Școlile și grădinițele cu predare în limba minorităților scapă de comasare și de clase aglomerate
Data publicării:
Raluca Panțiru
Autorul articolului: Raluca Panțiru
Categorie: Social
În contextul aplicării Legii nr. 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan, pentru reorganizarea sistemului de învățământ, autoritățile au introdus drepturi excepționale pentru unitățile şcolare și preșcolare cu predare în limbile minorităților naționale.

Potrivit noilor reglementări din Ordinul Ministerului Educației nr. 5197/2025 (procedura de comasare), unitățile cu predare în limbile minorităților sau în limba română din zone unde minoritatea este majoritară sunt exceptate de la:

Astfel, la articolul 23, alineatul 1, se adaugă un punct care reglementează modul în care sunt organizate unitățile de învățământ și formațiunile de studiu pentru membrii minorităților naționale. Acestora le este permis să funcționeze independent cu un număr mai mic de elevi școlarizați decât cel prevăzut pentru școlile cu predare în limba română.

„(1^3) Prin excepție de la prevederile alin. (1), învățământul cu predare în limbile minorităților naționale, precum și învățământul cu predare în limba română organizat în unități administrativ-teritoriale în care o minoritate națională constituie majoritatea populației se organizează și funcționează după cum urmează:

a) unități de învățământ cu personalitate juridică, cu un număr minim de antepreșcolari/preșcolari/elevi echivalent cu 60% din numărul prevăzut la art. 16 alin (1);

b) formațiuni de studiu, grupe sau clase, care cuprind un număr de antepreșcolari/preșcolari/elevi echivalent cu 80% din numărul stabilit la alin. (1)”, potrivit Edupedu.

Posibilitatea ca formațiunile de studiu pentru forma de învățământ în limba maternă să funcționeze cu un număr mai mic decât cel enunțat în lege a fost stabilită încă de la adoptarea acesteia în anul 2023.

Pentru ca acest lucru să se întâmple, Consiliul de Administrație al fiecărei școli de acest fel sau partidul care reprezintă minoritatea respectivă – în acest caz UDMR – trebuie să solicite acest lucru, după cum se arată la articolul 23, alineatul 4, literele a și b.

CITEȘTE ȘI:

Profesorii, în goana după ore înainte de începerea școlii: „Stăm pe telefoane cu directori, avem colegi în două unități, câte ore are la tine, câte ore are la mine”

Sorin Grindeanu: „Măsurile din educație trebuie regândite”

Ministrul Educației Daniel David a transmis mesajele sindicatelor către premier. „Dacă demisia mea ar fi rezolvat problemele financiare, mi-aș fi dat-o demult”

Sindicatele din Învățământ solicită implicarea Președintelui Nicușor Dan pentru a opri aplicarea măsurilor din Legea Bolojan



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite

Ilie Bolojan, după întâlnirea cu reprezentanții sindicatelor din învățământ: „Va fi mai multă muncă pentru aceeași bani. Aceasta este realitatea”

Țara în care copiii nu merg la școală până la 7 ani, nu au teme și totuși ajung printre cei mai inteligenți din lume. Secretul pe care părinții îl caută

„Protestele vor lua amploare după ce începe școala!” Simion Hăncescu, după ce s-a întâlnit cu Ilie Bolojan: „Să se gândească foarte bine la consecințele care vor urma!”

Sorin Ion, secretar de stat în ministerul Educației: „Creșterea normei didactice aduce disconfort și pentru noi, nu doar pentru profesori”

pixel