au încă dezvoltate abilități fundamentale de gestionare a timpului și organizare.
„Eu la clasa a V-a nu am dezvoltate suficient de bine, aproape deloc, aptitudinile astea care țin de cortexul prefrontal, operațiile acestea ale gândirii de care am avea nevoie ca să navigăm în clasa a V-a. Adică, copiii nu știu să-și planifice, să-și prioritizeze, să-și dozeze timpul, să-și urmărească numărul de sarcini școlare și să și le așeze într-un evantai care să creeze momente de liniște și relaxare cu momente de tensiune și învățare”, explică ea.
Consecințele nu se lasă așteptate. Copiii care nu sunt pregătiți să facă față acestei presiuni academice devin adesea confuzi, stresați și chiar rebeli.
„Fiindcă nu știu și sunt pierduți, majoritatea devin rebeli, nu mai vor să fie atenți la școală, s-au săturat”, atrage atenția expertul în parenting.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Noua dramă captivantă de pe...