Diagnostic tranșant al ministrului Daniel David: „Prea multe umbre în peisajul educațional”
Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Social
Ministrul Daniel David, aflat în epicentrul discuțiilor aprinse despre reforma educației, descrie sistemul de învățământ românesc ca fiind „un sistem cu lumini și umbre”.

Perspectiva sa asupra educației depinde de unghiul din care privești, afirmând că se pot găsi atât „lumini” - „elevi dedicați, profesori admirabili, părinți implicați și școli exemplare” - cât și „umbre”. Însă, din poziția sa de ministru, Daniel David subliniază că vede „din păcate, prea multe umbre”.

Analfabetismul funcțional: O umbră de neacceptat și un risc de securitate națională

„Cea mai întunecată și inacceptabilă” dintre aceste umbre este legată de analfabetismul funcțional, spune Daniel David la Apropo TV. Ministrul atrage atenția că un sistem de învățământ obligatoriu produce „aproximativ 50% analfabetism funcțional”. Deși statisticile uzuale se raportează la 40-42%, David consideră că acest număr este mai mare, deoarece cifrele oficiale includ doar pe cei aflați încă în sistem, fără a-i lua în considerare pe cei care au abandonat școala.

O astfel de proporție, în care aproape jumătate dintre absolvenți nu reușesc să aplice competențele dobândite în viața de zi cu zi, conduce inevitabil la o societate care „funcționează prost”.

Această realitate este pentru ministru un semnal de alarmă, declarând explicit că analfabetismul funcțional este „cu adevărat risc de securitate națională”.

O nevoie stringentă de schimbare structurală majoră

Andi Moisescu spune că primele semne de oboseală ale sistemului de învățământ au fost prezente încă dinainte de 1989, dar nu erau verbalizate.

Ministrul Daniel David spune că nici nu erau măsurate. Datele testelor PISA relevă nu doar procentul ridicat de analfabetism funcțional, ci și dificultatea elevilor de a aplica competențele de conținut în viața cotidiană.

Această situație impune o „schimbare majoră structurală” pentru a reduce sau chiar elimina aceste „umbre”. Deși susține „luminile” sistemului, ministrul este ferm pe poziție: fără o reformă profundă, nu se poate avansa.

Obiectivul primordial al oricărei intervenții în sistem este tocmai reducerea analfabetismului funcțional, pe care îl consideră „cel mai mare câștig”.

Contextul istoric al declinului și speranța unei reforme în deceniu

Viziunea ministrului este una pe termen lung. El crede că, deși durata medie a unui mandat ministerial este sub un an, o reformă reală poate fi realizată în următorii 10 ani, cu condiția ca „fiecare ministru continuă lucrurile bune pe care le-a făcut celălalt” și nu anulează măsurile pozitive.

Acesta vede în implementarea coerentă a reformelor, în special a celei legate de curriculumul liceal, o promisiune și un angajament că „în patru în cinci ani mai sigur începem să vedem rezultate pozitive în zona analfabetismului funcțional”.

VEZI ȘI:

Ministrul David: „Este aproape imposibil să abrogăm măsurile fiscal-bugetare adoptate în sistemul de învăţământ. În educaţie nu mai este loc pentru alte măsuri de criză”

Daniel David vine cu noi precizări despre modificarea Evaluării Naționale: Ce planuri are Ministerul Educației

„Cred că am intrat deja în istorie!” Ministrul Daniel David, după ce profesorii i-au cerut demisia în stradă: „Ar trebui să rămân în istorie ca un ministru curajos, care nu a fugit”

Ministrul Daniel David a prezentat ce se poate face mai mult pentru viitorul Educației: „Sunt optimist! Am văzut în această perioadă catastrofe peste catastrofe”

Daniel David, replică pentru sindicatele care îi cer demisia: „Și eu sunt supărat, și eu aș putea cere demisii”



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite

Învățătorii vor face ore în plus pentru a înțelege elevii mai bine materia

Un pediatru spune care este lucrul nr. 1 prin care părinții își ajută copiii să devină sănătoși și de succes: „Cel mai ușor moment pentru a pune bazele e în perioada de nou-născut”

Reguli actualizate pentru bursele de merit în anul școlar 2025-2026

Copii cu trei părinți, „un miracol al științei”: Medicii britanici au reușit să oprească transmiterea bolilor ereditare grave de la mamă la copil

pixel