„Vârful aisbergului” în educație: Cum ajunge obsesia părinților pentru note să ascundă emoțiile, temerile și adevăratele nevoi ale copiilor
Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Recomandari si sfaturi
Ești preocupat de notele copilului tău? Află de ce, de multe ori, vedem doar „vârful aisbergului” și cum putem înțelege emoțiile și nevoile ascunse din spatele comportamentului lui.

În contextul educațional și familial actual, psihologul Rafa Guerrero a popularizat conceptul de „efect al vârfului aisbergului”. Acesta descrie tendința multor părinți de a se concentra exclusiv pe rezultate vizibile, note și comportament, ignorând ceea ce se află în profunzime: emoțiile, nevoile și dificultățile invizibile ale copilului, dar importante pentru dezvoltarea lui.

Această metaforă, folosită în prezent cu scop educațional, are origini în teoria aisbergului propusă de Sigmund Freud, părintele psihanalizei.

Freud a explicat că mintea umană funcționează pe trei niveluri: conștient, preconștient și inconștient. În imaginea metaforică, partea vizibilă a aisbergului reprezintă conștientul, gândurile, emoțiile și percepțiile de care suntem conștienți în prezent. Partea ascunsă, scufundată, simbolizează inconștientul, unde se află dorințe, impulsuri și amintiri reprimate care ne influențează comportamentul.

Deși teoria lui Freud este diferită de contextul educațional în care Rafa Guerrero folosește această metaforă, ambele au un punct comun: există întotdeauna lucruri invizibile care contează, dar nu le vedem la prima privire.

CITEȘTE ȘI „NU o școală de elită!” Secretul real pentru ca un copil să aibă succes și inteligență, potrivit unui psiholog Stanford

Vârful aisbergului în educație: De ce este greșit să ne concentrăm doar pe note și comportament

SURSA FOTO: freepik.com @Wavebreak Media

Aplicată în domeniul educației, metafora „vârfului aisbergului” rămâne relevantă chiar și în contextul schimbărilor de mentalitate din ultimii ani.

Părinții și profesorii tind încă să acorde cea mai mare atenție părții vizibile, notele și comportamentul copiilor, și să ignore ceea ce se află în profunzime.

Drumul parcurs de copil este adesea mult mai complex decât rezultatele obținute. Acesta este plin de obstacole și include o lume emoțională și psihologică bogată, dar deseori trecută cu vederea sau subestimată.

Psihologul Rafa Guerrero subliniază că trăim într-o societate care valorizează performanța și rezultatele, în care ceea ce se vede și se poate măsura pare a fi cel mai important:

„Ne concentrăm constant pe vârful aisbergului, pe ceea ce este vizibil: rezultatele academice. Mi se pare extrem de nedrept să evaluăm un aisberg doar după vârf sau după o parte specifică ce poate reprezenta doar 5%, 10% sau 15% din întreg”.

Partea invizibilă a aisbergului este la fel de importantă și trebuie abordată cu aceeași atenție ca partea vizibilă

SURSA FOTO: freepik.com @EyeEm

În realitate, în spatele fiecărei note și al fiecărui comportament există o lume emoțională nevăzută, dar extrem de importantă pentru echilibrul copilului.

Psihologul pediatru Carolina Molina avertizează, conform SerPadres: „Comportamentul copiilor este doar vârful aisbergului; este întotdeauna un strigăt de ajutor care, de cele mai multe ori, ascunde nevoi fiziologice sau emoționale”.

Rafa Guerrero adaugă că partea invizibilă a aisbergului este la fel de importantă și trebuie abordată cu aceeași atenție ca partea vizibilă.

Când un copil este neliniștit, trist, nemotivat sau agresiv, în loc să îl judecăm sau să îl pedepsim imediat, ar trebui să ne întrebăm: De ce are nevoie? Ce se ascunde sub acest comportament?

Sprijinirea copiilor înseamnă să mergem dincolo de rezultatele vizibile și să ne preocupăm de bunăstarea lor emoțională, de temerile și nevoile reale pe care le au. Renunțarea la tendința de a judeca doar „vârful” aisbergului și alegerea de a privi întregul reprezintă un act de iubire și înțelegere.

Așa le putem oferi copiilor șansa de a crește sănătos, echilibrat și cu încredere în sine.

VEZI ȘI:

Stilul de parenting care îi face pe copii deosebit de fericiți. Expert: „Am cunoscut părinți minunați care nu sunt nici perfecți, nici autoritari, nici detașați sau prea indulgenți”

Copiii cu un nivel ridicat de inteligență au, în mod natural, aceste 5 trăsături, conform experților. Le recunoști la micuțul tău?

„Am antrenat copii de succes care au ajuns la Harvard, Stanford și Princeton”. Un profesor de elită arată cele „4 lucruri pe care părinții lor nu le-au făcut niciodată”

Școala ignoră cea mai puternică „armă” pentru succesul copiilor: implicarea părinților. Un studiu amplu arată că profesorii nu sunt instruiți să colaboreze cu familiile



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite

„NU o școală de elită!” Secretul real pentru ca un copil să aibă succes și inteligență, potrivit unui psiholog Stanford

OFICIAL: Ore în plus de predare pentru profesorii cu peste 25 de ani de vechime și grad didactic I

Sindicatele din Învățământ cer demisia ministrului Educației Daniel David

5 „mici” calități ale copiilor care ajung la cele mai bune facultăți din lume. Expert în educație: „Părinții cred că doar munca grea dă întotdeauna roade”

pixel