„Copiii trebuie să iasă din școală cu patru metacompetențe”. Profesorul Mircea Miclea: „Ce să-i învăț pe ei acum, care să le folosească într-un viitor pe care eu nu-l cunosc?”
Data publicării:
Profesorul Mircea Miclea, de la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației a Universității Babeș-Bolyai, fost ministru al Educației, subliniază că rolul școlii este acum să cultive „metacompetențe” . Ce înseamnă asta? Să ofere elevilor un set de abilități mentale flexibile, capabile să genereze competențele necesare într-un viitor pe care nu-l putem prezice. Un fel de gramatică generativă a minții pentru a face față provocărilor ce ne așteaptă. Un demers fascinant într-o lume în continuă schimbare!

Profesorul Mircea Miclea a vorbit la un eveniment remarcabil la Ateneu, unde a captivat audiența în cadrul seriei de conferințe „Despre lumea în care trăim”, organizate de Humanitas. Însă, din păcate, viitorul se conturează tot mai volatil și greu de anticipat.

Propunerea prezentată ne invită la o schimbare de perspectivă, sugerând că școala ar trebui să se concentreze pe pregătirea unor abilități de nivel superior. Mai exact, vorbim despre „metacompetențe” - un fel de echipament mental care să poată genera, ca o gramatică generativă, competențele necesare în momentul potrivit, într-un viitor incert.

Vorbitorul aduce în discuție realitatea că în ultimii 10 ani nu am putut prezice evenimente majore precum criza economică, pandemia de coronavirus sau conflictele armate. Se inspiră din lucrarea „Lebăda neagră” a lui Taleb, afirmând că viitorul devine imprevizibil după o decada.

Cum să educăm copiii astăzi pentru a face față unui viitor necunoscut?

În fața acestei provocări, se pune întrebarea importantă: cum să educăm copiii astăzi pentru a face față unui viitor necunoscut? Răspunsul oferit de profesorul Miclea se concentrează pe patru „metacompetențe” esențiale: autonomia (capacitatea de a gândi independent), integrarea regulilor în comportament, gândirea antreprenorială și abilitatea de a rezolva probleme ca un designer.

Aceste dimensiuni ale aranjamentului mental ar servi drept instrumente indispensabile în fața unei lumi în continuă schimbare. Prin dezvoltarea acestui „echipament mental”, elevii ar putea genera competențele necesare atunci când se confruntă cu provocări imprevizibile, precum comunicarea cu o civilizație extraterestră. Ideea fundamentală este că, având aceste abilități, ei devin mai pregătiți să facă față unui viitor incert și să se adapteze la scenarii noi și provocări neașteptate. O abordare provocatoare și pragmatică pentru educația viitorului!



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Social

Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite
Afirmații pozitive pentru părinți pentru îmbunătățirea stării psihice / FOTO: freepik.com@freepik

Afirmații pozitive pentru părinți pentru îmbunătățirea stării psihice

10 tehnici de parenting tradițional pe care generația modernă ar trebui să le redescopere: Lecții valoroase din trecut pentru părinți de astăzi / FOTO: freepik.com @EyeEm

10 tehnici de parenting tradițional pe care generația modernă ar trebui să le redescopere: Lecții valoroase din trecut pentru părinți de astăzi

STUDIU Aceasta este vârsta la care copiii încetează să mai creadă în Moș Crăciun / FOTO: freepik.com@ gpointstudio

STUDIU: Aceasta este vârsta la care copiii încetează să mai creadă în Moș Crăciun

Când încep bebelușii să recunoască fețele și să-și amintească lucruri / FOTO: freepik.com@ bearfotos

Când încep bebelușii să recunoască fețele și să-și amintească lucruri?

pixel