A fost desemnat cuvântul anului 2024! Termenul a fost căutat de aproape 130.000 de ori pe Cambridge Dictionary
Studiul arată că elevii din zonele cele mai sărace ale ţării au înregistrat cea mai mică proporţie de rezultate peste nota 5 la acest important examen, în timp ce în Bucureşti şi Ilfov, regiuni cu o rată a sărăciei severe de două ori mai mică decât în alte părţi, s-au înregistrat cele mai puţine medii sub 5.
Un aspect remarcabil evidenţiat de analiză este legătura strânsă dintre performanţele elevilor şi situaţia financiară a familiilor acestora. Salvaţi Copiii avertizează că notele obţinute la Evaluarea Naţională sunt influenţate în mod direct de resursele financiare de care dispun familiile. Acest aspect înrăutăţeşte inegalităţile sociale şi educative, ceea ce constituie o problemă gravă în România.
În lumina acestor descoperiri îngrijorătoare, Organizaţia Salvaţi Copiii face un apel către autorităţi pentru a lua măsuri concrete în vederea restabilirii unui acces egal la educaţie de calitate pentru copiii vulnerabili afectaţi de sărăcie. Este necesară o abordare sistemică şi susţinută pentru a reduce inegalităţile sociale în educaţie şi pentru a oferi şanse egale tuturor copiilor, indiferent de situaţia lor socio-economică.
„Rezultatele elevilor la Evaluarea Naţională reflectă disparităţile şi inegalităţile socio-economice dintre regiunile de dezvoltare ale României: astfel, regiunile Nord-Est şi Sud-Muntenia, care se regăsesc constant în aproape toate analizele comparative ale Uniunii Europene ca fiind cele mai sărace zone ale Europei (38,2% - 2022, respectiv 37,1%), au cele mai multe medii sub 5 (27,8%, respectiv 29,5) la Evaluarea Naţională. De asemenea, regiunea de dezvoltare Sud-Vest Oltenia, afectată în egală măsură de sărăcie (44,7%), înregistrează ponderi modeste ale mediilor peste 5, în vreme ce mediile elevilor din regiunile Bucureşti-Ilfov şi Nord-Vest (sub 5, doar 17,5% şi 22,8%), semnificativ mai bune decât în toate celelalte regiuni, coincid cu un nivel al sărăciei şi deprivării materiale severe chiar de două ori mai scăzut faţă de restul ţării (17,5% şi, respectiv 17,7%). În aceste regiuni, copiii trăiesc în familii cu venituri mai mari şi, în plus, beneficiază de o infrastructură şcolară adecvată şi programe educaţionale mai bine structurate, ceea ce poate contribui la performanţe academice mai bune”, arată analiza Salvaţi Copiii.
Conform experţilor de la Organizaţia Salvaţi Copiii România, există o constatare surprinzătoare în ceea ce priveşte performanţele elevilor din anumite regiuni. Regiunea Sud-Est, deşi considerată polul sărăciei şi excluziunii sociale, prezintă rezultate remarcabile la Evaluarea Naţională, depăşind alte regiuni în ceea ce priveşte procentul de medii peste nota 5 (75,7%), urmând după Bucureşti-Ilfov şi Nord-Vest. Această situaţie atipică necesită o analiză mai detaliată a diferenţelor semnificative în performanţele elevilor între oraşele din regiune, precum Galaţi, Brăila sau Constanţa, şi mediul rural lipsit de resursele economice ale judeţelor respective, conform oficialilor organizaţiei.
Acelaşi model se observă şi în regiunea Vest, care nu este afectată în mod profund de sărăcie şi deprivare materială severă, dar înregistrează un procent mult sub media naţională la notele peste 5 (72,7% faţă de media naţională de 76,2%). Aceasta subliniază urgenţa necesităţii de a reduce clivajele socio-economice dintre mediul urban şi cel rural şi de a creşte investiţiile în infrastructura şcolară şi pregătirea cadrelor didactice din comunele şi satele din aceste judeţe.
Potrivit oficialilor organizaţiei, pentru a înţelege aceste situaţii neobişnuite, este necesară o evaluare mai aprofundată a diferenţelor semnificative în performanţele elevilor din regiunea Sud-Est şi regiunea Vest. Deşi aceste regiuni pot fi caracterizate prin niveluri diferite de sărăcie, este important să se înţeleagă modul în care aceste aspecte influenţează performanţa şcolară. În plus, este necesară o abordare sistemică pentru a reduce inegalităţile educaţionale şi pentru a asigura că toţi copiii au acces la o educaţie de calitate, indiferent de locul în care trăiesc sau de resursele financiare ale familiilor lor.
Este evident că există o legătură strânsă între situaţia socio-economică şi rezultatele şcolare ale elevilor. Prin urmare, eforturile trebuie să se concentreze pe reducerea disparităţilor şi pe asigurarea unui mediu educaţional echitabil şi oportun pentru toţi copiii din România. Investiţiile în infrastructura şcolară şi formarea continuă a cadrelor didactice din mediul rural sunt esenţiale pentru a îmbunătăţi calitatea educaţiei şi pentru a spori şansele de succes ale elevilor din aceste regiuni.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Temele pentru acasă sunt o...
Titi Aur, instructor de conducere defensivă, vine cu...