Profesorii români care predau în străinătate spun ce fac alte țări pentru a avea școli performante. Prof. Lomaca: „Facem o clasă nouă dacă trecem de 20 de elevi”
Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Social
Mai mulți profesori români care predau în străinătate au povestit la TVR INFO cum arată viața lor profesională departe de țară, iar diferențele sunt uriașe: de la norma didactică, la numărul de elevi și până la modul în care statul le recunoaște și le respectă munca.

Constantin Lomaca are peste 30 de ani de experiență ca profesor în Australia și Germania. Acum predă la o școală internațională din Germania și recunoaște că, deși are un program încărcat, condițiile sunt incomparabile cu ce se întâmplă în România.

„Norma la noi este de 21 de ore de 60 de minute pe săptămână, din care 20 trebuie să fie de predare și una de serviciu pe școală. Stăm în școală de la 08:30 până la 4 fără 20, atunci se termină ultima oră, dar dacă s-au terminat orele la 12 într-o zi poți să pleci, dacă n-ai ședințe organizate pe școală. Avem un pic de flexibilitate. În Australia nu aveam”, explică prof. Constantin Lomaca.

Mai mult, în școala unde predă acum, regulile sunt clare și simple: atunci când numărul de elevi dintr-o clasă depășește 20, se formează automat o clasă nouă.

„După părerea mea, la cei mari nu ar trebui să fie mai mult de 15 - 18, unde sunt eu acum avem 20 media maximă. Facem o clasă nouă dacă trecem de 20 de elevi”, adaugă prof. Lomaca. 

Prof. Laura Băjenaru: „În Slovacia am avut 24 - 25 de ore”

„În Slovacia am avut 24 - 25 de ore. Norma de stat era de 22 de ore, dar, bineînțeles, nu ne uităm la o singură variabilă. Întotdeauna trebuie să ne uităm și la câți elevi, ce materie predăm și ce presupune acea materie”, spune la TVR Info Laura Băjenaru, profesoară de chimie.

Lecția din Asia: „Nu poți avansa dacă nu ai predat la sat”

Daniela Vasile, profesoară de Matematică, expert internaţional şi reprezentant Aspire Teachers, atrage atenția asupra unei lecții dure, dar eficiente, pe care a învățat-o din sistemele educaționale asiatice.

„În China, de exemplu, există cinci trepte ale profesorului și nu poți să treci de treapta patru dacă nu ai experiență și nu ai predat în mediul rural”, spune Daniela Vasile.

În Kazahstan, reforma educației a pornit de la altă premisă: elitele.

„În Kazahstan, sistemul lor a început prin a crea 22 de școli de elită, au trimis profesorii de acolo la pregătire în marile centre de pregătire din lume ca să învețe. Au adunat acolo copii care intră cu examene de admitere, care sunt cei mai buni. Profesorii de acolo au o normă foarte scăzută, cred că cea mai scăzută din lume, 15 ore pe săptămână. Însă, rolul lor este de a scrie manuale pentru celelalte școli”, adaugă experta.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite

Obiceiurile părinților care îi fac pe copii să se simtă inteligenți, curajoși și încrezători, explicate de o neurocercetătoare de la Universitatea din Chicago

„Nu e corect față de elevi!” Reformele din Educație îi forțează pe profesori să predea discipline pe care nu le-au mai predat niciodată: „Copiii nu merită să aibă informații de la cineva calificat?”

Psihologii avertizează: Aceste comportamente pe care părinții le găsesc amuzante la copiii răsfățați pot fi un coșmar pentru ceilalți

O profesoară, după zeci de ani de catedră, a părăsit sistemul care „rupe” copiii: „Îi pregătim să fie obedienți, nu inteligenți. Așa că i-am retras și pe ai mei”

pixel