Fenomenul „Italian Brainrot”, care a cucerit copiii noștri, explicat de un psiholog. Ana-Maria Zamfir: „Trendul a apărut pe ceva ce există, de fapt, în noi” / VIDEO
Expunerea la substanțe toxice, carențele nutriționale sau lipsa sprijinului emoțional sunt factori de risc cunoscuți pentru ADHD, alături de predispoziția genetică. Însă un nou studiu științific aduce în discuție un alt element important: luna nașterii copilului.
Cercetarea arată că, în cadrul aceleiași clase, copiii născuți în lunile de la finalul anului, precum octombrie, noiembrie sau decembrie, au un risc mai mare de a fi diagnosticați cu ADHD și de a se confrunta cu alte probleme de sănătate mintală, comparativ cu colegii lor născuți la începutul anului.
Această tendință a fost observată atât în rândul băieților, cât și al fetelor, indiferent dacă aceștia s-au născut la termen sau prematur.
SURSA FOTO: freepik.com @Wavebreak Media
Peste un milion de copii norvegieni, cu vârste între 4 și 17 ani, născuți între 1991 și 2021, au fost urmăriți de cercetători pentru a analiza ceea ce în limbaj științific se numește „efectul vârstei relative”.
Mai exact, oamenii de știință au vrut să afle dacă luna nașterii influențează riscul de a primi un diagnostic de tulburare mintală.
„Rezultatele noastre arată că elevii mai tineri dintr-o clasă sunt diagnosticați mai frecvent cu tulburări psihice decât colegii lor mai mari ca vârstă”, a declarat Christine Strand Bachmann, coautoare a studiului, într-un comunicat de presă, conform parents.fr. „Acest lucru este vizibil în special în cazul ADHD-ului, unde am constatat o creștere a incidenței cuprinsă între 20% și 80% în rândul copiilor mai mici din clasă”.
Studiul a identificat același tipar și în cazul altor tulburări neuropsihiatrice, precum întârzierile de vorbire sau cele motorii. În plus, cercetătorii au descoperit un risc crescut în mod special pentru fetele născute prematur.
Acestea au șanse mai mari de a primi un diagnostic de tulburare emoțională (precum depresie, anxietate sau tulburări de adaptare) dacă s-au născut spre finalul anului, comparativ cu cele născute în primele luni ale anului.
Concluziile studiului sugerează necesitatea unei regândiri a sistemului educațional.
Printre propunerile cercetătorilor se numără flexibilizarea datei de începere a școlii, în funcție de nivelul de dezvoltare al copilului, sau oferirea unui sprijin suplimentar celor mai mici din clasă.
Totuși, punerea în aplicare a acestor măsuri este dificilă, având în vedere lipsa resurselor umane din sistemul național de educație.
Tăcerea în clasă: disciplină sau problemă ascunsă? Semnele care ar trebui să-i alarmeze pe profesori
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Te-ai întrebat de ce relația...
Evaluarea națională nu doar că...