Cum descoperim valorile înalte ale copiilor noștri? Experta Andrada Faina propune metoda STEM: „Dacă ne uităm la aceste patru elemente o să ne dăm seama” / VIDEO
Totuși, la școală, nu mai rostea niciun cuvânt. O tăcere grea, care trăda o nefericire. Povestea sa, relatată de Le Figaro Étudiant, scoate la lumină provocările adesea trecute cu vederea ale copiilor supradotați.
SURSA FOTO: freepik.com @volodymyr-t
Jules (nume schimbat) este un băiețel extrem de ager și dornic să învețe. Acasă, nu obosea niciodată să pună întrebări. Dar la școală, lucrurile stăteau cu totul altfel: nu vorbea deloc.
O tăcere totală, care i-a derutat pe cei din jur și i-a făcut pe părinți să caute răspunsuri.
Soluția a venit abia atunci când au găsit o școală adaptată nevoilor sale speciale. La Cours Privé Cyrano din Nisa, o instituție specializată în educarea copiilor cu potențial intelectual ridicat (HIP), Jules a început, în sfârșit, să înflorească.
Această școală are o abordare aparte pentru copiii cu profil de tip „limbaj”, adică acei copii care își dezvoltă foarte devreme un vocabular bogat și o capacitate mare de înțelegere.
„Acești copii au o înțelegere verbală cu mult peste medie”, explică Mariette Bousquet, directoarea instituției, pentru Le Figaro Étudiant. „În ceea ce privește indicii de înțelegere verbală, înregistrăm o medie de 135”.
Jules este unul dintre acei copii cu o inteligență ieșită din comun. Încă de mic, a demonstrat o stăpânire uimitoare a limbajului.
„Folosea cuvinte și construcții verbale cu doi-trei ani înaintea vârstei sale. Se exprima foarte clar și structurat de la o vârstă fragedă”, explică Mariette Bousquet, directoarea școlii Cours Cyrano.
Totuși, la grădiniță, entuziasmul s-a stins repede. Activitățile repetitive și explicațiile simplificate l-au plictisit și l-au făcut să-și piardă interesul. În loc să fie stimulat, simțea că nivelul îi este coborât forțat.
Un exemplu relevant?
„Știa că tigrul nu răcnește, ci șuieră. Așa că atunci când educatoarea i-a spus că «câinele face huh-huh» și «pisica miaună», nici nu a mai văzut rostul să răspundă”, povestește directoarea.
SURSA FOTO: freepik.com @Yulia Raneva
Treptat, Jules s-a retras complet. Nu a spus niciun cuvânt pe toată durata grădiniței. Deși acest comportament poate părea ciudat, el este, de fapt, destul de frecvent în rândul copiilor supradotați.
„Când nu se simt înțeleși sau valorizați, acești copii aleg să tacă”, explică Mariette Bousquet. „De ce să înveți să citești dacă ți se vorbește ca unui bebeluș?”
Acasă, însă, lucrurile stăteau cu totul altfel: Jules vorbea cu entuziasm, punea întrebări, explora, discuta. Contrastul dintre comportamentul său de acasă și cel de la școală i-a determinat pe părinți să caute un sistem educațional adaptat nevoilor lui reale.
Intrarea în clasa întâi la Cours Cyrano a marcat o schimbare. Într-un mediu atent, în care inteligența sa verbală era înțeleasă și susținută, Jules a început să se deschidă.
A reînceput să vorbească, să citească, să interacționeze.
„Este un proces lent”, recunoaște directoarea. „Este nevoie de răbdare pentru a-i reda încrederea și dorința de a se exprima. Dar pas cu pas, își regăsește vocea și bucuria de a comunica”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.